Gå til innhold

Sony Cyber-shot DSC-F717 - duger det?

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en Sony Cyber-shot DSC-F717. Tidligere har jeg hatt Canon D30, men kvittet meg med den før prisen sank for lavt. Noen som har peiling på hvordan en bildebrikke i Sony Cyber-shot DSC-F717 (CCD) med 5 megapixler blir sammenlignet med en bildebrikke i D30 med 3,1 megapixler (SLR)? Komponserer megapixlene med størrelsen på bildebrikken?

Kameraet skal brukes noe profesjonelt, men velger et kompakt digitalt kamera ettersom jeg er lei av å drasse på fire kilo kamerautstyr når jeg er på fjelltur.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er vant med Canon EOS D30, tror jeg du vil bli frustrert over Sony F717.

Jeg har prøvd F717 selv, og var ikke imponert. Jeg har enda ikke analysert bildene jeg har tatt, men jeg var heller ikke umiddelbart begeistret der. En del av bildene jeg tok hadde dårlig fargegjengivelse, og det var overraskende mye støy i bildene.

Det er Sony som lager CCD-brikkene i de aller fleste kameraer, og med en 5x Carl Zeiss linse skulle man forvente det aller beste.

Jeg ble skuffet, og etter min mening virker F717 overhypet.

D30 vil normalt ta bedre bilder enn F717, selv om F717 har bildebrikke med flere piksler. Den store bildebrikken på D30 gjør at man får langt mindre støy, bedre følsomhet, mindre artifakter, bedre fargegjengivelse og ja, trolig også minst like god oppløsning til praktisk bruk.

F717 er veldig stort og klumpete, hvis du kan leve med dette ville jeg heller kjøpt meg et Canon EOS 10D. Jeg vurderer selv å kjøpe et 10D sammen med et 24-135 mm Tamron objektiv eller liknende. Det vil være et objektiv godt nok for de fleste situasjoner hvis du blender litt ned, og prisen er ikke så ille. Du slipper da 4 KG med utstyr, men kan nøye deg med 1.3 KG omtrent.

Hvis du kunne tenke deg et kompakt kamera i denne klassen synes jeg Sony V1 virker langt mer spennende. Riktignok har den bare 4x optisk zoom, men kameraet vil være vesentlig mindre og enklere å ha med seg.

MLW

Lenke til kommentar

Jeg er også på utkikk etter kamera i den klassen som er nevnt. Personlig fant jeg 717 litt for stort, og mangler manuelle innstillingsmuligheter. For øyeblikket sitter jeg på gjerdet. De heteste alternativene jeg vurderer i øyeblikket er Olympus C5050z og Sony DSC-V1. Olympuskameraet virker på meg mer profesjonellt, men jeg har jo bare lekt med det i noen butikker. Og Sony-kameraet har jeg aldri holdt i (naturlig nok :)). Canon G3 kan jo også vekke din interesse, men er for meg mer murstein enn kamera :D Også ser du objektivet gjennom søkeren :o Hva slags idiotløsning er det?

Ellers kan vel mlwirak komme med mer info om når testen av c5050 kommer. Den venter i alle fall jeg på. Og for de som vil lese litt om DSC-V1 er det noen previews ute:

http://www.dpreview.com/news/0302/03022703...nyv1preview.asp

http://www.steves-digicams.com/2003_reviews/v1.html

Lenke til kommentar

Jeg mente 717 hadde manuelle innstillinger... Tar jeg feil?

Noen som har formeninger om Fuji FinePix S602 PRO Zoom? 3,3 megapixler, men som ved hjelp av en matematisk algoritme for interpolering levere bildefiler på inntil 6 megapixels. Hvordan blir kvaliteten der sammenlignet med kameraer med 5 megapixler?

Takker for seriøse svar så langt

Lenke til kommentar
Jeg mente 717 hadde manuelle innstillinger... Tar jeg feil?

Noen som har formeninger om Fuji FinePix S602 PRO Zoom? 3,3 megapixler, men som ved hjelp av en matematisk algoritme for interpolering levere bildefiler på inntil 6 megapixels. Hvordan blir kvaliteten der sammenlignet med kameraer med 5 megapixler?

Takker for seriøse svar så langt

Jeg mente ikke at den ikke hadde det i det hele tatt, men at den mangler, for enkelte brukere, viktige funksjoner. I testen på dpreview.com står det følgende:

"No ability to control colour saturation, tone or noise reduction"

Interpolering kan du like godt gjøre i etterkant i et vanlig program. c5050z kan også interpolere bildene i kameraet. Da får du i overkant av 7 megapixler etter det jeg husker.

Personlig foretrekker jeg også å ha en optisk søker fremfor elektronisk, da sistnevnte (i de tilfellene jeg har prøvd dem) ikke makter å vise noe nyttig i dårlige lysforhold. Du får kun vist et grøtete, mørkt bilde, der du ikke klarer å skjelne mellom omgivelsene og det du vil ta bilde av (kun mine erfaringer med et Fuji-kamera). I tillegg er ikke EVFen noe annet enn en miniatyr-LCD, som følgelig viser nøyaktig det samme som LCD-skjermen. Og når man kan bevege LCD-skjermen antar jeg at problemene med å se på den i skarpt lys ikke er like stort (antar dette, vet det ikke sikkert). Mine preferanser går i retning av optisk søker, når EVF tydelig lider under dårlige lysforhold.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Beklager min iver, men jeg begynner også å vurdere Coolpix 5700 :oops:

Det er ikke lett å finne frem til de rette kameraene i denne jungelen. Det er i hvertfall dette jeg legger vekt på:

* God optisk kvalitet

* God kvalitet på bildene som også skal egne seg på trykk i magasiner

* God lysstyrke

* Helst bedre blenderåpning enn 8.0 som det høyeste (Coolpix 5700 har litt mer)

* Lav vekt

* Blitssko

* Helst videomuligheter

Dette er ikke så viktig:

* kvalitet på LCD-skjerm

* "trynefaktor"

* medfølgende programvare

Regner med å kjøpe kameraet i statene, ettersom jeg ofte er der.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer også å få kjøpt i statene. Da kan du gjøre et meget godt kjøp på c5050z i alle fall. Virker som om det er kurant å få det til $700 og nedover, og da har du jo allerede spart over 2000 NOK (avhengig av kurs) i forhold til nettprisene i Norge :D

Har ikke satt meg så mye inn i CP5700, da det blant annet har EVF, har en mindre lyssterk optikk og koster mer enn jeg vil gi, men tror rimelige priser i USA ligger rundt $1000, så det er jo dyrere selv om du kanskje sparer mer på det kameraet enn C5050z.

Tror også CP5700 begrenser seg til F8... :roll:

Det kan jo nevnes at c5050zs videofunksjon kun begrenses av tilgjengelig minne. Kvaliteten er noe annet :oops:

Lenke til kommentar

Jeg har litt mistanke om at coolpix 5700 er litt tøffere mht vær og røff behandling enn de andre kameraene.

Nå dukket enda et interesant kamera opp :lol:

Minolta DiMAGE 7Hi, men etter testene jeg har sett liker jeg ikke helt bildene som er vist. Støynivået er høyt og de blir på en måte litt for data...

Lenke til kommentar

Personlig foretrekker jeg også å ha en optisk søker fremfor elektronisk, da sistnevnte (i de tilfellene jeg har prøvd dem) ikke makter å vise noe nyttig i dårlige lysforhold. Du får kun vist et grøtete, mørkt bilde, der du ikke klarer å skjelne mellom omgivelsene og det du vil ta bilde av

Dette gjelder både for Nikon Coolpix 5700 og Sony F717. Det eneste kameraet med EVF jeg har prøvd som man kan se motivet i dårlig lys er HP 850. Den har en ekstremt sterk signalforsterking i mørket. Riktignok bilr fargegjengivelsen i søkeren svært dårlig, men man kan fint se hva man tar bilde av.

MLW

Lenke til kommentar

Det kan hende det er umulig å lage virkelig skarpe 8x-zoomobjektiver, men Nikkor-objektivet til Coolpix 5700 er ikke så veldig skarpt. Det er heller ikke lyssterkt.

Jeg tror også det må være feil at Coolpix 5700 har mindre blenderåpning enn F8. Ihvertfall på middels tele og tele kan man ikke få høyere enn F8.

Personlig synes jeg ikke Coolpix 5700 er noe godt kamera. Les evt. testen på Akamera.no.

Har du vurdert Canon G3?

MLW

Lenke til kommentar

Jeg har nå pløyd gjennom det som finnes av tester på norsk og engelsk på nettet. Kamera ligger allerede i USA og venter på meg. Reiser om to dager og henter det. Det ble en Coolpix 5700. Prisen ble 6700 kroner.

Jeg vurderte Sonys 717, Minolta Dimage 7Hi, Olympus C5050 og Nikon Coolpix 5700.

Konklusjonen ble til slutt at Minoltaen har for mye støy i bildene. Nikon var nest best etter Sony, men Sony virker ikke særlig robust med tanke på norsk natur og et liv i ryggsekken på fjellet. Olympusen fikk ikke noe særlig god kritikk på bildekvaliteten på noen av testene jeg var innom, og med så kortklipt fokusområde falt heller ikke den i smak. Coolpixen hadde en dårlig test som jeg fant, og var på akamera.no. De andre testene jeg har sett har vært så utrolig grundige til minste detalj, og områder som rakkes ned på i akamera.no får ros i andre veldig detaljerte tester. Titankasse falt også i smak.

Her er min nye favorittside med tanke på tester av digitalkameraer:

http://www.dpreview.com/reviews/

AK47

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...