SaJo Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Man blir vel strengt tatt nektet adgang til forestillinger om man kommer for sent, av hensyn til opplevelsen for de som har klart å komme tidsnok. Japp. Og det burde være akkurat likt om det gjelder en teaterforestilling, kino eller forelesning/skoletime. Jeg mener at læringen til de som kom dit i tide er viktigere enn at sinkene skal få komme inn etter at undervisningen har begynt. Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 4. april 2008 Forfatter Del Skrevet 4. april 2008 Vel man får jo ikke utstengelse OG bot når man kommer forsent. Her blir man utesteng OG får fravær. Så eksempelet deres er ubrukelig i detet tilfellet. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Vel man får jo ikke utstengelse OG bot når man kommer forsent. Her blir man utesteng OG får fravær. Så eksempelet deres er ubrukelig i detet tilfellet. Man får ikke bot, men man får heller ikke igjen det man har betalt for billetten. Hvis du mener at du ikke skal ha både utestengelse og fravær, hva mener du da er rett? Utestengelse eller fravær? Fravær skal man ha fordi man er for sent ute. Utestengelse av samme årsak, og fordi man ikke skal forstyrre resten av klassen. Jeg synes ikke det er noe urimelig i det. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Det skulle tatt seg ut at jeg hadde kommet forsent på jobb hver dag. Det skal ikke så mye til før i arbeidslivet før folk begynner å lure på hva du egentlig holder på med hvis du i tide og utide kommer forsent. Du kan jo se på det slik at i arbeidslivet så ville du kanskje mistet jobben. Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Jævli dumt å lage et sånnt systemet når ikke lærere klarer å lage ro inni i klasserommet. I våres klasse er det alltid noen som snakker eller fikler med noe, sånn er det i de fleste klasserom. Lærerne kan liksom kaste ut eleven men de gjør det sjeldent fordi eleven har krav på undervisning. VGS er frivillig, skulle egentlig vært mulig å hive folk ut av VGS. Det er ALLTID noe/noen som forstyrrer, og folk henger seg opp i det. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Vel, hvis noen bruker 3 min på å komme inn i ett rom og så sette seg ned, så burde de hvertfall nektes inngang. Tar da maks 30 sek å sette seg ned. Om læreren velger å bruke lengre tid på å moralsiere og gjøre mye annet på grunn av forsentkomming er jo ikke det eleven som kommer for sent sitt problem Jeg klarte ikke i farta å se hvem som har skrevet at det tar tre minutter å få satt seg, men i så fall var det vel ikke det vedkommende mente? Det er mange ting som forstyrrer med at folk kommer for sent. Elevene blir forstyrret av det at det kommer noen inn i klasserommet. I tillegg må læreren eller sidemannen informere forseintkommeren om hvilken oppgave/side/bok klassen holder på med, noe som også tar tid og ødelegger konsentrasjonen. "Det sitter fire hundre studenter her nå, som alle kom til tiden. De har mistet tre minutter av undervisningen fordi du kom for sent. Hvorfor er dine tre minutter mer verdt enn de 20 timene du har kastet bort for de andre?" Tok det som du vil, jeg tolker det slik at proffesoren er nødt til å stoppe undervisningen i 3 min på grunn av forsentkomming. Og det er det jo proffessoren som velger å gjøre, er fult mulig å overse eleven, for å så føre opp oppmøte i en pause eller hvis han ber elevene finne fram ett bestemt sidetall, for da bruker folk gjerne litt tid på det og det blir leven uansett. Og hvor lang tid bruker du på dette scenarioet?: Forsentkommeren: Hvilken side/oppgave er vi på? Sidenmann: Side 56, oppgave 6. Les den for deg selv og tell sekunder Og hvis folk har ett så vannvittig konsentrasjonsproblem at de ikke klarer å høre hva en lærer sier fordi noen går inn i et klasserom og setter seg ned, nei da har man ett stort problem selv. Problemet er ikke de som kommer for sent, problemet er de som sitter og syter over de som kommer forsent med masse usaklige argumenter. Skjønner syterne selvfølgelig når folk ommer forsent og skal snakke med lærer og gi forklaring, eller skal si hei til alle som han kjenner på vei til plassen eller lager annet leven, men hvor ofte skjer dette? På min skole går folk bare inn å setter seg når de kommer for sent, og har ikke hørt noen klager på dette de to årene jeg har gått på vgs. Ungdomsskolen var litt annerledes, for da kom halve klassen forsent hver dag og folk ga rett og slett litt faen. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Tok det som du vil, jeg tolker det slik at proffesoren er nødt til å stoppe undervisningen i 3 min på grunn av forsentkomming. Og det er det jo proffessoren som velger å gjøre, er fult mulig å overse eleven, for å så føre opp oppmøte i en pause eller hvis han ber elevene finne fram ett bestemt sidetall, for da bruker folk gjerne litt tid på det og det blir leven uansett. Og hvor lang tid bruker du på dette scenarioet?: Forsentkommeren: Hvilken side/oppgave er vi på? Sidenmann: Side 56, oppgave 6. Les den for deg selv og tell sekunder Og hvis folk har ett så vannvittig konsentrasjonsproblem at de ikke klarer å høre hva en lærer sier fordi noen går inn i et klasserom og setter seg ned, nei da har man ett stort problem selv. Problemet er ikke de som kommer for sent, problemet er de som sitter og syter over de som kommer forsent med masse usaklige argumenter. Skjønner syterne selvfølgelig når folk ommer forsent og skal snakke med lærer og gi forklaring, eller skal si hei til alle som han kjenner på vei til plassen eller lager annet leven, men hvor ofte skjer dette? På min skole går folk bare inn å setter seg når de kommer for sent, og har ikke hørt noen klager på dette de to årene jeg har gått på vgs. Ungdomsskolen var litt annerledes, for da kom halve klassen forsent hver dag og folk ga rett og slett litt faen. Hvis man legger til godviljen og sunn fornuft skjønner man at det ikke nødvendigvis var 3 minutter, men prinsippet av at forseintkommeren ikke har respekt for andre sin tid. Når en elev kommer inn i klasserommet til tross for at vedkommende er sent ute, signaliserer jo eleven at han har lyst på undervisning. Læreren vil da kanskje rekapitulere litt for å sette eleven inn i undervisningen, eventuelt må en medelev gjøre det. Uansett blir det forstyrrelser. Og det finnes folk med "vanvittige konsentrasjonsproblemer", og mindre vanvittige konsentrasjonsproblemer. Det er særlig disse som blir forstyrret, og da er det vel rett og rimelig at andre elever utviser normal høflighet og respekt ved å møte opp i tide og forstyrre minst mulig? Det er IKKE vanskelig å møte opp i tide. For de som har problemer kan det vel kanskje være en idé å møte opp par-tre minutter før så man har litt å gå på? Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 Øh, ja? Selvfølgelig forstyrrer det, men personlig synes jeg at det forstyrrer i så vannvittig liten grad at om man har ett problem med det så har man seriøst ett vanvittig stort konsentrasjonsproblem. Klarer man ikke å høre hva læreren sier fordi noen går forbi deg? Og hvorfor presisere at en elev har brukt 3 min*200 elever hvis eleven ikke har brukt 3 min på å forstyrre? Undervisningen pågår selv om ikke eleven er tilstede, men det er de 10 sekundene en person bruker på å komme inn og sette seg som kan forstyrre. Og blir feil å gange 3min med 200 elever, siden tid 200dobles ikke fordi det er 200 elever tilstede. Og har man ett så unormalt stort konsentrasjonsproblem, så ta det opp med personen. Legg det frem på en så negativ måte som mulig, og flest mulig gjør dette så vil forsentkommingen forsvinne. Ingen vil vel bli misslikt av hele klassen? Sånn som det er nå er det jo bare læreren man føler seg misslikt av. Kommer selv alltid forsent på morgenen, siden jeg rett og slett er for lat til det, men ingen sier noe, og halvparten av klassen kommer også forsent innimellom, så jeg ser ikke på det som ett vanvittig problem. Jeg går inn døra, sier hei til læreren hvis han/hun stopper opp og ser rart på meg, også går jeg og setter meg. Men er ofte lærerne ikke ser på meg en gang, men later som det ikke har kommet noen inn døra, og da skaper det null avbrytning i undervisningen. Så dette er ett problem som er blåst ut av proporsjoner av lærere og folk med dårlig konsentrasjon. Folk irriterer seg og lager så mye oppstyr rundt bagateller, hvorfor skal man bruke energi på en, muligens to tre 10sekunderslange avbrytelser i løpet av dagen? Ikke trenger det å være avbrytelse engang, bare litt støy. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Jævli dumt å lage et sånnt systemet når ikke lærere klarer å lage ro inni i klasserommet.I våres klasse er det alltid noen som snakker eller fikler med noe, sånn er det i de fleste klasserom. Lærerne kan liksom kaste ut eleven men de gjør det sjeldent fordi eleven har krav på undervisning. VGS er frivillig, skulle egentlig vært mulig å hive folk ut av VGS. Det er ALLTID noe/noen som forstyrrer, og folk henger seg opp i det. Det slår deg ikke at det kanskje er noe som mangler i elevenes hode og ikke systemet? Det er nærmest norm at når elevene får krav rettet mot seg, så er det kravene det er noe galt med og ikke deres holdninger. Feks fravær og orden; fordi anmerkningene medfører nedsatt karakterer så skjerper en seg ikke, men krangler om hver eneste en får. Det er egentlig en irrasjonell atferd. Øh, ja? Selvfølgelig forstyrrer det, men personlig synes jeg at det forstyrrer i så vannvittig liten grad at om man har ett problem med det så har man seriøst ett vanvittig stort konsentrasjonsproblem. Klarer man ikke å høre hva læreren sier fordi noen går forbi deg? Og hvorfor presisere at en elev har brukt 3 min*200 elever hvis eleven ikke har brukt 3 min på å forstyrre? Undervisningen pågår selv om ikke eleven er tilstede, men det er de 10 sekundene en person bruker på å komme inn og sette seg som kan forstyrre. Og blir feil å gange 3min med 200 elever, siden tid 200dobles ikke fordi det er 200 elever tilstede. Og har man ett så unormalt stort konsentrasjonsproblem, så ta det opp med personen. Legg det frem på en så negativ måte som mulig, og flest mulig gjør dette så vil forsentkommingen forsvinne. Ingen vil vel bli misslikt av hele klassen? Sånn som det er nå er det jo bare læreren man føler seg misslikt av. Kommer selv alltid forsent på morgenen, siden jeg rett og slett er for lat til det, men ingen sier noe, og halvparten av klassen kommer også forsent innimellom, så jeg ser ikke på det som ett vanvittig problem. Jeg går inn døra, sier hei til læreren hvis han/hun stopper opp og ser rart på meg, også går jeg og setter meg. Men er ofte lærerne ikke ser på meg en gang, men later som det ikke har kommet noen inn døra, og da skaper det null avbrytning i undervisningen. Så dette er ett problem som er blåst ut av proporsjoner av lærere og folk med dårlig konsentrasjon. Folk irriterer seg og lager så mye oppstyr rundt bagateller, hvorfor skal man bruke energi på en, muligens to tre 10sekunderslange avbrytelser i løpet av dagen? Ikke trenger det å være avbrytelse engang, bare litt støy. Du innser vel at du kanskje ikke er den beste til å forsvare at forsentkomming når du selv er den som forårsaker det? Hva angår det med å si ifra; jeg vil anta at hvis noen i klassen ble plaget av din latskap, så ville de neppe si ifra foran klassen, mest sannsynligvis fordi en ikke vil at andre skal betrakte en som nerd e.l. (Jeg har gått vgs selv takk) Jeg er likevel overrasket over din totale mangel på refleksjon rundt din avbryting i timene; du kommer forsent, gir blanke i det, og forventer at alle skal akseptere det. Personer som eventuelt føler at du forstyrres betraktes nærmest som spedalske "de må ha et serriøst konsentrasjonsproblem" (I dine ord), og du undres hvorfor ingen sier ifra når du omtaler dem på slik måte? Riktignok er jeg langt i fra forbauset over at noen på din alder eller i vgs alder for den saks skyld mener dette. Så vidt jeg husker var mangel på folkeskikk et stort problem på skolen, og jeg regner med at siden skolen i stor grad tar over ansvaret fra foreldrene om å lære slike trivelle ting, så er det ikke så rart at enkelte skoler må sette slike systemer i verk ettersom elevene ellers neppe evner å lære det på andre måter. Nå er det jo litt synd at en må bruke pisk for å få folk til å forstå at når en har time, så har en time, en kommer ikke 30 minutter senere, går rett inn i timen, eventuelt krangler om fraværet (Noe som viser mer om personens evne til ansvar enn systemet til tider) osv. Ideelt sett; Ungdom visste når de skulle være på plass, var der og gikk når de skulle. En slapp fraværssystemet, og de gangene en var uheldig slapp en diskusjonene fordi ingen misbrukte de unskyldningene. Problemet nå er at ungdommen generelt ikke forstår den delen, så de er late (som du selv vedgikk), skolen prøver å lære deg at latskap er en dårlig ide, men du velger å legge skylden på andre om de føler at du lager forstyrrelser ved din mangel på empati for andres behov for konsentrasjon og læring. Endret 4. april 2008 av Christian86 Lenke til kommentar
jeg_lyver_mye Skrevet 4. april 2008 Del Skrevet 4. april 2008 (endret) Jævli dumt å lage et sånnt systemet når ikke lærere klarer å lage ro inni i klasserommet.I våres klasse er det alltid noen som snakker eller fikler med noe, sånn er det i de fleste klasserom. Lærerne kan liksom kaste ut eleven men de gjør det sjeldent fordi eleven har krav på undervisning. VGS er frivillig, skulle egentlig vært mulig å hive folk ut av VGS. Det er ALLTID noe/noen som forstyrrer, og folk henger seg opp i det. Det slår deg ikke at det kanskje er noe som mangler i elevenes hode og ikke systemet? Det er nærmest norm at når elevene får krav rettet mot seg, så er det kravene det er noe galt med og ikke deres holdninger. Feks fravær og orden; fordi anmerkningene medfører nedsatt karakterer så skjerper en seg ikke, men krangler om hver eneste en får. Det er egentlig en irrasjonell atferd. Sant! Og jeg gjentar at det burde være mulig å hive folk ut av VGS! Så får dem heller søke til neste år! Dems problem! Endret 4. april 2008 av nevoscript Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Christian86: 1. Hvor ser du at noen har skrevet noe om krangling om ordensanmerkning? Om folk krangler om det eller ikke med lærer, la det være dems problem, bare ikke gjør det i timen. Den oppfatningen er vi enige i. Jeg godtar alle anmerkninger jeg får, og får jeg nedsatt, ja så la meg få det da. Jeg godtar det, siden jeg ikke gidder å møte opp i tide. 2. Jeg er nok like godt kvalifisert til å kverrulere over forsentkomninger som deg, ettersom jeg også blir berørt av det av folk som kommer senere enn meg. Jeg er en 5 min forsentkommer, som ikke finner det plagsomt at folk kommer vandrende inn en halvtime forsent og spør om hvilken side vi er på. 3. Jeg gir ikke blanke i mine klassekameraters meninger om min forsentkomming, men jeg får jo aldri noen tilbakemelding? I løpet av to år på vgs har jeg fått 1, altså EN tilbakemelding fra klassen om at jeg kommer forsent, og dette var fra en elev som klager over alt og alle uansett. Derfor tar jeg meg ikke til rette. Og dette var nevnt under fire øyne, så klassen stempler han nok ikke som nerd av den grunn. Hadde flere klag på at folk (ikke bare meg) kommer forsent, ja da hadde jeg kanskje tatt meg litt til etterretning, ettersom jeg ikke har noe mål om å bli hata mest i klassen. 4. Angående mitt syn på folk med konsentrasjonsproblemer. Jeg skal nå gi deg en ren definisjon på hva jeg mener at folk som plages av forsentkomminger er i mine øyne: En person et 13 minutter for sent ute til en time. Han åpner døra, går inn og setter seg. Dette skjer i løpet av maks 10 sekunder. Eneste lyden denne personen lager, er lyden av gåing som maks varer 2 sekunder per person han går forbi. 2 sekunder av en 5400 sekunders lang time som en vanlig dobbeltime varer. Kommer det tre personer forsent, ja da er det 6 sekunder til sammen. Høres dette mye ut? Gang dette med de 30 personene som sitter i rommet, ja da ender i opp med en 162000 lang time hvorav 180 sekunder er forstyrrelse. Dette for å illustrere eksemplet som er nevnt over med proffessoren og 200 elever. Om elevene/lærer velger å rette blikket og fokuset mot personen som kommer inn døra, ja da er det jo deres problem, ikke eleven som kommer forsent sin feil. Jeg klarer utmerket å følge med på hva læreren sier/gjør selv om personene ved siden av meg snakker, ler, bråker eller noen GÅR FORBI MEG I 2 SEKUNDER, og derfor er jeg av den oppfatning av at hele den delen med forstyrring av timen v forsentkoming er noe tull. Klarer man ikke å konsentrere seg i de to sekundene det blir støy fordi noen går forbi deg, ja da må jeg si at du har ett problem. Si hva du vil, dette er min mening om hva slags mennesker som seriøst skulle vært inne til pedagog. 5. Folkeskikk fra folk på min alder i dagens samfunn, ja der er jeg enig. Ja, ungdommen i dag er en haug med late, utakknemlige og tankeløse folk. Og jeg er en del av det, jeg er lat og utakknemlig, tar ting for gitt og er tankeløs (i følge denne tråden) i min opptreden ovenfor andre. Men hvem har skylda? Det er jo ikke oss? I likhet med eldre generasjoner er vi vokst med normer og måter å handle på som stadig er i utvikling. Mobil i timen var vel ganske forferdelig når mobilen først kom, men idag som det er så utbredt er det vanlig. Det er hele samfunnet og verden generelt som skaper grunnlaget for at vi er en haug med tankeløse og late mennesker. Vi har riktig nok skylden for å ikke tilpasse oss retningslinjene vi får av foreldre og lærere, men på grunn av en stor haug med faktorer så faller dette oss lite tilpassende. Sånn er det bare om man liker det eller ikke. Jeg bruker mobil i timen fordi alle andre bruker det. Og hvorfor bruker alle andre det? Jo, fordi ett par generasjoner over oss hadde NOEN som gjorde det, som ahr utviklet seg til ALLE. Så lett er det, vi er i en situasjon hvor samfunnet har feilet i å oppdra ungdommer til å følge den eldre genersjons normer og regler, og om ett par tiår vilvi få akurat samme situasjon hvor ungdommen ikke tilpaser seg mine/ungdommens (idag) regler og normer. Slik har det vært i ganske lang tid. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Christian86: 1. Hvor ser du at noen har skrevet noe om krangling om ordensanmerkning? Om folk krangler om det eller ikke med lærer, la det være dems problem, bare ikke gjør det i timen. Den oppfatningen er vi enige i. Jeg godtar alle anmerkninger jeg får, og får jeg nedsatt, ja så la meg få det da. Jeg godtar det, siden jeg ikke gidder å møte opp i tide. 2. Jeg er nok like godt kvalifisert til å kverrulere over forsentkomninger som deg, ettersom jeg også blir berørt av det av folk som kommer senere enn meg. Jeg er en 5 min forsentkommer, som ikke finner det plagsomt at folk kommer vandrende inn en halvtime forsent og spør om hvilken side vi er på. 3. Jeg gir ikke blanke i mine klassekameraters meninger om min forsentkomming, men jeg får jo aldri noen tilbakemelding? I løpet av to år på vgs har jeg fått 1, altså EN tilbakemelding fra klassen om at jeg kommer forsent, og dette var fra en elev som klager over alt og alle uansett. Derfor tar jeg meg ikke til rette. Og dette var nevnt under fire øyne, så klassen stempler han nok ikke som nerd av den grunn. Hadde flere klag på at folk (ikke bare meg) kommer forsent, ja da hadde jeg kanskje tatt meg litt til etterretning, ettersom jeg ikke har noe mål om å bli hata mest i klassen. 4. Angående mitt syn på folk med konsentrasjonsproblemer. Jeg skal nå gi deg en ren definisjon på hva jeg mener at folk som plages av forsentkomminger er i mine øyne: En person et 13 minutter for sent ute til en time. Han åpner døra, går inn og setter seg. Dette skjer i løpet av maks 10 sekunder. Eneste lyden denne personen lager, er lyden av gåing som maks varer 2 sekunder per person han går forbi. 2 sekunder av en 5400 sekunders lang time som en vanlig dobbeltime varer. Kommer det tre personer forsent, ja da er det 6 sekunder til sammen. Høres dette mye ut? Gang dette med de 30 personene som sitter i rommet, ja da ender i opp med en 162000 lang time hvorav 180 sekunder er forstyrrelse. Dette for å illustrere eksemplet som er nevnt over med proffessoren og 200 elever. Om elevene/lærer velger å rette blikket og fokuset mot personen som kommer inn døra, ja da er det jo deres problem, ikke eleven som kommer forsent sin feil. Jeg klarer utmerket å følge med på hva læreren sier/gjør selv om personene ved siden av meg snakker, ler, bråker eller noen GÅR FORBI MEG I 2 SEKUNDER, og derfor er jeg av den oppfatning av at hele den delen med forstyrring av timen v forsentkoming er noe tull. Klarer man ikke å konsentrere seg i de to sekundene det blir støy fordi noen går forbi deg, ja da må jeg si at du har ett problem. Si hva du vil, dette er min mening om hva slags mennesker som seriøst skulle vært inne til pedagog. 5. Folkeskikk fra folk på min alder i dagens samfunn, ja der er jeg enig. Ja, ungdommen i dag er en haug med late, utakknemlige og tankeløse folk. Og jeg er en del av det, jeg er lat og utakknemlig, tar ting for gitt og er tankeløs (i følge denne tråden) i min opptreden ovenfor andre. Men hvem har skylda? Det er jo ikke oss? I likhet med eldre generasjoner er vi vokst med normer og måter å handle på som stadig er i utvikling. Mobil i timen var vel ganske forferdelig når mobilen først kom, men idag som det er så utbredt er det vanlig. Det er hele samfunnet og verden generelt som skaper grunnlaget for at vi er en haug med tankeløse og late mennesker. Vi har riktig nok skylden for å ikke tilpasse oss retningslinjene vi får av foreldre og lærere, men på grunn av en stor haug med faktorer så faller dette oss lite tilpassende. Sånn er det bare om man liker det eller ikke. Jeg bruker mobil i timen fordi alle andre bruker det. Og hvorfor bruker alle andre det? Jo, fordi ett par generasjoner over oss hadde NOEN som gjorde det, som ahr utviklet seg til ALLE. Så lett er det, vi er i en situasjon hvor samfunnet har feilet i å oppdra ungdommer til å følge den eldre genersjons normer og regler, og om ett par tiår vilvi få akurat samme situasjon hvor ungdommen ikke tilpaser seg mine/ungdommens (idag) regler og normer. Slik har det vært i ganske lang tid. Par ting: 1. I rest my case 2. Litt søtt at du legger skylden på hvorfor du gjør ting fordi alle andre gjør det, jeg antar at dersom alle hoppet ut for et stup så fugte du etter? (For å sette et perspektiv på saueflokken og mentaliteten.) Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Tillater meg å svare på denne.. 1. Det er flere i tråden som har nevnt krangling og anmerkninger. Les hele tråden så ser du. 2 og 3. Du skriver at du er like kvalifisert som andre til å "kverrulere" om forsentkommere, samtidig som du gir blanke i at klassekameraten din klaget - med begrunnelse av at han "klager over alt og alle uansett". Det tyder ikke akkurat på at du tar til deg kritikk? Har du tenkt over at om en person sliter med konsentrasjon så vil han kanskje ikke innrømme det ovenfor noen, og i alle fall ikke ovenfor deg som alltid kommer for seint og dermed signaliserer at du driter i det. 4. Tror du en som lett blir forstyrret bare blir det i de to sekundene du går forbi pulten hans/hennes? Eller tror du at vedkommende blir forstyrret helt fra du kommer inn i rommet og helt til du har satt deg og kommet til ro? I tillegg vil en med konsentrasjonsproblemer bruke lenger tid til å "ta opp tråden" sånn at tidstapet blir mye større enn bare forstyrrelsen. Det kan godt hende at vedkommende får hjelp mot problemet. Har du tenkt over det? Det er i alle fall ikke noe noen vil trekke fram, så lenge vedkommende fortsatt ønsker å være "en av de kule". Det er nok også mange som ikke får noen hjelp mot dette. Du viser en skremmende liten evne til å sette deg inn i andres situasjon og problemer. For også å kommentere tidsregnskapet ditt: La oss si at det ikke var en forelesning, men en produksjonsbedrift. Kommer du tre minutter for seint til jobb, kan ikke dine kolleger på din "linje" få gjort jobben sin. Så kan du jo regne ut hva f.eks. 3 minutter á 10 mann koster bedriften - bare fordi du er for lat. Kom for sent noen ganger, og se hvor lenge du har jobb.. 5. Så dine holdninger og (mangel på) folkeskikk er ikke din skyld, men samfunnets? Jeg kan være enig i at man kan bli påvirket av omgivelsene, men til syvende og sist er det kun DU som kan endre din egen oppførsel. At du ikke tilpasser deg "retningslinjene fra foreldre og lærere" er kun din feil. Det blir helt feil å begrunne sin oppførsel med at "alle andre gjør det". Men dette blir en helt annen diskusjon. Alt i alt synes jeg innleggene dine viser at reglene rundt forsentkomming ikke er strenge nok. Hadde du fått sterke nok reaksjoner på at du kommer for sent, så hadde du gjort noe med det. Som andre har skrevet, kanskje forsentkommerne like godt kunne ha slutta på skolen, og heller fortsatt utdannelsen når de var noen år eldre. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Om noen kommer for sent, så stopper automatisk lærern opp. Et nytt element dukker opp. I tillegg når denne personen skal gå til plassen sin finner h*n ut at den kanskje er opptatt, og må grynte og bære seg for å innse at h*n må sette seg lenger frem. For å ikke glemme skal alltid en gjøk lenger bak kommentere at h*n er for sen og personen må da komme med en unnskyldning for å ikke bli sett på som "overlegen". Og vips så er 5-10 minutter gått, og med tanke på at personen som er for sent ser på det som et krav at lærern gjentar det h*n har sagt igjen fordi det ikke var "h*ns" skyld at h*n kom for sent så går det fort 25 minuter i min klasse før vi klarer å fortsette. Lenke til kommentar
Nagel Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 "Det sitter fire hundre studenter her nå, som alle kom til tiden. De har mistet tre minutter av undervisningen fordi du kom for sent. Hvorfor er dine tre minutter mer verdt enn de 20 timene du har kastet bort for de andre?" Tok det som du vil, jeg tolker det slik at proffesoren er nødt til å stoppe undervisningen i 3 min på grunn av forsentkomming. Og det er det jo proffessoren som velger å gjøre, er fult mulig å overse eleven, for å så føre opp oppmøte i en pause eller hvis han ber elevene finne fram ett bestemt sidetall, for da bruker folk gjerne litt tid på det og det blir leven uansett. Og hvor lang tid bruker du på dette scenarioet?: Forsentkommeren: Hvilken side/oppgave er vi på? Sidenmann: Side 56, oppgave 6. Les den for deg selv og tell sekunder [...] Hvis du tror det tar ti sekunder å komme på plass i et auditorium med 400 studenter, tar du alvorlig feil. Det er ikke ledig på de nederste radene, det er ikke ledig ytterst på noen rad. Folk må reise seg, det bråker, og jeg garanterer at de aller fleste mister konsentrasjonen. Menneskets hjerne er ikke laget med en perfekt av- og på-knapp. Man mister konsentrasjonen og det kan fint gå tre minutter eller mer før man er tilbake i et tidligere resonnement. Uansett hvor lang tid du måtte mene at det tar, er det tid det er utrolig hensynsløst av deg å stjele fra andre. Jeg leser av de andre postene dine at du selv også mener at dagens unge er late, hensynsløse, etc., men du mener det er et resultat av alt annet enn de unge selv, tydeligvis. Du som er en fem minutters forsentkommer eller hva det var du skrev - er det så vanskelig for deg å skjønne at du kan fikse dette helt på egen hånd? De fleste har en unnskyldning for å oppføre seg dårlig; din er ingenlunde unik. Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 5. april 2008 Forfatter Del Skrevet 5. april 2008 jeg vil anta at hvis noen i klassen ble plaget av din latskap, så ville de neppe si ifra foran klassen, mest sannsynligvis fordi en ikke vil at andre skal betrakte en som nerd e.l.(Jeg har gått vgs selv takk) Hahahha dette må være det beste på lenge. Hvis du absolutt har så dårlig selvtillit at du ikke tør å ytre dine meninger en gang så kan jeg foreslå: 1) Si det til eleven under 4 øyne. 2) Si det til læreren under 4 øyne. 3) Send en email til læreren. 4) Legg igjen en anonym lapp til lærern 5) det kommer undersøkelser hele tiden om hva du mener om forseintkomemre. huk av "Jeg føler at jeg blir forstyrret av forseintkommere" Jeg klarte å komme på 5 metoder etter å ha tenkt på det i 2 sekunder. Dessuten. Det at ordningen er satt er p.g.a lærerene mener at 150 elever kommer forseint hver dag på vår skole, som de mener har funnet ut fra en undersøkelse. Det vil si at 1/4 av hele skolen kom i utgangspunktet forseint. Hvordan lærerne kom frem til at det mangla 1/4 person fra hver klasse om morgen er en stor gåte for meg. Ikke for no nevne at det vil være mer eller mindre mattematisk umulig ettersom da skulle over 1/4 sittet med LG i orden idag og det tviler jeg stekrt på (trenger ikke tvile engang, siden jeg vet det). og for dere som skal komme med at det er ikke sikkert at lærerne setter annmerkning hver gang: Jo det gjør det For dere som mener at denne ordningen er god. Joda annmerkningene har gått ned, men forstyrrelsen i timene har økt ettersom folk skal sutre, klage, diskutere, levere disse lappene, men det greier jo ikke lærerne å se. Og det vil neppe ikke forandre seg når folk har brukt opp disse grønne kortene sine. Hvis jeg hadde kommet 30 sekunder forseint etter å ha hatt en reisetid til skolen på 30 minutter hadde jeg gjerne argumentert i halvtime istede for å finne ut at jeg kunne likesågodt ha sovet 1 time lenger. Og jeg er sikker på at de fleste deler min tankegang på dette. Lenke til kommentar
ZealD Skrevet 5. april 2008 Del Skrevet 5. april 2008 Latterlig oppsett. Hadde et slikt system blitt innført på min skole hadde mange mange elever strøket, rett og slett fordi skolebussen er utrlig uberegnelig. Vi står å venter på den, og 25 minutter etter den skal komme kommer det en vanlig rutebuss som kjører lang omvei, og alle elvene som bor på samme rute, komme for sent. Er ikke alle som gjør slikt med vilje. Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 6. april 2008 Del Skrevet 6. april 2008 Ved forsinka busser osv vil/bør skolen gi fravær, men øke "grensen" tilsvarende slik at man ikke får nedsatt orden. Det er selvfølgelig grader av dette også, dersom det er gjentatte problemer med samme avgang og det finnes alternativer som går innen rimelig tid, bør elevene bruke dette istedenfor. Tross alt, det er bedre å komme 20 minutter før tida enn ett minutt for sent. Og Zic0, det skulle absolutt ikke være nødvendig å måtte si ifra. Rett og slett fordi folk skal komme til tida. Innser folk ikke at dette er den eneste rette løsningen? Må forsentkommerne faktisk ha en klage for at de forstår at de forstyrrer, uansett om det er for 2, 10 eller 120 sekunder? Lærerne får innføre nok en regel hvis folk skal diskutere: Diskusjoner på hvorvidt man skal ha anmerkning eller ikke får tas i en pause og ikke i timen. Utrolig at folk i tillegg til å komme for sent også synes det er helt OK å diskutere dette og lage ytterligere forstyrrelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå