Neko Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Var noe skrevet her men tok det vekk fordi jeg har fått alle svar jeg trengte nå. Endret 8. mai 2008 av Neko Lenke til kommentar
serrghi Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 uten å ha noen juridiske ting og backe dette opp med, så mener jeg at moren har siste "stemme" i alle foreldre saker, så lenge moren ikke har blitt fratatt foreldreretten(noe som skal endel til). Unger over 12år tror jeg har rett til å bestemme selv hvem de vil bo hos av sine foreldre. Men er sikkert noen her som kan gi deg mer nøyaktige svar. Men husk at faren din har sikkert bare lyst å se deg, er ikke så kult å være far og ikke få se datteren sin når man vil. Ha litt omtanke til han og, og ikke gjør noe unødvendig som du kan angre på senere i livet. Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Han kan ikke kreve å få se deg, det er det du som bestemmer fra du er 12. Han kan stoppe deg fra utenlandsreiser, men i ekstreme tilfeller skal det vel være mulig å få ordnet det allikevel, men jeg husker ikke hvordan. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 (endret) Her var det litt av hvert For det første. Far har ingen rett til å se deg. Ingen fedre i dag med samværsrett har krav på å se barnet sitt. Dette er en vanlig misforståelse som mange tror. Derimot så har Barnet rett på å se sin far! En stor forskjell her. For det andre. Foreldrerett og foreldreansvar er akkurat det samme. Man har enten felles foreldreansvar eller ingenting dersom man har samværsrett. Det finnes ikke noe "mest" foreldreansvar. For det tredje. Barn over 12 år har ikke rett til å bestemme selv hvor dem vil bo. Også en vanlig misforståelse. Du må være fylt 15 for å bestemme dette selv. Imidlertid så vil neppe noen dommer stoppe deg fra å flytte til din mor eller far når du er 12 så lenge dem er vanlige oppegående mennesker. Årsaken til 12 års aldergrensen er at ved fylte 7 år så har du rett på å uttale deg ved en eventuell konflikt. Når du er 12 år så skal man legge stor vekt på barnets ønsker ved en konflikt. Til slutt så er det mulig for deg å reise uten den enes samtykke. Nå er jeg usikker på om det betyr alene eller kun sammen med den ene forelderen, men det kan du lese mer om her http://www.barneombudet.no/cgi-bin/barneom...imaker?id=27728 Lykke til Jeg er far selv og selv om din far virker sikkert litt stressende så håper jeg dere finner ut av det. Endret 3. april 2008 av MrVilla Lenke til kommentar
lceman™ Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 For det tredje. Barn over 12 år har ikke rett til å bestemme selv hvor dem vil bo. Også en vanlig misforståelse. Du må være fylt 15 for å bestemme dette selv. Ah, stemmer det. Begynner å bli en stund siden jeg måtte bestemme meg for hvor jeg skulle bo nå. Lenke til kommentar
Niqābninja Skrevet 5. mai 2008 Del Skrevet 5. mai 2008 (endret) Men når en er 12 år og over skal det tas hensyn til barnets ønsker mtp. boplass. Det var nevnt det ja Endret 5. mai 2008 av bazukh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå