Gå til innhold

Knust skjerm på N95


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg fant ut i dag den triste nyheten om at skjermen på min Nokia N95 har blitt knust på en eller annen måte. Jeg hadde den i lommen, sånn som jeg alltid har den (og alle mobiler før denne), og når jeg tok den opp litt senere var skjermen helt svart og knust. Her er et bilde:

 

DSCF1271.jpg

 

Det er bare noen måneder gammel også. Det virker som om noe var presset på det punktet, men jeg har ikke annet i min lomme enn mobilen, og den satt der helt flat som vanlig. Noen som vet hvordan jeg kan reparere, eventuelt hvor eller om det er mulig å gjøre det selv hjemme hvis jeg får tak i skjerm? Noen som vet hvordan dette kan ha skjedd?

 

Takk.

Endret av Ernie2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vil ikke anbefale å reparere slike ting selv.

 

ellers kan du gå til butikken du kjøpte den i og få den sendt inn derfra, men du må betale for skaden så lenge du ikke har forsikring på den. en slik reparasjon koster mellom 1000-2000 kr alt ettersom hvor lenge det tar å reparere, hvor lett det er å få tak i delene og hvor langt den må fraktes til og fra verksted...

Lenke til kommentar

Hvis du har reiseforsikring så kan det jo hende du kan klare å få benyttet deg av denne?!

 

Ellers som det blir nevnt her så er det ikke noe serlig god idé og gjøre dette hjemme. Det er riktig nok en ganske enkel sak og bytte skjerm, men det er fort gjort og ødlegge noe annet i farta. Du kan også slite med å få dekket noe på garanti i senere anledninger hvis det skulle skje noe annet galt med mobilen.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Uten å være kjepphøy; det der var en veldig enkel oprasjon. Har du knust skjerm til N95 så er det bare å gjøre det selv om du vil spare en tusenlapp+.

 

Man trenger kun et av torex/stjernebits som følger med. Den plast plekter lig. saken kan du bytte ut med noe lignede som et hardt kredittkort el. Bitse kan du sikkert kjøpe tl en tier eller 2 et sted. så min anbefaling er å kun kjøpe skjerm om du vil spare kroner. Skjermskifte gjorde jeg på 10 min ca. og da tok jeg meg veldig god tid, studerte den videoen etc.

 

Nei, dette var enkelt, kan gjøres av de fleste vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Uten å være kjepphøy; det der var en veldig enkel oprasjon. Har du knust skjerm til N95 så er det bare å gjøre det selv om du vil spare en tusenlapp+.

 

Man trenger kun et av torex/stjernebits som følger med. Den plast plekter lig. saken kan du bytte ut med noe lignede som et hardt kredittkort el. Bitse kan du sikkert kjøpe tl en tier eller 2 et sted. så min anbefaling er å kun kjøpe skjerm om du vil spare kroner. Skjermskifte gjorde jeg på 10 min ca. og da tok jeg meg veldig god tid, studerte den videoen etc.

 

Nei, dette var enkelt, kan gjøres av de fleste vil jeg påstå.

 

Kan nok være morsomt å få til noe selv, men det blir galt å si at de fleste kan gjøre dette selv.

 

Filmen viser flere feil som en tekniker ALDRI ville gjort.

 

1. Ingen ESD sikring

2. Bruker skruer om igjen

3. ESD skrujern/torx benyttes ikke

4. Feil moment og feil rekkefølge (senskader)

5. Tar på kontaktpunkter med fingrene i tillegg (væskeskade)

 

For vondt i magen når jeg ser at det er enkelte som tror at slik skal det gjøres.

 

Å skru på en mobil er IKKE for hvermansen, anbefaler å levere tlf. inn til nærmeste Nokia Care point for service. Det er veldig mange momenter å ta hensyn til når en skrur på en mobil, blir litt vel banalt å tro at det er slik det skal gjøres.

Lenke til kommentar
Kan nok være morsomt å få til noe selv, men det blir galt å si at de fleste kan gjøre dette selv.

 

Filmen viser flere feil som en tekniker ALDRI ville gjort.

...

 

For vondt i magen når jeg ser at det er enkelte som tror at slik skal det gjøres.

Det er greit nok at du jobber hos et verksted og vil reklamere for det, men det er litt unødvendig å få det til å høres ut som at tingene du nevner er et seriøst problem. I 99% av tilfellene har ingen av punktene du nevner noen som helst betydning.

 

Tror de fleste skjønner at et verksted ikke arbeider slik, men det betyr ikke at det er en risiko av betydning å gjøre det på sin egen telefon.

 

Det blir litt som å si at folk må lage middag med heldekkende beskyttelsesdrakt, fordi de gjør det på fabrikken til Fjordland.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Uten å være kjepphøy; det der var en veldig enkel oprasjon. Har du knust skjerm til N95 så er det bare å gjøre det selv om du vil spare en tusenlapp+.

 

Man trenger kun et av torex/stjernebits som følger med. Den plast plekter lig. saken kan du bytte ut med noe lignede som et hardt kredittkort el. Bitse kan du sikkert kjøpe tl en tier eller 2 et sted. så min anbefaling er å kun kjøpe skjerm om du vil spare kroner. Skjermskifte gjorde jeg på 10 min ca. og da tok jeg meg veldig god tid, studerte den videoen etc.

 

Nei, dette var enkelt, kan gjøres av de fleste vil jeg påstå.

 

Kan nok være morsomt å få til noe selv, men det blir galt å si at de fleste kan gjøre dette selv.

