phoenixcristobal Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Hey! Jeg har en pentax k100 og kjærsten min en olympus e410. Har dere noen anbefalinger på portrett objektiver? Eller noe annet å anbefale? TakkTakk Chris Lenke til kommentar
Fre_ZZe Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Kan for lite om objektiver til å si noe om det. Men, et spm, hvilket av kameraene er dere mest fornøyd med? EDIT: Takker, greit med en subjektiv vurdering. Lykke til i jakten på objektiv. Endret 30. mars 2008 av Fre_ZZe Lenke til kommentar
phoenixcristobal Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Vel det er mange ting som er veldig positivt med kameraene. Jeg bruker pentaxen min, har hattt den en stund nå. Først og fremst så trekker det kanskje ned med at pentax bruker AA batterier, men personlig digger jeg det. Hvitbalansen er litt rar noen ganger og den er kanskje litt tregere enn olympus. Olympusen har jo live view, som er veldig positivt, men personlig så er den veldig "petit" i forhold til pentax (den er litt liten nå jeg holder på den, for faktisk kramper i henda av å holde for lenge). Olympusen har 10megapixler og har en raskere oppstart tid. Pentax: SD Olympus: CF MHm.. ble kanskje litt mer spørsmål nå? Vel personlig er jeg pentax fan, det er kanskje på grunn av jeg startet med pentax og har blitt vant til meny osv. Syns olympus sin meny er helt på bærtur men det er kjærsten min HELT uenig. Håper du ble litt klokere med dette! Chris Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Hey!Jeg har en pentax k100 og kjærsten min en olympus e410. Har dere noen anbefalinger på portrett objektiver? Eller noe annet å anbefale? TakkTakk Chris Det spørs litt kva pris og brennvidde du vil legge deg på. Det billigaste alternativet er en FA50/1.4 blir dette litt for kort er DA 70/2.4 ltd, eit godt alternativ, eventuelt FA77/ltd. som er litt dyrare. DA*50-135/2.8 er eit godt alterntiv om du velger ei Zoom løysing. Veldig skarp vidåpen og fleksibel siden det er en zoom. Lenke til kommentar
Symbiose Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Det finnes veldig mange gode objektiver fra Pentax som kan brukes til portretter. Er du ute etter fastobjektiv? Hva slags type portrett, eks. helfigur eller headshot, inne i (trangt) studio? Portretter kan tross alt tas med alle objektiver, så det er vanskelig å vite hva du primært ønsker. Størrelse på lommebok spiller også inn. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Et eldre SMC-M eller SMC-A-objektiv er en ganske billig og god slager til portrettfotografi. Det finnes flust av disse på eBay. Sjekk litt priser, de billigste f/2.0-objektivene går ofte for under en hundrelapp, og selv om denne ikke er like skarp som f/1.7 eller f/1.4-variantene, er det fremdeles en morsom liten sak. Du må overleve med "halvautomatisk" (automatisk på SMC-A) lysmåling og manuell fokus, men prisen er uansett en brøkdel av hva ett helt nytt objektiv ville kostet, og en morsom sak likefullt. Endret 30. mars 2008 av Dradd Lenke til kommentar
Napoleon XIV Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Hey!Jeg har en pentax k100 og kjærsten min en olympus e410. Har dere noen anbefalinger på portrett objektiver? Eller noe annet å anbefale? TakkTakk Chris Jeg regner med at du har kitzoomen 18-55mm og er ute etter noe bedre enn den, vel her er mitt forslag: Pentax FA 50mm f/1.4 Og til helfigur og gruppebilder gjerne FA 35mm f/2 Begge de nevnte er veldig bra og ikke minst forholdsvis rimelige. Har du råd så er DA 70mm f/2.4 også veldig bra i den lengre enden. DA 16-45mm f/4 er en forholdsvis rimelig allround zoom som er veldig bra, men den blir muligens litt kort for portretter. Lenke til kommentar
fototim Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Du sier ingen ting om prisklasse. Derfor drister jeg meg til å støtte forslaget om DA* 50-135/2,8 som jeg selv har hatt. Jeg har mista min, men kjøper den igjen så fort forsikringspengene er i hus. Hvorfor anbefaler jeg denne til porterett? Først og fremst fordi det er et svært godt objektiv. Men og fordi det er allsidig, og vil gjøre jobben både på headshots og halvportrett. Et annet forslag er å finne en makro på omtrent 90-100mm. Disse objektivene er kvivskarpe, og kan brukes til mye annet, ikke bare makro. Men når det gjelder portrett, så egner de seg kun til tette portrett. Skal du ta halv og helportrett må du over på andre brennvidder. Derfor nevner jeg DA* 50-135 først. MaritimTim Lenke til kommentar
phoenixcristobal Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Tusen takk for alle bidragene! Jeg tror nok jeg selv skal satse på en DA 70mm nå, i tillegg kan jeg se om jeg kan se på de eldre SMC - M / A objektivene! Men har dere noen videre forslag til et bra portrett til kjærstens olympus? Chris Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Men har dere noen videre forslag til et bra portrett til kjærstens olympus? Har dere penga, så er Oly 50mm f/2 et genialt portrettobjektiv. Her er et lite eksempel, tatt på f/2. Om 50mm er for trangt, så finnes det også 30mm f/1.4 fra Sigma. Og også pancake'en kommer til å være dugandes, bare man går nærme nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå