Zic0 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Hei På skolen vår så starter de med en ny ordning. Det er slik at du kan få opp til 3 "grønne kort" hvis vi kommer forseint (altså etter at lærern har lukket døra, men før 10 minutter av timen har gått). Men når vi har kommet forseint 3 ganger, så har vi ikke lov til å delta i undervisningen i den relevante timen hvis vi kommer forseint, og må vente til timen blir ferdig. Så du får ikke lov til å delta i timen + at du får fravær. med andre ord nulltoleranse mot å komme forseint, om det så er 5 sekunder eller 9 minutter og 59 sekunder forseint. Har skolen lov til å gjøre dette? Er snakk om offentlig vgs i Oslo. På forhånd takk Endret 30. mars 2008 av Zic0 Lenke til kommentar
terjemag Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Herlig at noen endelig begynner å stille krav. Det er jo ikke snakk om nulltoleranse når dere får 3 forsientkomminger før dette. Kanskje ihvert enkelt fag i tillegg? Det er jo bare å møte til rett tid så er problemet løst! Herlig! Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 De 3 forseintkommingene gjelder overalt. At du har 3 til sammen uansett fag. Og jeg synes det er et latterlig krav ettersom at å få nedsatt i orden for å komme forseint burde være mer enn nok. Lenke til kommentar
terjemag Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Hei igjen. Får dere nedsatt i orden etter bare 3 forseintkomminger i løpet av ett semester? Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 På min skole kan vi være opptil 10min for sent til timen, lengre enn dette fører til merknad Er ikke alle lærerne som er like strenge på det da Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 De 3 forseintkommingene gjelder overalt. At du har 3 til sammen uansett fag. Og jeg synes det er et latterlig krav ettersom at å få nedsatt i orden for å komme forseint burde være mer enn nok. Bare for kommentaren; Burde være nok er kanskje greit, men det er tydeligvis ikke nok ettersom de må gå til steget for å få orden på dere. Hadde det vært nok at dere hadde den "straffen" hengende over dere, så hadde de neppe hatt behovet for å gjør den regelendringen. See? Lenke til kommentar
master air Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Hvilken skole er det du gaar paa? Ullern VGS har en lignende ordning, men du kan vaere to minutter for sent og forsatt komme inn i timen. Det er en ordning som funker godt, og det er ikke et stort problem aa komme tidsnok hver dag med untak av de faa dagene det er store problemer med buss/t-bane. Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Lambertseter VGS... Spørsmålet er ikke om det er en bra metode for å få elevene til å komme tidsnok, men om de i hele tatt har lov til å gjøre dette. Lenke til kommentar
Kvinnorna Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Dette var da godt å høre. går selv på universitetet hvor vi er en klasse på cirka 50stk, og det kommer minimum 5stk forsent hver forbanna dag. Det er skikkelig irriterende, så det var morro å lese det gjøres tiltak på videregående nivå. Kanskje folk lærer å holde tida, og la være å plage andre som holder tida. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Zicco Zic, 3. klasse skulker i hele morgen imot denne ordningen, så heng deg med på dem du Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Lambertseter VGS... Spørsmålet er ikke om det er en bra metode for å få elevene til å komme tidsnok, men om de i hele tatt har lov til å gjøre dette. Du får titte i skolens reglement, det er det som vil regulere det så lenge det er på skolens område og i skoletiden. Lenke til kommentar
terjemag Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Du svarte ikke på om dere får nedsatt orden etter bare 3 forseintkomminger? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Skolen har etter opplæringsloven ganske vide fullmakter til å fastsette ordensreglementet, så regner med at dette er OK. For øvrig må dette være en kremsak for elevrådet. Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Zicco Zic, 3. klasse skulker i hele morgen imot denne ordningen, så heng deg med på dem du Faktisk så er det en event som skjer på torsdag også... Den skal deltas Du svarte ikke på om dere får nedsatt orden etter bare 3 forseintkomminger? Nei du får ikke nedsatt etter de 3. Du får nedsatt når man har nådd 7-8 annmerkninger så man har lov til å glemme saker og ting. Det at det er bare 7-8 er jo også rimelig idiotisk ettersom andre skoler regulerer med opp til 10. Hvis skoler har lov til dette, så er jo hele poenget med at man kan fritt velge skoler som passer dem etter faglig nivå og f.eks. beliggenhet, borte. Nå blirr det vel sånn at man må sitte å skumme gjennom skolereglemantent for skolene man har intresse for, FØR man skal søke seg til skolen. EDIT: Jeg ser heller ikke at denne orndingen skal være til skolens fordel, siden folk nå vil begynne å ta seg unødvendig fri i frykt for å miste sine grønne kort. Endret 30. mars 2008 av Zic0 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Nei du får ikke nedsatt etter de 3. Du får nedsatt når man har nådd 7-8 annmerkninger så man har lov til å glemme saker og ting. Det at det er bare 7-8 er jo også rimelig idiotisk ettersom andre skoler regulerer med opp til 10. Hvis skoler har lov til dette, så er jo hele poenget med at man kan fritt velge skoler som passer dem etter faglig nivå og f.eks. beliggenhet, borte. Nå blirr det vel sånn at man må sitte å skumme gjennom skolereglemantent for skolene man har intresse for, FØR man skal søke seg til skolen. Det kan da knappest overraske "tilnærmet voksne" elever at de forventes å møte presist på skolen og blir møtt med sanksjoner dersom de ikke gjør det. Reglementet for Osloskolen. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Nei du får ikke nedsatt etter de 3. Du får nedsatt når man har nådd 7-8 annmerkninger så man har lov til å glemme saker og ting. Det at det er bare 7-8 er jo også rimelig idiotisk ettersom andre skoler regulerer med opp til 10. Hvis skoler har lov til dette, så er jo hele poenget med at man kan fritt velge skoler som passer dem etter faglig nivå og f.eks. beliggenhet, borte. Nå blirr det vel sånn at man må sitte å skumme gjennom skolereglemantent for skolene man har intresse for, FØR man skal søke seg til skolen. Det kan da knappest overraske "tilnærmet voksne" elever at de forventes å møte presist på skolen og blir møtt med sanksjoner dersom de ikke gjør det. Reglementet for Osloskolen. Problemet er at ungdom ikke forstår det, så det er kanskje grunnen til at skolene må sette slike grenser. Hadde de forstått slike ting hadde en ikke hatt behov for denne type regler, men i dagens samfunn får skolen mer og mer ansvar for å drive med akkurat denne type opplæring. Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Selv så har vi det sånn at er man under 5 min for sen slipper man som regel anmerkning, er man over 10 min for sen får man anmerkning + 1 time fravær. Endret 30. mars 2008 av Abn0rmal Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Dette hørtes ut som et godt tiltak. Det er jammen meg på tide å lære å ta ansvar når man går på vgs. Jeg synes nesten det er snilt at dere kan være 3 ganger for sent før dere får fravær jeg. Jeg kan virkelig ikke se at det skal være et problem en gang. Møt opp til tiden, så merker du ikke noe til det. Det går bort enorme mengder tid som burde gått til undervisning på forstyrrelser og slikt når folk hele tiden kommer for sent. Lenke til kommentar
lain Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Ser ikke helt problemet, på høyskolen låste enkelte lærere døren når de kom inn for forelesning, så fikk de som var treige vente til første pause, som var 20min uti forelesningen. Grei måte å unngå at folk driver å forstyrrer undervisningen på. Lenke til kommentar
Zic0 Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Men på høyskolen får man da ikke fravær? Fraværet på videregående teller alle 3 årene og brukes ofte i jobblivet... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå