MBarne Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Er det ikke slik at viss en bil har 8 plugger så er det en V8(i de fleste tilfeller)? Har en bror som mener den stygge opel omegaen han hadde har 8 plugger, men bilen var en 2.0 liter ehe! begynner å bli så lei av å diskutere med ham. evt. måtte det vært en 8-rekker, men også da måtte vel motoren vært større! Finnes egentlig det? Og en ting til: Hva er så "bra" når sylinderene står på rekke? jeg har en 5 rekker. Hvorfor skal det være så mye bedre? Takker for svar Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) får mange 4sylindra motorer med 2 plugger pr sylinder. Og hvis vi da kan litt matte så ser vi at 2*4=8 plugger Og en ting til: Hva er så "bra" når sylinderene står på rekke? jeg har en 5 rekker. Hvorfor skal det være så mye bedre? Bedre enn hva da? Endret 30. mars 2008 av Erik Braseth Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 får mange 4sylindra motorer med 2 plugger pr sylinder. Og hvis vi da kan litt matte så ser vi at 2*4=8 plugger Og en ting til: Hva er så "bra" når sylinderene står på rekke? jeg har en 5 rekker. Hvorfor skal det være så mye bedre? Bedre enn hva da? Bedre enn når de ikke står på rekke!? skal det bare være "rått" at de står på rekke??! Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Hahahaah beste tråden på lenge.. Skal vi legge den i gullkorn? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Bedre enn når de ikke står på rekke!? skal det bare være "rått" at de står på rekke??! Nå har det vel seg sånn at de fleste motorer har sylindre som står på rekke. Når de ikke står på rekke er det som regel V-, W- og boxermotorer. En V- (og W) motor blir vel betegnet som "råere" enn en vanlig rekkemotor. Lenke til kommentar
Agrostar Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Ja dette trur eg må bli eit gullkorn... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Det er litt forskjellig lyd i en V6'er og en rekke-6'er. Rekke-5 har ihvertfall en særegen lyd. Når det bare er fire sylindre spiller ikke formen så stor rolle. Da er det mest av plasshensyn. Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Det er litt forskjellig lyd i en V6'er og en rekke-6'er. Rekke-5 har ihvertfall en særegen lyd.Når det bare er fire sylindre spiller ikke formen så stor rolle. Da er det mest av plasshensyn. Men samme effekt? Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Er det ikke slik at viss en bil har 8 plugger så er det en V8(i de fleste tilfeller)? Har en bror som mener den stygge opel omegaen han hadde har 8 plugger, men bilen var en 2.0 liter ehe! begynner å bli så lei av å diskutere med ham. evt. måtte det vært en 8-rekker, men også da måtte vel motoren vært større! Finnes egentlig det? Og en ting til: Hva er så "bra" når sylinderene står på rekke? jeg har en 5 rekker. Hvorfor skal det være så mye bedre? Takker for svar Den har 8 ventiler ikke sylindere, alså 8V og V8 er 2 helt forskjellige ting. Med mindre broren din er en sjørøver som leser/skriver baklengs? En av fordelen med en rekkemotor et at de fleste tar liten plass (4 cyl) og kan monterer på tvers slik at fronten på bilen blir kortere og du får bedre vektfordeling på små biler med lite overheng bak. men å si at en motortype er bedre en den andre går ikke, alle de forskjellige typene har sine fordeler. Be han å se i instruksjonsboka til bilen, men ærlig talt hadde han hatt litt peiling så skulle det ha gått opp for han for lenge siden at han ikke har en 8 syl motor. Endret 30. mars 2008 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Det er litt forskjellig lyd i en V6'er og en rekke-6'er. Rekke-5 har ihvertfall en særegen lyd.Når det bare er fire sylindre spiller ikke formen så stor rolle. Da er det mest av plasshensyn. Men samme effekt? Effekt er avhengig av så forbanna mye rart, så det er umulig å kun se på motorutformingen. Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Er det ikke slik at viss en bil har 8 plugger så er det en V8(i de fleste tilfeller)? Har en bror som mener den stygge opel omegaen han hadde har 8 plugger, men bilen var en 2.0 liter ehe! begynner å bli så lei av å diskutere med ham. evt. måtte det vært en 8-rekker, men også da måtte vel motoren vært større! Finnes egentlig det? Og en ting til: Hva er så "bra" når sylinderene står på rekke? jeg har en 5 rekker. Hvorfor skal det være så mye bedre? Takker for svar Den har 8 ventiler ikke sylindere, alså 8V og V8 er 2 helt forskjellige ting. Med mindre broren din er en sjørøver som leser/skriver baklengs? En av fordelen med en rekkemotor et at de fleste tar liten plass (4 cyl) og kan monterer på tvers slik at fronten på bilen blir kortere og du får bedre vektfordeling på små biler med lite overheng bak. men å si at en motortype er bedre en den andre går ikke, alle de forskjellige typene har sine fordeler. Be han å se i instruksjonsboka til bilen, men ærlig talt hadde han hatt litt peiling så skulle det ha gått opp for han for lenge siden at han ikke har en 8 syl motor. Regner med at han har hatt 2 plugger per sylinder. Han har ikke bilen lenger så derfor det er litt vanskelig. Det var plugger det var snakk om, ikke ventiler. finnes egentlig 8 ventiler? Er vel mer 16 som er normalt!!? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 evt. måtte det vært en 8-rekker, men også da måtte vel motoren vært større! Finnes egentlig det? R8 var jo en helt vanlig løsning i dyrere biler i gamle dager så ja de finnes. Men Opel var vel kanskje ikke det GM-merket som frontet slike for og si det pent Det amerikanske merket Dusenberg hadde kompressormatede R8 på 325hk i 1932 Lenke til kommentar
ReVolvolution Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Om 8 ventilers-motorer eksistrerer?? JEEEZ! Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Det var plugger det var snakk om, ikke ventiler. finnes egentlig 8 ventiler? Hvis du har en firesylindret motor med to ventiler i hver sylinder (én inn og én ut), hvor mange ventiler har du da? Lenke til kommentar
eab Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 13, hvis man teller med hjulene (og reservehjulet) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Motorer med 8 ventil pr sylinder finnes da men og kalle det direkte dagligdags er vel og ta i. http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Ovalpiston.jpg Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Regner med at han har hatt 2 plugger per sylinder. Han har ikke bilen lenger så derfor det er litt vanskelig. Det var plugger det var snakk om, ikke ventiler. finnes egentlig 8 ventiler? Er vel mer 16 som er normalt!!? Opel har såvidt jeg vet ikke laget noen "twinspark motor" Alfa Romeo er den eneste bilprodusenten i europa som lager twin spark motorer. 8 ventilede motorer finnes enda den dag i dag (da snakker vi om nye biler). En toyota 3T-GTE "twinspark" motor (2 tennplugger pr cyl) Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Rekke-5 har ihvertfall en særegen lyd. råere lyd får du ikke. punktum Lenke til kommentar
MBarne Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Rekke-5 har ihvertfall en særegen lyd. råere lyd får du ikke. punktum Stemmer det. skulle bare hatt effektanlegg på den så hadde den blitt enda mer "særegen" Endret 1. april 2008 av Audiguy Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 En omega ble levert med V8, men denne er det svært lite av! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå