Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskinen går i ond sirkel der den starter på nytt hele tiden?

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen

Maskinen min går i ond sirkel der den bare starter på nytt gang på gang. Det som kommer opp er om du vil starte windows på vanlig måte, i sikkerhetsmodus, eller i sikkerhetsmodus med kommandolinje, starte med forrige innstillinger. Uansett valg så jobber dataen litt før den starter på nytt og det samme skjermbilde med de samme valgene kommer opp. Jeg har XP og masse data på hardisken som jeg ikke vil miste. Er det en måte jeg kan komme meg ut av denne knipen?

Takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk.

Fulgte dine instrukser og fikk opp blåskjerm der følgende stå:

Det er oppdaget et problem, og windows er avsluttet for å hindre skade på datamaskinen.

Hvis det er første gang du ser denne stoppmeldingen starter du datamaskinen på nytt. Hvis meldingen vises på nytt, gjør du følgende:

Deaktiver eventuelle verktøy for virussjekk, diskfragmentering eller sikkerhetskopiering. Kontroller konfigurasjon av harddisken, og se etter eventuelle oppdaterte drivere. Kjør CHKDSK /F for å se etter harddisker, og start deretter datamaskinen på nytt.

Teknisk informasjon:

***STOP: 0x00000024 (0x00190203,0x8233FAE0,0xc0000102,0x00000000)

Lenke til kommentar

OK

Har du en CD for å installere Windows XP?

Isåfall kan du starte opp fra denne istedet for å starte opp Windows. Det du må gjøre da er:

1.Konfigurer BOOT-prioriteten i BIOS slik at den er satt til å starte opp fra CD-ROM først.

2.Sett i Windows XP CD-en i oppstarten og om du har gjort der riktig vil du få en beksjed om å starte opp fra cd, trykk da enter feks.

3.Deretter vil den laste inn en mengde drivere før du tilslutt får opp valget mellom å reinstallere XP eller å starte gjenopprettingskonsollet.

4.Det du skal inn på her er Gjenopprettingskonsollet så trykk E.

5.Deretter vil du få valget mellom å logge deg på en valgt Windows partisjon, du har sannsynligvis bare en så velg denne ved å taste inn nummeret dens på listen.

6.Skriv inn Administrator passordet hvis du har noe, hvis ikke bare trykk enter.

7.Skriv CHKDSK /R i kommandolinjen og trykk enter og la den kjøre igjennom testene sine.

8.Restart maskinen når du er ferdig og se om windows starter opp som normalt.

Lenke til kommentar

Takk for fin forklaring.

Jeg har kommet til punkt 4. Trykker på E. Deretter står den bomm stille mens det helt nederst står:

Kontrollerer 11471 MB harddisk 0 på Id 0 på buss 0 på atapi....

Jeg har forresten to partisjoner om det har noe å si.

Lenke til kommentar

Det burde ikke ta så veldig lang tid såvidt jeg husker.

Om den henger seg kan det være fordi at den prøver å lese inn et område på harddisken som er skadet, dette er dessverre en av svakhetene til Gjenopprettingskonsollet---rett og slett at den behøver er noenlunde fungerende harddisk for å starte skikkelig.

Så det du trenger da et annet program som du kan starte fra cd som kan kjøre CHKDSK eller lignende. Jeg bruker vanligvis NTFS-DOS pro men dette er dessverre ikke gratis så jeg kommer dessverre ikke på noe program som kan ordne dette i farta hmm.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Nå bruker jeg programmet fra en Boot cd med mange forskjellige programmer-men det poenget er det samme som med XP'CD-en. Altså at du starter opp (BOOTER) fra CD-en i oppstarten og kjører CHKDSK.

Har bare brukt NTFS-DOS på egenhånd fra diskett, men vil tro det er bare å brenne det ut på en CD hvis det er en iso fil eller noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...