Mr.Anki Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Hei. Jeg har tenkt til å koble en liten lcd skjerm til å trekke trøm fra en psu. Skjermen bruker 12v så det burde vel fungere? På adapteren som følger med står det: output: +12v - 1500mA. Det er denne typen kontakt som skjermen har: Så jeg lurer på om det har noe å si hvor pluss og minus pol kobles? Hvordan skal en vite forskjell? Mvh Mr.Anki Endret 30. mars 2008 av Mr.Anki Lenke til kommentar
geokri Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 ja det har absolutt noe å si, som regel er det pluss i midten, og minus på den rundt, men ikke alltid. Bruker å stå et tegn på en del ting som viser hvor pluss og minus er, som en halvsirkel som omkranser en prikk, der halvsirkelen er den ytterste, og prikken er midten. så er det et pluss og et minus tegna til de forskjellige Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Hmm, her står det pluss på den ene siden og minus på den andre. Men pinnene står midt mellom begge to... Om en kobler feil, vil skjermen kunne få skade av det ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 ... Om en kobler feil, vil skjermen kunne få skade av det ? Ja, det kan være svært skadelig. Det kommer an på konstruksjonen, det er mulig å lage det slik at det virker begge veier eller at det bare nekter å virke. Men det er ikke verdt å ta sjangsen. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Må vel lage hull i kassen til å tre kabelen gjennom da Edit: Kan evt. teste om det er riktig på noe annet? Forslag til hva? Endret 30. mars 2008 av Mr.Anki Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Skru opp skjermen og bruk et multimeter til å teste om jord (-) i kontakten går direkte til jord en eller annen plass inni skjermen. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Har ikke noe multimeter Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Mål på adapteren som fulgte med. Evt. sett en diode og en 12V lyspære i serie og se hvilken retning dioden må kobles for å få den til å lyse. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Kjøp eit multimeter, koster deg ingenting, men veldig kjekt å ha. Det er 99% sikkert at minus er rundt og pluss i midten, men ikkje noko å gamble på. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Pluss er i midten ja, i fløge adapteren. Men hvilken ledning er pluss? Den med streker på eller den andre? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Alle eg har vore borti har hatt pluss på ledningen med strek på og minus på den einsfarga. Det er vel snakk om 4-5-6 forskjellige adapter. Lenke til kommentar
El Matador Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Sikker på at det ikke er omvendt? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Ja, testa for sikkerhetsskuld på to eg hadde liggande. Kan sjølvsagt ikkje garantere noko, men det er mine erfaringar. Endret 30. mars 2008 av Zeph Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg får ta og teste litt med dioder før jeg kobler til skjermen. Det stemmer at jeg skal bruke den gule og en svart ledning på molex kontakten ja? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg får ta og teste litt med dioder før jeg kobler til skjermen. Det stemmer at jeg skal bruke den gule og en svart ledning på molex kontakten ja? Gul er 12V og svart er jord/minus ja Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Stemmer, gul er +12V, svart er jord. Lenke til kommentar
Mikkel194 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg har en adapter der den ledningen med hvit stripe på er minus. Stor sjanse for at den er pluss på din, da dette er vanligst, men jeg ville ikke gamblet på det. Lenke til kommentar
Mr.Anki Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Nå har jeg testet og testet og testet og til slutt fungerte det Så nå kan skjermen kjøres via psu'en Tusen takk for all hjelpen, hva skulle en gjort uten dere!? Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 ...hva skulle en gjort uten dere!? Googlet? Lenke til kommentar
Toast Is Pimp! Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Et lite tips til har jeg. Ta og les på adapteren, der står det hva som er hva på pluggen, som regel. Men du har da fått løst problemet så det er da okei nå da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå