Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Peugeot 405 ujevn tomgang

Anbefalte innlegg

Hoy!

Kjøpte en peugeot 405 forrige uke med defekt topp pakning. Har nå bytta topp pakning, reg. reim, vannpumpe osv. Motoren går og funker fint, men den er litt ujevn på tomgang..

Det er en 89 mod med 1.9i motor. Xu9/ddz motorkode..

Den ligger nogenlunde stabilt på 800 o/min, men detter ned til 5-600 innimellom. Henter seg inn igjen. Oser også bensin ved kaldstart og er litt ustabil på kald motor. stopper, drukner osv..

Har bestilt temp.føler bare for og bytte den og se om den blir bedre på kald motor.

Noen som veit hva som er trikset for og få den til og gå fint på tomgang? Jeg har kjørt nytt tomgangsminne. Sitter en relativt ny tomgangsmotor på den og det virker som den funker greit etter en visuell kontroll. Ellers har den Map føler, spjeld pot meter, lambda, veivføler, temp føler og tomgangsmotor. Den er like ustabil på varm og kald motor. Den går liksom og småjager/putrer og det smeller litt i potta innimellom på tomgang.

Er så gammal at feilkoder er fremmedord. Tenning er justert.

Motoren har gått 244 000 og er ihjælskrudd. Toppen har vært sprekt før og når jeg tok den av hadde to av topp boltene også knekt langt faen nedi blokka.. Det var ikke gøy, men jeg fiksa biffen :new_woot: Det skal være bra nå så tror ikke det har noe med problemet og gjøre..

Noen ideer før jeg bare strammer gassvaieren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde maken pug, med samme symptomer. Trikset som til slutt funka var å la tenninga stå på i 10 - 15 sekunder før start. (visstnok for å gi "hjernen" nok tid...)

(prøvde også alt, inkl nye deler uten hell)

Edit: det med 10-15 sek må gjøres hver gang før start.

Endret av Tumbleweed
Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problem som deg, byttet manifoil trykk sensoren og bilen ble topp. Koster slikk og ingeting på skrothandler, ganske dyrt å kjøpe ny. Det er den dingsen som det går en slange og en ledning til rett bak der panseret blir låst, rett over radiatoren. Kjempe enkelt å skifte.

Edit: får legge til at jeg har akkurat samme motorkode og årsmodel.

Endret av rufs
Lenke til kommentar

Hvordan ga du den ''nytt tomgangsminne''?

Selv en kollega på jobben som kjøpte 405 etter en PKK som var på jobben, og kunden skulle vrake. Men da kjøpte han den. Den hadde også blant alle feilene ujevn tomgang.

Løsningen der ble tomgangsmotor ut- rengjøre skikkelig- sette inn.

Nullstille tomgangsminne.

Etter det gikk den som en drøm.

Lenke til kommentar

Prøvde først å skifte tomgangsmotor jeg også uten at det hjalp noe som helst. Men siden du har ganske ny en så holder jeg en finger på map sensoren. Minne fra hjernen får en fjernet ved å enten sette nøkkelen i et mellomsteg i 30 sek, husker ikke hvilket men alle lamper forsvinner fra dashbordet. Eller bare koble fra batteriet en stund.

Hjernen er selvlærende, det blir sagt mange steder at en skal starte bilen og la den stå på tomgang til vifta slår inn og så skal en ut å kjøre en tid der en bruker hele turtallsregisteret, mest mellom der lamdasonden er operativ, mellom 1500/2000 rpm til 3500/4000 rpm. Er vel en selvfølge at alle sensorer skal virke for å få rett minne. Ellers så regulerer hjernen hele tiden når den ligger innenfor dette turtallesområde og kjører i "closed loop".

Endret av rufs
Lenke til kommentar
Her kan du lese om map sensorer, 405en bruker den som blir omtalt som "hot wire sensor". Slik jeg forstår det så må en måle enten motstandsforandring eller strømforandring. Mer vakum = mindre resistanse og mer strøm, mindre vakum = mer resistanse og mindre strøm, spenning konstant. Vet ikke hvilke kabler du må måle over da men. Sensoren er vel slik at den fungerer eller fungerer ikke, og da viss du kobler den ut og måler høy motstand (brudd i tråden) så er den i stykker. Endret av rufs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...