Maphia Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Noen som kan fortelle meg om det går an å montere en enkel dumpventil på en Touran 1,9 TDI uten å få problemer med luftmengdemåler og stopping på tomgang? Og evnt. hvordan? Lenke til kommentar
Clerion Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Er det i det heletatt mulig å montere dumpventil på en dieselbil? isåfall må den vel kanskje modifiseres? Har ikke hørt om dieselbiler med dumpventil så det blir spennede å lese et ordentlig svar her Endret 31. mars 2008 av Clerion Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Noen som kan fortelle meg om det går an å montere en enkel dumpventil på en Touran 1,9 TDI uten å få problemer med luftmengdemåler og stopping på tomgang? Og evnt. hvordan? Gjør deg selv en tjeneste og dropp det. Hvis det er noen likheter med bensinmotorene får du bare problemer. I tillegg har Fast and the Furious-trenden gått av moten for lenge siden, dumpventil er svineharry, spesielt på en kassebil med dieselmotor. Lenke til kommentar
Maphia Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Noen som kan fortelle meg om det går an å montere en enkel dumpventil på en Touran 1,9 TDI uten å få problemer med luftmengdemåler og stopping på tomgang? Og evnt. hvordan? Gjør deg selv en tjeneste og dropp det. Hvis det er noen likheter med bensinmotorene får du bare problemer. I tillegg har Fast and the Furious-trenden gått av moten for lenge siden, dumpventil er svineharry, spesielt på en kassebil med dieselmotor. Nå er det først og fremst ikke _lyden_ jeg er ute etter men redusering av turbolagg. Har nemlig hørt og lest at denne harry lyden kommer hovedsaklig av at dumpventilen er feil montert. Denne motoren har original resirk-dump, men jeg vil unngå å sende varm luft tilbake inn i turboen da denne fungerer best med så kald luft som mulig. Derfor vil jeg sende den varme luften ut i det fri... Under følger et sitat fra www.kollevold.no/turbo.htm Hvor bør dump ventilen monteres? De fleste benytter uttaket til den originale resirk. ventilen. Dette er enkelt, krever ingen modifisering, og gir den herlige lyden som flertallet vil ha. Dette er derimot ikke optimalt effektmessig. Årsaken er at med denne løsningen står avlastningsventilen før intercooleren. Dette medfører at når man "dumper" ladeluften, dreneres intercooleren "baklengs". D.v.s. ladeluftstrømmen snus og tømmes i motsatt retning i forhold til den vanlige flowretningen. Dette betyr at man får motgående luftstrømmer, samt at ved neste gasspådrag må først ladeluftkjøleren "fylles" før ladetrykket kommer frem til gasspjeldet. Det optimale er å få plassert dumpventilen så nærme gasspjeldet som mulig. Da opprettholder du rett flowretning i tillegg til at du har luft tilgjengelig med en gang du gir gass. Fant dette kittet: http://www.ultratuning.com/en/product-7442...rbo-diesel.html En dieselmotor må tydeligvis ha elektronisk styring av dump-ventilen.. Endret 31. mars 2008 av Maphia Lenke til kommentar
bopett Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Noen som kan fortelle meg om det går an å montere en enkel dumpventil på en Touran 1,9 TDI uten å få problemer med luftmengdemåler og stopping på tomgang? Og evnt. hvordan? Nå lurer jeg litt på hva du vil oppnå med å montere denne på din bil???For å si det enkelt,så gjør dumpventilen til at turboen ikke stopper opp når du girer slik at du har fart på turboen når du gir gass igjen.Dette for å få max utbytte av turbo,samt spare turboen for den bråe stoppen den får når du slipper gassen.Det er fullt mulig å montere denne på din bil,men skjønner ikke helt vitsen.Regner med dette er 105 hestern,å du vil ikke få nå merkbar bedre "trøkk" i den uansett.Denne motoren kan jo chippes hvis man vil det,til rundt 140 hk hvis jeg ikke husker feil(denne motoren kan man ta 180 hk ut av også vet jeg).Ellers så er jo dette en grei bil.Har en slik en,som jeg bruker til det den er laget for.....som varebil. Lenke til kommentar
eab Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 Det virker ikke som om noen har fortalt deg dette før.. Men dieselmotorer (de aller aller fleste) har ikke gasspjeld og vil derfor aldri oppnå noe vakum til å åpne en eventuell dumpventil, ei heller har de bruk for en dumpventil til å avlaste turboen for trykkstøt. Rett og slett fordi det mangler et gasspjeld det kan dannes trykkstøt fra, og vakum bak. Du har heller ingen resirk.ventil nå. Og det stemmer at dieselmotorer trenger elektrisk styrt "dumpventil" da det er eneste måte å åpne den på. Det eneste man oppnår på en dieselbil er lyden (av luft som "dumpes" helt uten hensikt) og at alle som har peiling ler seg skakk over å høre en nittenhundre tdi poffe nedover gata. Lenke til kommentar
Maphia Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 Det virker ikke som om noen har fortalt deg dette før.. Men dieselmotorer (de aller aller fleste) har ikke gasspjeld og vil derfor aldri oppnå noe vakum til å åpne en eventuell dumpventil, ei heller har de bruk for en dumpventil til å avlaste turboen for trykkstøt. Rett og slett fordi det mangler et gasspjeld det kan dannes trykkstøt fra, og vakum bak. Du har heller ingen resirk.ventil nå. Og det stemmer at dieselmotorer trenger elektrisk styrt "dumpventil" da det er eneste måte å åpne den på. Det eneste man oppnår på en dieselbil er lyden (av luft som "dumpes" helt uten hensikt) og at alle som har peiling ler seg skakk over å høre en nittenhundre tdi poffe nedover gata. hmm... ingen resirk dump sier du... Etter jeg monterte åpent luftfilter og lot den originale filterboksen stå åpen, hører jeg at noe slipper ut litt lufttrykk når det er belastning på motoren og jeg slipper gassen. kan dette da være veivhusventilasjonen? Vet at denne bilen ikke er noen racerbil dah. Det jeg er ute etter er bare litt mer power. Planen er å "lure" motoren til å tro den kjører i et miljø med veldig tynn luft for å øke ytterligere. Det finnes visstnok en dings som ligner på powerbox, men er en type motstand(?!) som lurer hjernen til å tro at bilen befinner seg i alpene. Dette skal visstnok gi mer hk og nm enn chipping. Det som hadde vært artig å finni ut av er om denne løsningen lar seg kombinere med chipping for å øke enda mer. Jeg tror ikke det, men det er lov å håpe... Lenke til kommentar
ford4fun Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 du monterer en liten "chip" (for de som ikke har råd til å gjøre det ordentlig) på ledningsnettet til dieseltemp-føleren.. Man manipulerer signalet så styreenheten tror den har en annen temp.. MEN: Man får også opp feillampe, og feil på motorstyreenhet.. på nettopp: DIESELTEMPFØLER!! Og airbypass-valve på diesel er waste of money... Lenke til kommentar
Maphia Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 du monterer en liten "chip" (for de som ikke har råd til å gjøre det ordentlig) på ledningsnettet til dieseltemp-føleren.. Man manipulerer signalet så styreenheten tror den har en annen temp.. MEN: Man får også opp feillampe, og feil på motorstyreenhet.. på nettopp: DIESELTEMPFØLER!! Og airbypass-valve på diesel er waste of money... en kompis av meg innstallerte denne "motstanden" som jeg refererer til på sin VW T5 uten å få noen feilmelding, men en kjempe forandring i krefter. Så det er ikke sikkert vi snakker om det samme. En annen bekjent av meg innstallerte denne chipen du snakker om på sin Touran 2.0TDI 170hk uten å merke en dritt forskjell. Så jeg vetta pokker hva jeg skal gjøre. Blir vel chippen til TS-Racing, tenker jeg. Vet også at det går en Touran 1,9 TDI med 186hk her i fjorden... skulle gjerne hatt en prat med han som eier den... Lenke til kommentar
wazzza Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 (endret) hmm... ingen resirk dump sier du... Etter jeg monterte åpent luftfilter og lot den originale filterboksen stå åpen, hører jeg at noe slipper ut litt lufttrykk når det er belastning på motoren og jeg slipper gassen. kan dette da være veivhusventilasjonen? Vet at denne bilen ikke er noen racerbil dah. Det jeg er ute etter er bare litt mer power. Planen er å "lure" motoren til å tro den kjører i et miljø med veldig tynn luft for å øke ytterligere. Det finnes visstnok en dings som ligner på powerbox, men er en type motstand(?!) som lurer hjernen til å tro at bilen befinner seg i alpene. Dette skal visstnok gi mer hk og nm enn chipping. Det som hadde vært artig å finni ut av er om denne løsningen lar seg kombinere med chipping for å øke enda mer. Jeg tror ikke det, men det er lov å håpe... Jeg tviler sterkt på at du har gasspjeld på den bilen.. Enkleste er å se om du har spjeld... Jeg har en 3.3-liters rekkesekser av den gamle robuste typen med rekkepumpe, støtstenger og hele pakka.. Jeg har K&N-filter og Iveco IC på den.. Når jeg slipper gassen på fullt pådrag høres det ut som at jeg har dump.. Det blåser, lufter og piper noe jævlig fremmi der når jeg trør på.. Men så kjører jeg 1,4 bars turbotrykk da (0.45 som standard).... Vet ikke hvor mye den TDI`en din lader... Endret 6. april 2008 av wazzza Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå