Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Nulltoleranse mot forseintkomming

Zic0

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så da er det kanskje på tide å komme tidsnok? Husker gamlelæreren min låste døra i det timen begynte.

Det er som andre sier en uting med elever og studenter som kommer for sent, de forstyrrer de andre og utsetter når timen starter slik at de andre (i en forelesningssal kan det være flere hundre stk) ikke får det læringsutbyttet de er ute etter.

Tror ikke du finner noen regler som sier at læreren skal forvente at folk kommer for sent.

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

godt å høre det er flere som er enige her. kommer du forsent, da har du for faen med godt av å få anmerkning og/eller ikke tillatt å entre timen.

dere som kommer for sent oftere enn ei gang annenhver måned fortjener den straffen. det går faktisk utover hele klassen, tar verdifull tid fra oss som faktisk er på tida og er ute etter å lære noe.. slutt å kom forsent så er problemet løst!

Lenke til kommentar

Det er ikke utstenginga som er hovedproblemet, men det at du får fravær i tillegg.. Det strider jo i mot sunn fornuft. De kan jo ikke nekte meg å komme og samtidig gi meg fravær for det? Jeg hadde skjønt det hvis de hadde fjernet fravær ordningen da, eller bare hatt samme ordning som man alltid har hatt.

Endret av Zic0
Lenke til kommentar

Du er jo for sent ute, så det er jo allerede et fravær ute å går, om lærern tar fravær når han låser døra, så mangler du i rommet, selv om du kommer tussende 10 min etterpå.

Hvor grensen for antall timer fravær/annmerkninger i forhold til vitnemål/ordenskarakter skal gå, blir en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
..på høyskolen låste enkelte lærere døren når de kom inn for forelesning, så fikk de som var treige vente til første pause, som var 20min uti forelesningen. Grei måte å unngå at folk driver å forstyrrer undervisningen på.

Det prøvde også en av mine høyskolelærere, men ble etter få sekunder minnet på at det ikke er tillatt etter brannforskriftene.

De videregående skolene og det evige maset om fravær. :hrm:

Lenke til kommentar

Som det er sagt, så er jo fravær at du ikke er der når timen starter. Når du likevel skal få fravær er det like greit at du ikke kommer inn, for da forstyrrer du de som allerede er der, og ødelegger unødvendig tid av læringen.

Prøv å komme for sent på jobb 4-5-6 ganger i løpet av en mnd, og så kan du se hvordan det går etterhvert. Slutt å mas, og ta heller litt ansvar for egen læring!

Lenke til kommentar

Det er jo akkurat det jeg gjør. Hvis det har seg slik at jeg har klart å miste bussen et par gange eller et eller annet har skjedd som har ført til at jeg har brukt opp mine grønne kort, så kan jeg risikere å bli utestengt fra diverse vurderingssituasjoner hvis et eller annet dumt skjer etter det.

Og hvis man skal ta ansvar for sin egen læring helt ut, burde jo hele fraværsystemet avskaffes ettersom folk selv burde få velge HVOR, NÅR og HVORDAN de skal lære.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke dette!

Vedkommende som kommer forsent, det for være vedkommendes eget problem, er jo bare han som mister timer og læring!

Hvis en kommer forsent, hvis det er så forstyrrende så må vel folk ha problemer med at folk går ut for å gå på dass også?

Når folk kommer forsent på skolen våres, så går de bare å setter seg. Så diskuterer de med læreren i friminuttet. Når noen skal på dass så må de stoppe en hel undervisning og spørre. Det er sent... kan godt hende jeg er helt fjern nå. Men syntes dette er helt tåpelig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Mon tro om trådstarter ville funnet reglene lettere å overholde hvis han ikke surfet diskusjon.no klokken halv tre om natten? ^^

Lenke til kommentar
..på høyskolen låste enkelte lærere døren når de kom inn for forelesning, så fikk de som var treige vente til første pause, som var 20min uti forelesningen. Grei måte å unngå at folk driver å forstyrrer undervisningen på.

Det prøvde også en av mine høyskolelærere, men ble etter få sekunder minnet på at det ikke er tillatt etter brannforskriftene.

De videregående skolene og det evige maset om fravær. :hrm:

Det var egentlig utgangspunktssideen til ledelsen, men heldgivis så skjønte lærerne det selv at det kan være farlig å låse døra.

Det å ta ansvar betyr da ikke å gjøre akkurat som du vil? Prøv den der på en arbeidsplass, du! "Nei, nå skal jeg ta ansvar, så nå skal jeg jobbe med akkurat det jeg vil akkurat når jeg vil"

Ser ut som du har en fryktlig trang til å sammenligne VGS med jobb hele tiden, så vi kan godt si detpå den måten også. Det er ingen arbeidsgivere med sunn fornuft i hodet som nekter sine ansatte å møte opp på jobb fordi de har klart å komme forseint 3 ganger i løpet av et halvår. 3 ganger fordelt på 6 måneder vil si at du har lov til å komme 1 sekund forseint på jobb hver 60. dag. Og jeg tror heller ikke at arbeidsgiverene sparker/suspenderer folk som kom over 10 minutter forsent første gang.

Jeg skjønner ikke dette!

Vedkommende som kommer forsent, det for være vedkommendes eget problem, er jo bare han som mister timer og læring!

Hvis en kommer forsent, hvis det er så forstyrrende så må vel folk ha problemer med at folk går ut for å gå på dass også?

Når folk kommer forsent på skolen våres, så går de bare å setter seg. Så diskuterer de med læreren i friminuttet. Når noen skal på dass så må de stoppe en hel undervisning og spørre. Det er sent... kan godt hende jeg er helt fjern nå. Men syntes dette er helt tåpelig.

Nettopp!

Endret av Zic0
Lenke til kommentar
Det er jo akkurat det jeg gjør. Hvis det har seg slik at jeg har klart å miste bussen et par gange eller et eller annet har skjedd som har ført til at jeg har brukt opp mine grønne kort, så kan jeg risikere å bli utestengt fra diverse vurderingssituasjoner hvis et eller annet dumt skjer etter det.

Og hvis man skal ta ansvar for sin egen læring helt ut, burde jo hele fraværsystemet avskaffes ettersom folk selv burde få velge HVOR, NÅR og HVORDAN de skal lære.

altså, ansvar for egen opplæring er oppskrytt. De som bruker det argumentet er som regel de som ikke vil ha det ansvaret eller takler det. Jeg hadde snitt 200-300 timer fravær hvert halvår og greide likevel å holde 4.2 i snitt, jeg kom ikke forsent til timene, men deltok i elevaktiviteter, så jeg var mindre i timen enn jeg strengt tatt burde ha vært.

Men jeg går ikke inn på dette med fravær g utestengning. Det virker som at du mener dette er en form for dobbelstraff, noe jeg ikke helt greier å se. Hva angår din analogi på jobb, jo, du kan sparkes av å ha kommet forsent flere ganger. Så der forsvant jo egentlig argumentet ditt. Du blir jo ikke "sparket" på skolen første gang, men når du kommer 10 minutter forsent, og du sier det er fordi en ikke rakk en buss, så er det vel tydelig at det var noe med planleggingen som skar seg veldig? Med mindre noe veldig uvanlig skjedde hjemme?

Hva angår fravær generelt, så skal en vel anta at dagens ungdom er så dannet at de kommer til rett tid og ikke er noen slappfisker og kommer forsent på høyskole og jobb, så det kan forklare hvorfor vgs har det mens de andre ikke har det. Rett og slett fordi en forventes å ha fått dette inn i seg og innrettet seg etter at noe begynner kl 0830, da kommer en innen 0830!

Lenke til kommentar
Det å ta ansvar betyr da ikke å gjøre akkurat som du vil? Prøv den der på en arbeidsplass, du! "Nei, nå skal jeg ta ansvar, så nå skal jeg jobbe med akkurat det jeg vil akkurat når jeg vil"

Ser ut som du har en fryktlig trang til å sammenligne VGS med jobb hele tiden, så vi kan godt si detpå den måten også. Det er ingen arbeidsgivere med sunn fornuft i hodet som nekter sine ansatte å møte opp på jobb fordi de har klart å komme forseint 3 ganger i løpet av et halvår. 3 ganger fordelt på 6 måneder vil si at du har lov til å komme 1 sekund forseint på jobb hver 60. dag. Og jeg tror heller ikke at arbeidsgiverene sparker/suspenderer folk som kom over 10 minutter forsent første gang.

Nei, du nektes nok ikke å komme på jobb, men fortsetter du med å komme for sent kan du få advarsel og etterhvert sparken. Siden dette ikke er mulig på skolen, må man ha andre sanksjonsmuligheter.

Hvis det er et så stort problem at bussen stadig er for sen, så får du enten ta det opp med busselskapet, eller ta en tidligere buss til skolen. Sånn er det for alle oss andre, men dere skal jo ha puter sydd under armene hele tiden. Jeg fatter ikke at det kan være så vanskelig å ta litt ansvar.

Lenke til kommentar

Selvfølglig kan man sparkes på jobb hvis man kommer forsent flere ganger, men 3 ganger opp til 1 sekund på et halvt år? Håper du selv forstår hva du kverulerer med nå.

