Avon657 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Jeg har aldri satt sammen en PC alene og er ganske grønn. Jeg har prøvd å lese meg til det meste på noen dager nå men er ennå usikker på om mitt oppsett funker sammen. Har et Aopen-kabinett fra 2003 samt en IDE disk fra før pluss annet. Strømforsyningen står på 350 watt og jeg går utifra at den er integrert i kabinettet så kanskje det er like greit og kjøpe nytt det også. Setter meget stor pris på tilbakemelding. Jeg har ca 7000,- å bruke og vil ha en brukbar spillemaskin. Liker også og lage musikk og bruker Sequel fra Steinberg. Et ganske enkelt og bra musikkprogram. Jeg lurer jo også på om det lønner seg og gå for en 4 kjerner CPU. I tillegg skal jeg ha Vista Ultimate 64 bit Oem Setter meget stor pris på hjelp. Endret 13. juli 2008 av Kjøttmunn Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 strømforsyning er for svak... vil anbefale en 500w dessuten bråker kabinetter med medfølgende power som regel no jævli jeg ville ha tatt dette kabinettet: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=41469 satt inn en slik: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=49661 og bytta ram til denne: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47315 Lenke til kommentar
fflex Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Du har sikkert ikke planer om SLI så gå for et P35 hovedkort i stedet. Anbefaler Abit IP35, kjempefornøyd med det. Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) strømforsyning er for svak... vil anbefale en 500w dessuten bråker kabinetter med medfølgende power som regel no jævli jeg ville ha tatt dette kabinettet: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=41469 satt inn en slik: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=49661 og bytta ram til denne: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47315 Det ser bra ut! Er rammen raskere da kanskje? Jeg skal umiddelbart oppdatere handlevognen. Må nok kassere den gamle rammen og kassa. Men det føles litt digg ut også. Takker. Tror jeg skal opp i 4 kjerners og har en følelse at mitt budsjett kommer til å sprekke litt. Men det blir spennende å se hva som skjer. Takker for raskt og fint svar. Endret 30. mars 2008 av Fanfare Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Du har sikkert ikke planer om SLI så gå for et P35 hovedkort i stedet. Anbefaler Abit IP35, kjempefornøyd med det. Hei ja det skal jeg sjekke ut. Nå fikk akkurat en varm anbefaling. Hovedkort og ny "hjerne" har jeg nå byttet ut. Kasta gamle kassa og oppjustert. Det kommer til å koste litt mere men og adrenalinet øker. Kjører nå med tanke på en god basis. Takk til Vesleengen så har jeg fått en kul kasse og stillegående Vifte til en meget bra pris. Cooler Master Centurion 534 Sort Intel Core 2 Quad Q9450 OCZ StealthXStream 600 Watt XFX GeForce 8800 GT 512 MB XFX nForce 790i Ultra SLI Zalman CNPS9500LED Endret 31. mars 2008 av Fanfare Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) strømforsyning er for svak... vil anbefale en 500w dessuten bråker kabinetter med medfølgende power som regel no jævli jeg ville ha tatt dette kabinettet: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=41469 satt inn en slik: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=49661 og bytta ram til denne: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=47315 Enig med støm og kabinett. For fire år siden kjøpte jeg Aopen. Den har bråkt så nå vil jeg prøve å få litt "stealth" Usikker på ram.Har ombestemt meg og kjøre 2gb ram istedenfor 4. Lest litt og sett at Vista 32 bit er det som funker med de fleste driverene. De driverene jeg har sett på i forhold til Musikkprogrammer osv er ikke laget til 64 bit. Og da må jeg vel satse 32 bit vista. Og som jeg forstår så støtter ikke Vista 32 bit mere enn 2-3 gb ram. Så jeg har prøvd å finne et raskt 2 gb ram-sett Nå har jeg beveget meg ganske opp i pris i ram. Men det er jo liksom endel av kjernen. Har nå sett på : Corsair TWIN3X 1600MHz DDR3, 2GB, DHX, Kit w/two 1GB XMS3 modules, CL9-9-9-24 Det begynner å forsvinne noen kroner nå, men det kjennes riktig ut. Dette er den nye handlevogna. Uten ram som jeg ikke fant fram. Sikkert fordi de er ganske nye. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=69494 Sittet og lest i hele dag. Tror jeg har sittet i 11 timer , nesten i strekk. Galskap Endret 2. april 2008 av Kjøttmunn Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Abit IP35. Ser bra meget bra ut. Men jeg tror jeg må satse litt på SLI. Må tenke på litt framtid også. Driver nå og setter opp masse handlevogner for å få det til å gå opp. Må nok dykke litt i de andre forumene om enkeltstående komponenter før jeg presenterer noe videre her. Det er en jungel der ute. Takker for tipset. Endret 31. mars 2008 av Fanfare Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 du har glemt ram i handlekurven din... samt at jeg er ikke helt overbevist på at ddr3 er så veldig mye å satse på helt enda... er jo dyrt som fan! tror ddr2 8500 ram er det beste valget.. får jo 2 gig for 500 og 3 gig for 650... Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Hei igjen. Så kult at du hjelper meg. Jeg snakket med en kompis i går og han var gira på nesten alt som var dyrt. Og jeg ble trukket inn i den fella. Sånne tips du kommer med er gull!! Rammen jeg hadde valgt var superdyr. Du har jo nevnt Geil, jeg aner ikke hvilke merker eller hva som gjelder. Så jeg falt litt for designet til Corsair. Idiotisk da det skal være inne i kassa. Jeg skal lagen en ny handlevogn soon som er forhåpentligvis mere fornuftig pris/ytelse-basert. Det går sakte men sikkert framover. Håper da igjen at du kan kikke på det jeg har kokt opp. To be continued... Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Her er mitt neste oppsett. Asus P5E Cooler Master Centurion 534 Sort OCZ DDR2 PC2-8500 SLI-Ready 2 GB (2 x 1 GB) Intel Core 2 Quad Q9450 OCZ StealthXStream 600 Watt SteelSeries SteelKeys 6G XFX GeForce 8800 GTX Zalman CNPS9500LED Føler også at CPU er kanskje er i dyreste laget men har bestemt meg for Intel Core 2 Quad ihvertfall. Når det gjelder grafikkkort så vurderer jeg å kjøpe Benq 24" G2400W og håper Grafikkkortet vil yte nok til 1900x1200 oppløsning på Bla. spill. MEn igjen må jeg jo dykke litt i andre forumer. Endret 2. april 2008 av Kjøttmunn Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 ville heller ha tatt samsung eller lg skjerm en benq... ellers har 24" som regel 5ms responstid eller mer og dette er nok til at man merker etterslipp i spill... skal man ha ren spillmaskin må man nesten ha en skjerm med 2ms... enten det eller gammel crt kasseskjerm (som jeg har ) ellers er det ikke mye ytelses forskjeller mellom 8800gtx og 8800gt ikke før man er over 1600x1200 med alt på fult... for 1900x1200 blir som regel litt for heftig men gtx er kraftigst, men bare med noen få fps bedre... Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) BenQ har fått veldig bra andmeldelser. Men tror jeg nå venter med skjerm og heller konser på maskin. Blir fullt oppe i hodet når alt skal på plass. Jeg er nok sikker på å sprekke budsjettet. Men vil ha en maskin som varer en ca 3-4 år. Får bare spise suppe resten av måneden. Vil ha det beste for de beste kronene. Er nå inne på tanken om Lian Li-kasse. Ser bra ut og lett og skru og holde på å mekke som man vil. Kanskje Lian Li PCA17B http://www.microplex.no/product.aspx?pid=PCA17B&mcat= Dette er ihvertfall spikret nå: Intel Core 2 Quad Q9450 OCZ StealthXStream 600 Watt SteelSeries SteelKeys 6G XFX nForce 790i Ultra SLI Zalman CNPS9500LED Microsoft Windows Vista Ultimate OEM Norsk 32-bit DVD-versjon Endret 2. april 2008 av Kjøttmunn Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 å forvente at en pc "holder koken" i 3-4 år er veldig optimistisk.. skal slik fungere må man i så fall kjøpe et hovedkort og prosessor som er såpass god at de kan styres og oppgraderes lett, og da kjøpe ny grafikk hvert 1,5 -2 år MINST! ellers hvis du liker litt "flashy" kabinett så ta en titt på denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=337691 støydempet og kjølig... her er video anmeldelse: Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 2. april 2008 Forfatter Del Skrevet 2. april 2008 (endret) Ja, litt optimistisk. Er med på at jeg må bytte grafikk-kort så ofte. Må han en bunnsolid-maskin. Men jeg synes det er veldig vanskelig å bygge en hel maskin. Så mye som må passes på. Så dette kommer til å ta tid. Feks, dette med rammen så utnytter det hoved-kortet jeg har myst på hele HZ på et DDR3. Det er er dyrt men raskt som fy. http://www.guru3d.com/article/mainboard/513/. Men igjen så har ikke jeg tenkt på å overklokke. Da må jeg ha sa mye vifter eller vannkjøling osv. Ser bra ut det kabinettet du viste meg. Ikke dyrt heller. Skal vurderes. Takker. Jeg har tenkt at spilling er 2. prioritet. Vil drive med musikk/videoredigering og ha en lav Latency som mulig når jeg spiller inn instrumenter og vokal. Har lest i tre dager nå og i går holdt jeg å gå på veggen. Det er så mye jeg må vite på kort tid. Så nå tror jeg at jeg skal hvile litt et par dager elles så kommer jeg på galehus. Har fått tak i en person som hjelper meg å bygge. Skal fortsette å ha kabinettet som jeg har fra før. Og oppjustere. Anbefalt å kjøre videre med XP fordi det finnes drivere. Vista 64 er nesten umulig på sånt. Vista 32 kan jeg bare bruke max 3 gb ram. Så nå som rammen er så billig så bygger jeg ut til 8 gb. Ser at det er mange som er innom og leser men få som poster merkelig. Fortsettelsen følger og snart kommer det en ny handlevogn som er i det fornuftige laget. Stay tuned for den grønne mannen bygger PC. Endret 2. april 2008 av Kjøttmunn Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 2. april 2008 Del Skrevet 2. april 2008 hold på xp.. venter selv på at noen cracker dx10 så det funker på gode gamle xp... dx10 er jo eneste grunnen til å gå for vista for min del.. trenger ikke så voldsomt med vifter og sånt for å overklokke... bare en god prosessorkjøler og kjølepasta, en inntaksvifte og eksosvifte så er det ganske greit tenk deg om om du vil kjøpe pc nå... lite vist å kjøpe nå hvis du skal reise bort eller sitte i sola i hele sommer.. da kan du jo heller gjøre som jeg skal og kjøpe til høsten da nye teknologier og hardware snacks har kommet, og alt annet har synket i pris.. Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Hei igjen. Helt enig! Jeg fortsetter med XP, eneste riktige å gjøre. Umulig å få drivere til Feks keyboardet mitt som også har innebygget lydkort. Ozone fra M Audio. Venting greier jeg ikke dessverre ikke . Må ha en maskin så fort som mulig slik at jeg kan bruke Cubase 4 osv og komme igang med å mekke musikk. Har gått runden nå og lest i alle disse dager. Begynner å kunne endel ting. Alle tingene jeg ikke visste om før jeg la inn denne tråden er et stort fremskritt ,det er sikkert også derfor ikke så mange har lagt igjen beskjeder, kanskje et hint om at jeg måtte bare lese "Ram DDR HÆ!?" = Gamle dager nå. .Du har fulgt meg hele veien og det setter jeg stor pris på . Man må lese masse for å bygge maskin eller så går det på tverke. Ser ut som jeg har havnet på Intel q6600, Og har Abit IP35 høyt i tankene. Det var jo også det som jeg fikk anbefalt av FFLEX Takker for det , men da var jeg lysegrønn. Jeg har gått hele veien rundt for så å lande på det jeg fikk anbefalt i begynnelsen, sånn er livet. Men det er jo moro også da. Så er det ram da. Nå må jeg lese meg til den raskeste billigste og beste rammen. (Hvis du vet om det finnes PC 8500 med samme latency hadde vært kult om du svarte på det). Men jeg skal dykke litt videre så tastes vi. ABIT IP35, P35, Socket-775, ATX, Silent Otes, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16 : 769,- På Komplett Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz Socket LGA775, 8MB : 1750,- På Komplett Endret 4. april 2008 av Kjøttmunn Lenke til kommentar
minimum payne Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 hehe grunnen til at vi bare leser uten å poste er vel at vi bare sjekker at alt går bra, at ingen poster dårlige forslag. ja gå for mye minne , lydprogrammer liker mye minne. og skjermkort kan du jo oppgradere senere. Lenke til kommentar
Avon657 Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 (endret) hehe, tenkte meg det. Det har jo sagt seg litt selv at ikke noen har protestert. "La han holde på så forstår han greia til slutt" Er man grønn så må man gjennom myra. Det begynner nå sakte men sikkert å ta form i inne i hodet og på papiret. Takker for tips om ram. Ja jeg må ha endel. Ja og det er litt ok og kunne ha litt færre ting og svømme i. Jeg må bare finne ut om det gamle grafikkortet mitt passer til det nye HK, og hvis det gjør det så er jo den saken løst. Da kan jeg konse på Grafikk-kort så lenge jeg gidder mens jeg har en fin maskin å lage musikk på. Takk for veldig godt råd. Kanskje jeg til og med får sove om nettene nå.... Ohh digg. Endret 5. april 2008 av Kjøttmunn Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Du har fått mange gode tips her, og du er på god vei. Du satt oprinnelig opp et budsjett, og blant annet valg av cpu gjør at du bikker over. For ditt brukt vil du _ikke_ merke forskjell om du tar en Q6600. I tillegg vil du måtte vente litt for å få en Q9450 foreløpig. Du sier du ikke skal klokke, men jeg kan love deg at du får en Q6600 opp til hastighetene til Q9450 om du legger ned totalt en time til litt lesing, og en rask tur inn i bios. Det finnes mange tråder her inne med informasjon. Har du vurdert å kjøpe en annen cpu-kjøler? Tenker litt på støy her, men også litt på temperatur. Hva gjelder grafikkkort: Kjører et GTX med en 24" fra Dell, og det fungerer veldig godt. Jeg har rundt 60fps i snitt i COD4, med en E6600 klokket til 3,4GhZ. Den holder fint for mitt bruk på en 24", og jeg driver stort sett med litt gaming, en del office-bruk grunnet utdanning, og en del filmtitting og litt redigering. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 PC7BSCANDV3 er like greit til ditt bruk http://www.microplex.no/product.aspx?pid=P...3&mcat=c432 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå