Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nulltoleranse mot forseintkomming

Zic0

Anbefalte innlegg

En ting som slår meg når jeg leser denne posten, er at de som forsvarer at man skal "få lov" til å komme for sent ikke tenker så mye på de som møtte opp i tide.

Det er forstyrrende dersom folk skal få komme inn i klasserommet mange minutter etter at undervisningen har begynt. Er man for seint ute så er man for seint ute, så lærer man å komme tidsnok neste gang.

Noen nevner også at folk som skal på do i timen også forstyrrer. Det gjør det selvfølgelig! Derfor er det vel normal folkeskikk at man viser hensyn til medelevene og går på do i friminuttene? Med mindre man har fysiske plager er det vel mulig å holde seg i 45 minutter?

Istedenfor å tenke "Stakkars meg, jeg kom 10 minutter for seint og får ikke være med i timen", bør man kanskje tenke "Hmm, jeg er visst seint ute, kanskje jeg forstyrrer de andre elevene hvis jeg kommer inn i klasserommet nå?".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik ordnignen har startet nå er den like idiotisk som antatt. Det at folk kom forsent forstyrret ikke da folk kom inn og satte seg rolig på plassen. Nå må de stå og diskutere med lærern om de skal hente lapp eller ikke fordi de "Kanksje" sto i gangen og det avbryter undervisningen helt opp til 5 minutter, og så kommer man i gang. Og så avbrytes undervisnignen ijgen når folk har hentet de grønne kortene sine og skal levere til læreren. Nå har det blitt mer forstyrrende enn tidligere og det ødelegger undervsiningen noe veldig.

Lenke til kommentar

Jeg har full forståelse for at en elev får fravær i den timen han eller hun kommer for sent. Den skolen jeg gikk på hadde samme opplegg og hørte ingen klage på det. Om en person ikke kommer til timen må nesten læreren gå ut fra at eleven ikke kommer til timen og fører derfor fravær i loggen. Når eleven eventuelt kommer må læreren avbryte undervisningen for å rette opp i fraværsloggen, høres det rimelig ut?

Lenke til kommentar

Hvorfor står folk "kanskje" i gangen? Enten så er man på plass eller så er man ikke på plass.

Når man kjenner reglene trenger man ikke diskutere med læreren, da er det bare å hente seg en lapp først som sist ;)

Er man mann nok til å kommer for sent må man også være mann nok til å ta støyten. Å diskutere med læreren for å slippe unna blir bare tull..

Lenke til kommentar

Det er også ganske idiotisk å komme med at "man forstyrrer ingen når man går rolig og setter seg". Det blir en forstyrrelse, som gjør at man retter oppmerksomheten mot noe annet et øyeblikk.

Ellers er jeg enig med RVF: Enten var du på klasserommet til tiden eller ikke. Hvorvidt du var i gangen, i senga hjemme eller på dass har da ingenting å si. Poenget er: Du var ikke der.

Hent den pokkers lappen og ta støyten. Ikke la det gå ut over alle andre at du ikke klarer å beregne tiden.

Lenke til kommentar

Jeg snakker om andre folk da.. Skal jeg løpe rundt og forklare det til alle? Ville bare vært enklere å ha vanlige ordningene. Dessuten folk skal jo kverulere på alle saker, så det kommer til sikkert å fortsette sånn. Og det med når man skal levere denne lappen er jo det også like irriterende når opp til 3-4 stk kommer hver for seg og skal levere en lapp og læreren avbryter undervisningen for å ta det imot. dette viser jo bare at hele systemet forstyrrer mer enn tidligere.

Lenke til kommentar

I fjor leverte vi bare lappen vis vi satt i naerheten av laeren, vis vi satt bakerst ventet vi med aa gi lappen til laereren til det var en pause.

Og laereren slipper dere som oftest inn vis halve klassen kommer for sent paa grunn av problemer med buss/bane. De pleier aa ha litt forstaaelse. Naar halve klassen er for sent pleier det aa vaere en god grunn for det.

Lenke til kommentar
I fjor leverte vi bare lappen vis vi satt i naerheten av laeren, vis vi satt bakerst ventet vi med aa gi lappen til laereren til det var en pause.

Og laereren slipper dere som oftest inn vis halve klassen kommer for sent paa grunn av problemer med buss/bane. De pleier aa ha litt forstaaelse. Naar halve klassen er for sent pleier det aa vaere en god grunn for det.

Hva hvis du er den eneste eleven som tar den forsinkede bussen, og når du kommer frem til skolen er døra låst... Skal du få fravær da?

Lenke til kommentar

Seriøst, hvorfor skal alle rette seg etter din egen dumhet?

Ja, jeg vet at det er lite artig å komme for sent. Jeg har lang reisevei, jeg satser i det store og hele på at bussene skal klaffe med t-banen. Jeg er fullt klar over at skolen min kjører anmerkning før de første 5 minutter, og fravær etter de 5 minuttene, men kommer sjeldent for sent (hei, hender jeg tar en tidligere buss, og venter frivillig på skolen i 20-25 min, spesielt før prøver). Jeg synes ikke det er direkte gøy, men lar ulempene ved bostedet gå opp med fordelene.

Og samme er dobesøk. En time og tretti minutter er ikke mye uten dopause. Man har friminutter til det, ikke timen. Ja, klassen min virker som har nanoblærer og går sikkert på dass to ganger iløpet av to skoletimer (halvparten skal ikke på do, de skal snakke i mobil :roll: ).

Egoismen står sentralt.

Lenke til kommentar

Utrolig at det går an å lage et stort nummer av dette. Jeg er i prinsippet motstander av obligatorisk oppmøte på en skole det er frivillig å gå på.

Poenget her er jo at det forstyrrer voldsomt når folk kommer for sent. Etter mitt syn bør man åpenbart ikke få lov å delta på en time man kommer for sent til, uavhengig av årsak. Alle som kommer til rett tid, forstyrres av den som mener det er helt greit å være så hensynsløs at han kommer for sent. Den som kommer for sent har "alltid" en eller annen unnskyldning eller et behov som selvfølgelig for ham er "god nok grunn".

At det tar tid å krangle om hvorvidt man får lov å delta eller skal få lapp eller hva nå enn f*** det er, er et temmelig dårlig argument. Det understreker vel bare at det er de som kommer for sent som er problemet, ikke reglene? En slik diskusjon kan da enkelt tas etter at timen er over.

En skoletime er normalt 45 minutter. Jeg har vanskelig for å se hvorfor man IKKE skal kalle det fravær hvis man har deltatt 35 av dem. Enten deltar man på hele timen, eller så har man fravær. Det er disse skjønnsmessige minuttgrensene som kan gi opphav til de latterlige diskusjonene som forstyrrer undervisningen. Er man ikke høflig nok til å møte til avtalt tid, har man heller ikke krav på å bli hørt i en diskusjon.

Jeg kan forstå at elever vil gjøre opprør mot et eller annet, men angrip da heller det latterlige systemet med obligatorisk oppmøte - ikke regler som beskytter de andre elevene som har lært seg folkeskikk.

På universitetet er det heller ikke uvanlig at folk kommer for sent til forelesning. En foreleser spurte en gang en som kom for sent følgende spørsmål: "Det sitter fire hundre studenter her nå, som alle kom til tiden. De har mistet tre minutter av undervisningen fordi du kom for sent. Hvorfor er dine tre minutter mer verdt enn de 20 timene du har kastet bort for de andre?"

Det er vel ganske treffende.

Lenke til kommentar
Jeg snakker om andre folk da.. Skal jeg løpe rundt og forklare det til alle? Ville bare vært enklere å ha vanlige ordningene. Dessuten folk skal jo kverulere på alle saker, så det kommer til sikkert å fortsette sånn. Og det med når man skal levere denne lappen er jo det også like irriterende når opp til 3-4 stk kommer hver for seg og skal levere en lapp og læreren avbryter undervisningen for å ta det imot. dette viser jo bare at hele systemet forstyrrer mer enn tidligere.

Fordelen med de lappene er at nå kan hver elev bare forstyrre to-tre ganger (er det ikke så mange lapper dere får hver?).

Etter kort tid har de notoriske forseintkommerne brukt opp lappene sine, og de får ikke forstyrret mer. Bra system!

Hva hvis du er den eneste eleven som tar den forsinkede bussen, og når du kommer frem til skolen er døra låst... Skal du få fravær da?

Da vil sikkert de på kontoret gi deg en "gratislapp" så du kommer inn.

Lenke til kommentar
Jeg er i prinsippet motstander av obligatorisk oppmøte på en skole det er frivillig å gå på.

Og der ligger nok egentlig den beste løsningen i en perfekt verden. Fjern kravet til obligatorisk møte og de som kommer for sent vil ikke lengre ha et like stort ønske om å komme inn i timen hvor de andre elevene kan bli forstyrret. Om du bare har tre forsentkommelser i året er hver klart så verdifulle at mange nok vil både avbryte timen og eventuelt krangle med lærer om busser og heiser og annet som kan forsinke deg et minutt eller to dersom det er en liten sjanse for at læreren vil la det gå. Antall kontroller og krav til resultater bør da selvsagt samtidig økes slik at de værste slackerne også må skjerpe seg.

Lenke til kommentar

Er ikke ett problem for meg, klarer aa komme tidsnok saa og si hver dag, og har heller ikke nok fravaer at det blir et problem.

Jeg var avhengig av to busser, eller buss og t-bane i fjor, alikevel kom jeg ikke for sent mer enn tre ganger i loepet av hele skoleaaret. Alt handler om planlegging, og poenget med disse lappene er at du skal bruke de den/de dagene det er problemer med bussen/t-banen.

Lenke til kommentar

Nagel: Det skal nevne at hvertfall HIA praktiserer stenging av dørene ved forelesningsstart, for å hindre at de som ikke er til stede ved starten. Noe hvertfall jeg ser på som ypperlig, og det skulle ha blitt gjort flere steder, ingenting er vel mer irriterende enn alle de som skal komme sluntrene 5 minutter etter start og lage mistenkelig mye bråk.

Lenke til kommentar

Gidder ikkje å lese alt.

Men eg og har opplevd dette reglemanget på skulen der eg gjekk, men dei slutta med det for at det var ingen som fekk delta i timane. Me hadde ikkje nokon kort som det står i første post.

Eg klarte å komm knapt eit sekund forseint pga at klokka mi ikkje gjekk etter den som var i klasserommet :D Vi demostrerte mot dette med at alle som ikkje fekk delta i timen storma eit møterom mens rektor hadde møte og forklarte alt og kvifor det ikkje var noko god ide med å nekte elevene undervisning ved forseintkomming. Og ja det virka, dagen etter fjerna dei da tullet.

Lenke til kommentar
På universitetet er det heller ikke uvanlig at folk kommer for sent til forelesning. En foreleser spurte en gang en som kom for sent følgende spørsmål: "Det sitter fire hundre studenter her nå, som alle kom til tiden. De har mistet tre minutter av undervisningen fordi du kom for sent. Hvorfor er dine tre minutter mer verdt enn de 20 timene du har kastet bort for de andre?"

Det er vel ganske treffende.

Rett og slett genialt! :)

Det er jo ikke akkurat snakk om "å bli nektet undervisning", som blir kommentert i en post her. Det er snakk om å være høflig nok til å ikke ødelegge for lærer/foreleser, og ikke minst de som faktisk har vært høflige nok til å møte opp til timen.

Lenke til kommentar

Vel, hvis noen bruker 3 min på å komme inn i ett rom og så sette seg ned, så burde de hvertfall nektes inngang. Tar da maks 30 sek å sette seg ned. Om læreren velger å bruke lengre tid på å moralsiere og gjøre mye annet på grunn av forsentkomming er jo ikke det eleven som kommer for sent sitt problem :p

Lenke til kommentar
Vel, hvis noen bruker 3 min på å komme inn i ett rom og så sette seg ned, så burde de hvertfall nektes inngang. Tar da maks 30 sek å sette seg ned. Om læreren velger å bruke lengre tid på å moralsiere og gjøre mye annet på grunn av forsentkomming er jo ikke det eleven som kommer for sent sitt problem :p

Jeg klarte ikke i farta å se hvem som har skrevet at det tar tre minutter å få satt seg, men i så fall var det vel ikke det vedkommende mente? :p

Det er mange ting som forstyrrer med at folk kommer for sent. Elevene blir forstyrret av det at det kommer noen inn i klasserommet. I tillegg må læreren eller sidemannen informere forseintkommeren om hvilken oppgave/side/bok klassen holder på med, noe som også tar tid og ødelegger konsentrasjonen.

Hvor mange er det som kommer busende inn og setter seg etter at en teaterforestilling har begynt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...