Det at du klarte å holde 4.2 i snitt med 300 timer (Utrolig at du i hele tatt ikke ble kastet ut. Det vil si du var borte anhver dag ca.) bare styrker jo ideen om at man kan fint få gode karakterer uten å måtte dukke opp til hver time, så hvorfor skal man ha fraværs system da?

Jeg blir jo ikke sparket av å komme 10 min. forseint nei, men jeg blir nektet å komme inn, uansett hva som har skjedd og samme om det er en prøve da eller helt vanlig time.

Lenke til kommentar
Selvfølglig kan man sparkes på jobb hvis man kommer forsent flere ganger, men 3 ganger opp til 1 sekund på et halvt år? Håper du selv forstår hva du kverulerer med nå.

Det at du klarte å holde 4.2 i snitt med 300 timer (Utrolig at du i hele tatt ikke ble kastet ut. Det vil si du var borte anhver dag ca.) bare styrker jo ideen om at man kan fint få gode karakterer uten å måtte dukke opp til hver time, så hvorfor skal man ha fraværs system da?

Jeg blir jo ikke sparket av å komme 10 min. forseint nei, men jeg blir nektet å komme inn, uansett hva som har skjedd og samme om det er en prøve da eller helt vanlig time.

Nå innser vel du også at du neppe får dette problemet ved å komme 1-5 sekunder forsent, men at problemet heller blir en realitet om det tar lengre tid.

tsk tsk, kan si det sånn at vi regnet på fraværet mitt og snitt var det rundt 30-40% fravær i hvert eneste fag hvert halvår :) De kunne ikke sparke meg ut fordi jeg skulket ikke, jeg var i årboken,internasjonaldag,valgfagsansvarlig for et fag, skidagen, skolestyret (det som består av to elever,rektor og to lærere), elevrådsstyret osv :)

Det at jeg var den eneste på skolen som greide dette og samtidige leverte alle oppgaver, aldri var forsinket, leste til prøvene, og gjorde alt jeg skulle bygger heller opp om at ansvar for egen læring ikke er noe som passer alle, fordi det setter krav til at personen er strukturet, effektiv og motivert. Flere av de i klassen hadde godt av sanksjon når de ikke kom fordi deres verden gikk mer rundt øl og damer, min dessverre bestod for mye av å følge opp slik at jeg ikke fikk problemer pga alt jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Selv så har vi det sånn at er man under 5 min for sen slipper man som regel anmerkning, er man over 10 min for sen får man anmerkning + 1 time fravær.

Hvorfor 1 time fravær når du har vert borte i kun 10 min av timen?

Jeg har alltid fått fravær av det antall minutter/timer/dager jeg ikke har vert i timen. Kom jeg 10 min for sent, fikk jeg 10 min fravær. Kom jeg ikke på to dager, fikk jeg to dager fravær.

Men anmerkningene satt løst.

Lenke til kommentar

Kommer man 5 minutter for sent på arbeid flere ganger har man lagt bomben. Da er det på ræva ut etter muntlig og skriftlig advarsel. Så hvorfor ikke trene opp dette på skolen? Dagens ungdom har for dårlig disiplin uansett.

Hadde jeg vært arbeidsgiver, ville jeg ikke nølet med å sparke en arbeidstaker som kom for mye for sent.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Hei

På skolen vår så starter de med en ny ordning. Det er slik at du kan få opp til 3 "grønne kort" hvis vi kommer forseint (altså etter at lærern har lukket døra, men før 10 minutter av timen har gått). Men når vi har kommet forseint 3 ganger, så har vi ikke lov til å delta i undervisningen i den relevante timen hvis vi kommer forseint, og må vente til timen blir ferdig. Så du får ikke lov til å delta i timen + at du får fravær. med andre ord nulltoleranse mot å komme forseint, om det så er 5 sekunder eller 9 minutter og 59 sekunder forseint. Har skolen lov til å gjøre dette? Er snakk om offentlig vgs i Oslo.

På forhånd takk

Har et lignende system på skolen min. Kommer du forsent, kan du hente "gul lapp" på kontoret. Gul lapp gir deg "amnesti" mot forsentkomming i første time. Du har 3 gule lapper pr. halvår. Hvis du ikke har flere gule lapper, må du vente i 20 min før du slipper inn, pluss at du får fravær for én time. Dette systemet ble innført i fjor, og vi har hatt en masse konflikt med ledelsen angående dette. Vi hadde en kar fra elevombudet på besøk som hudflettet rektor og ledelsen fordi han mente dette var lovstridig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...