 

Filmen viser flere feil som en tekniker ALDRI ville gjort.

 

1. Ingen ESD sikring

2. Bruker skruer om igjen

3. ESD skrujern/torx benyttes ikke

4. Feil moment og feil rekkefølge (senskader)

5. Tar på kontaktpunkter med fingrene i tillegg (væskeskade)

 

For vondt i magen når jeg ser at det er enkelte som tror at slik skal det gjøres.

 

Å skru på en mobil er IKKE for hvermansen, anbefaler å levere tlf. inn til nærmeste Nokia Care point for service. Det er veldig mange momenter å ta hensyn til når en skrur på en mobil, blir litt vel banalt å tro at det er slik det skal gjøres.

 

 

Må bare le litt her jeg... Alså her er det snakk om å vurdere verdien på det man fixer kontra å levere inn. En slik telefon kan fåes til litt over 4k (ny uten abn.) Et par slike reprasjoner osv.. (resten kan man summere selv..)

 

Slik du snakker så skulle man tro det var snakk om en kompleks i motor el. hundretusen klassen..

 

Og snakket nettopp med en som jobber med slik el. ting (instrumenter i båter ol.), og han bare lo av nesten alle punkten dine. Ingen av dem var særlig reele i praksis for en slik jobb.

Endret av Blacki
Lenke til kommentar
Les litt om ESD før dere påstår at det ikke kan ødelegge.

http://en.wikipedia.org/wiki/Electrostatic...arge_potentials

 

Ingen av oss som har sagt at det ikke kan ødelegge... Vi sier bare at i praksis er sannsynligheten for at det skjer er så liten at det blir nærmest irrelevant. Telefonen kan jo også få fuktskade dersom du går med den i bukselommen når du svetter - det betyr ikke at det er galskap å gjøre det.

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

I praksis sier du. Hva praksis har du å vise til som kan si noe slikt? Tipper du har opplevd å få støt når du tar borti noe metall. Elektriske komponenter tåler svært mye mindre støt enn det du får når du merker fenomenet. Dvs du kan få mange slike støt i løpet av en dag uten at du selv merker det. De støtene kan være drepen for småelektronikk. Ikke undervurder ESD.

Lenke til kommentar
I praksis sier du. Hva praksis har du å vise til som kan si noe slikt? Tipper du har opplevd å få støt når du tar borti noe metall. Elektriske komponenter tåler svært mye mindre støt enn det du får når du merker fenomenet. Dvs du kan få mange slike støt i løpet av en dag uten at du selv merker det. De støtene kan være drepen for småelektronikk. Ikke undervurder ESD.

 

Ikke overvurder det heller! Alså; har for noen år siden vært med å teste slikt (ikke vitenskaplig testing da..), men forsjellige data kort/deler ble utsatt for en hel del. Dro dem bortover "hårete" tepper, helte vann og annen væske over, gnide med sølvpapir og en del andre mindre tvilsome ting... Og det som var så rart: Det tålte faktisk det meste.

Mener å huske at det var lignende tester fra andre i overklokking.no sin tid. Var ihvertfall tråder om det.

 

Også til mitt poeng i denne tråden: Man vurdere bla. altid prisen på det man fixer opp mot kostnadene på å gjøre selv eller ikke. Feks. så går du ikke på merkeverksted å fixer en gamel 10.000 kroners bil til en pris som fort overstiger bilens verdi. Nei, da tar an gjerne sakene i egne hender. Samme er det med en mobil. En mobil er en forbruksvare i dag, og jeg ser ikke noe poeng i kaste masse penger på reprasjoner som jeg fint kan klare selv (selv om det altid er en risiko etc.) Telefonen blir sikkert skiftet ut inne et par år uannset (max), og salgsverdi på en brukt telefon som er et par år er ikke høy.

 

Synes enkelte prøver å være noe veldigt til "viktig per" fordi dem har et år eller to på elektro linje... Praksis og teori er det ofte store forskjeller på. Noe jeg selv erfarer etter et "halvt liv" som praktiserende arbeider..

Lenke til kommentar
De som leker "Viktig-Per" her, er faktisk mobilteknikere.

 

So?

 

Totalt urelevant. Men synes dem av alle burde se "tegningen" min... Men er vel kanskje et ønske om å beskytte egne innteresser da(?)..

 

*gjenta ta meg selv for n'te gang* Poenge mitt var rent økonomisk. Når man legger verdien til grunne kontra det og gjøre noe selv, målt opp mot risikoen for at det går til helvete! Et slik skjermskifte vil for de fleste med litt innsikt være grei jobb, og prosentsjangsen for at det går galt nekter jeg å tro er høy (om man tar vekk diverse "blondinefaktorer"...)

 

Er vel omtrent samme eller mindre risiko faktor med å kjøpe en flat-pakket sykkel og montere den selv... Eller tusen andre ting som jeg kunne nevnt...

 

Og en "mobiltekniker" trenger vel ikke kunne så veldig mye mer en meg på område fordi detstår på lønnsslippen hans? Mangel på innsikt i sunn fornuft til tider fra enkelte.

Lenke til kommentar

Det jeg tror de forsøker å få frem er at hvis det oppstår er feil i ettertid vil ikke dette dekkes av garanti, og det er jo en kjent sak at statisk elektrisitet skader elektrnikk over lang tid.

 

Som sagt tror jeg ikke de ønsker å være viktig-per, men bare opplyse om hva som kan skje og hvilke risiko det medfører og reparere sin egen telefon på kjøkkenbordet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...