Gå til innhold

Ferdigbygd PC eller selvbygd PC, trenger råd

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det beste med å bygge selv er jo nettopp byggingen. Det er gøy (så lenge alt virker :) ). Hvis du derimot ikke er så erfaren på området kan det kanskje være lurt å enten kjøpe en ferdig sammensatt pc feks fra komplett som noen foreslo, eller få noen som har satt sammen en pc før til å hjelpe deg. Det kan du sikkert lære litt av.

Det man kan spare på med å sette sammen ting selv er jo at du kan velge de delene du vil fra den billigste butikken. I tillegg sparer du litt å selve sammensettingen uten at jeg tror det er veldig mye. I tillegg får du jo pcn akkurat som du vil, med kablene organisert slik du vil, med disker satt på plass hvor du vil osv.

Lenke til kommentar
Ut i fra det jeg vet så sparer du noen kroner på å bygge selv.

I hvertfall hos www.Komplett.no så vil du få garanti og service på hele pcen dersom du kjøper en ferdig maskin som du kan konfigurere visst du vil. Dersom du bare kjøper en haug med deler har du garanti på hver enkelt del, og visst det skulle oppstå tenkinske problemer må DU finne feilen f.eks RAM-en og sende den inn. Kjøper du en ferdig/konfigurert pc så sender du bare hele pcen inn og Komplett fikser det for deg.

Tror det der stemmer, men er ikke heeeelt sikker ;)

Er litt safe å kjøpe en ferdig en visst du har lite peiing vil jeg påstå.

Hei!

Hvordan får erfaring om man aldri prøver?

Jeg for min del hadde bygget selv, det er jo halve moroa, dessuten får du alt som du vil til en noe billigere penge, og lærer mye på toppen.

Mye lesing(eh. les:læring) på veien men noen erfaringer rikere da du er ferdig for å ikke snakke som hvor stolt man er av nyvinningen.

aara

Lenke til kommentar
Skal forhåpentligvis snart kjøpe ny PC, men har løpt inn i et dilemma her: Skal jeg kjøpe en ferdigbygd, eller skal jeg bygge en selv? Noen som kan kaste litt lys rundt saken? Fordeler/bakdeler, prisforskjell osv.

Fordeler med å bygge selv;

- maskinen kan bli billigere

- du får nøyaktig de delene og den maskinen du vil ha

- lettere å oppgradere senere, så sant du velger de rette delene og vet hva du vil oppgradere til om en stund

- du lærer å montere en maskin (lettere å bytte ut deler senere), hvis det er av interesse

- du slipper unna alle de tingene du ikke trenger som du ofte får i ferdigpakker

Ulemper (som kan oppstå) ved å bygge selv;

- mange butikker å forholde seg til

- de totale fraktkostnader kan bli høye (kr 1000-1500) hvis du skal ha den billigst mulig

- varierende leveringstid kan føre til at du venter på en eller flere deler

- service & support varierer stort fra butikk til butikk

- feilsøking hvis noe går galt/ikke virker etter oppstart; kan være tidkrevende hvis du ikke har god erfaring, "er det cpu eller hovedkort det er noe galt med...?"

- garanti gjelder bare på hver enkelt komponent

- kan bli dyrt, tidkrevende og frustrerende med tanke på feilsøking og kjøp av nye deler hvis noe blir ødelagt

Fordeler med ferdigpakke;

- alt er testet på forhånd, maskinen sendes fiks ferdig og klar til bruk

- garanti på hele maskinen og hver enkelt komponent (så lenge du ikke åpner dekselet og "fikler med noe"/ødelegger noe, enten ved egen feilsøking og/eller bytting av deler)

- bare én forhandler å forholde seg til

- bedre og raskere service (min personlige erfaring)

Ulemper med ferdigpakke;

- kan bli dyrere

- du får ikke nøyaktig den maskinen du ønsker

- en del "unødvendige" deler du ikke trenger og som drar opp prisen litt

- kan bli kostbart og vrient å oppgradere senere (eks; bytte til CPU/RAM med nyere teknologi enn hovedkortet støtter)

Det kommer egentlig mest an på hvor interessert du er i data. Ønsker du en maskin så fort som mulig, koble i strømmen og sette i gang, er det ofte best med en ferdigpakke.

Du lærer "ikke annet" enn å montere komponenter ved å kjøpe i deler, men det er jo en fordel den dagen du skal oppgradere til nye deler.

Hvis du vet at interessen for data er stor er det like greit å "hoppe i det" og kjøpe i deler.

Hvis du er mer interessert i det å bruke maskinen, er det enklest og tryggest å kjøpe en ferdigpakke.

Jeg får av og til en følelse av at enkelte "tror de er interessert" i å skru sammen en pc, uten å vite helt hva det innebærer. Det er jo ikke rakettforskning, men man bør iallfall vite litt om hva man går til, og hva som kan skje.

Dette var ikke myntet på trådstarter, bare en generell observasjon :)

Lenke til kommentar

Dersom du har anledning til å bygge selv og planlegger kjøpene dine kan det være penger å spare. Du ser nødvendigvis ikke besparelsene ved kjøp, men ved senere oppgraderinger.

En VESENTLIG fordel med å bygge selv er at du får med en OEM disk for operativsystemet om du trenger det. Ofte er ferdigpakkede maskiner levert med recoverydisk og ikke en fullverdig installasjonscd. Det betyr gjerne at recovery overtar hele disken og ikke bare OSpartisjonen. Det er gjerne også installert demoer av Norton og en del annet som kan gi deg litt prakk når du skal fjerne det for å få en ren maskin. (Må gjerne gjentas om du må reinstallere OS).

Mitt forslag er at du legger vekt på de delene som har potensielt lengst levetid og som du normalt beholder ved oppgraderinger.

Disse delene har du lenge:

- Kabinett

- strømforsyning - velg stille alternativ med modulære kabler om du kan

- Vifter - velg stillegående.

- DVD rw

- Tastatur/Mus

- Lydkort

- Skjerm (prioriter en god skjerm med få feil - velg 24" eller større.

Om du trenger mer ytelse kan du bytte ut føgende deler etter behov:

-Hovedkort

-Cpu - velg stillegående kjøler om du kan

-Grafikkort - velg stillegående (god erfaring med ettermontert zalman)

-Lydkort

-hdd - velg stillegående om du kan (f.eks samsung)

Uansett hvilket OS du bruker/skal benytte:

Velg et hovedkort som fungerer enkelt med Linux - og gjerne lar deg installere OSX også. Selv om du ikke bruker noe av dette nå gir det deg valgfrihet. Med en "ferdigmaskin" kan recoverydisk-skape ekstra utfordringer. Ettersom en maskin du kjøper er DIN bør du selv også kunne bestemme hva du vil ha på den og hva du skal bruke den til ;o)

Lenke til kommentar
Hvordan skal du "ødelegge" det da`? StatiskElektristitet?

Det kryr av uberkreative mennesker på dette området, folk finner på det utroligste.

Og bygge en PC er ganske oppskrytt, det er en bitteliten moteringsjobb og er man litt praktisk anlagt tar det bare noen få minutter.

Lenke til kommentar
Skal forhåpentligvis snart kjøpe ny PC, men har løpt inn i et dilemma her: Skal jeg kjøpe en ferdigbygd, eller skal jeg bygge en selv? Noen som kan kaste litt lys rundt saken? Fordeler/bakdeler, prisforskjell osv.

Fordeler med å bygge selv;

- maskinen kan bli billigere

- du får nøyaktig de delene og den maskinen du vil ha

- lettere å oppgradere senere, så sant du velger de rette delene og vet hva du vil oppgradere til om en stund

- du lærer å montere en maskin (lettere å bytte ut deler senere), hvis det er av interesse

- du slipper unna alle de tingene du ikke trenger som du ofte får i ferdigpakker

Ulemper (som kan oppstå) ved å bygge selv;

- mange butikker å forholde seg til

- de totale fraktkostnader kan bli høye (kr 1000-1500) hvis du skal ha den billigst mulig

- varierende leveringstid kan føre til at du venter på en eller flere deler

- service & support varierer stort fra butikk til butikk

- feilsøking hvis noe går galt/ikke virker etter oppstart; kan være tidkrevende hvis du ikke har god erfaring, "er det cpu eller hovedkort det er noe galt med...?"

- garanti gjelder bare på hver enkelt komponent

- kan bli dyrt, tidkrevende og frustrerende med tanke på feilsøking og kjøp av nye deler hvis noe blir ødelagt

Fordeler med ferdigpakke;

- alt er testet på forhånd, maskinen sendes fiks ferdig og klar til bruk

- garanti på hele maskinen og hver enkelt komponent (så lenge du ikke åpner dekselet og "fikler med noe"/ødelegger noe, enten ved egen feilsøking og/eller bytting av deler)

- bare én forhandler å forholde seg til

- bedre og raskere service (min personlige erfaring)

Ulemper med ferdigpakke;

- kan bli dyrere

- du får ikke nøyaktig den maskinen du ønsker

- en del "unødvendige" deler du ikke trenger og som drar opp prisen litt

- kan bli kostbart og vrient å oppgradere senere (eks; bytte til CPU/RAM med nyere teknologi enn hovedkortet støtter)

Det kommer egentlig mest an på hvor interessert du er i data. Ønsker du en maskin så fort som mulig, koble i strømmen og sette i gang, er det ofte best med en ferdigpakke.

Du lærer "ikke annet" enn å montere komponenter ved å kjøpe i deler, men det er jo en fordel den dagen du skal oppgradere til nye deler.

Hvis du vet at interessen for data er stor er det like greit å "hoppe i det" og kjøpe i deler.

Hvis du er mer interessert i det å bruke maskinen, er det enklest og tryggest å kjøpe en ferdigpakke.

Jeg får av og til en følelse av at enkelte "tror de er interessert" i å skru sammen en pc, uten å vite helt hva det innebærer. Det er jo ikke rakettforskning, men man bør iallfall vite litt om hva man går til, og hva som kan skje.

Dette var ikke myntet på trådstarter, bare en generell observasjon :)

Har et par ting å påpeke her du snakker om dyr frakt, på kr 1000-1500??!! hvor mange steder vil du forholde deg til?

Gjenomsnittsprisen på ei pakke er kr 150-200, så om man kjøper alle delene på forskjellig forretning så kanskje... så Fraktkostnader må man jo regne inn det er blant annet derfor man har oppfunnet kalkulatoren, for det sier seg selv at det er ikke billigst om man får x-antall kroner i fraktkostnader, derfor kan det være greit å holde seg til minst mulig antall forretninger. En eller to forretninger er det beste, da har man samlekvittering(er) på det meste og er oversiktlig å holde styr på.

Om det er billigere å bygge selv kommer mye ann på hva man putter i maskinen, og om hvor mye priskrig/kampanjer det er på maskinene til enhver tid. Kostnad er jo en ting, men det er jo fint å kunne sette komponenter sammen om man skulle trenge en liten reparasjon på maskinen senere så slipper man den utgiften da, om man blir kanskje noe stoltere av det man har gjort selv uansett om det kun er å sette sammen komponenter som noen påpeker her.

Tror nok at det blir kassert flere maskiner enn nødvendig for at folk ikke kan å vedlikeholde/oppgradere maskinvare og da blir det billigere å kjøpe ny istedet for å betale noen for å gjøre det.

Da det gjelder statisk elektrisitet så er det en mulighet til å bruke ESD-matte (kr. 10,- på Biltema til opplysning) og et antistatisk armbånd så er man i alle fall sikret, vet at jeg for min del vil ikke røre noen komponenter uten da det er et "lite" problem jeg har (får meg en kavring hver eneste gang jeg skal ut av en bil f.eks)

Klart det er lettvint å få alt ferdig,men det er omtrent all fordel jeg kan se, har selv kjøpt ferdig produkter som etter min mening heller burde vært sendt rett på fyllinga, men andre ord noe varierende kvalitet så neste gang blir det selvbygg så får jeg det jeg selv vil ha og vet at det er deler som både passer sammen, er satt sammen på korrekt måte (ikke lim)og at alle relevante tester er lest og vurdert i forkant. Ikke noe som skal være billigst mulig og er satt sammen uten tanke for at det skal holde lengre enn (med noe hell) ut garanti tiden.

Det er jo klart at det er både fordeler og ulemper med begge varianter, bygge selv eller ferdig produkt, så til syvende og sist så må det være opp til hver enkelt hvor interessen ligger og om de vil ta bryet med å ha en garanti på hver komponent i maskinen, men jeg vet av erfaring at det er ikke alltid like lett å forholde seg til butikken da det gjelder garanti på hele maskinen heller.

Uansett hva det blir til lykke til med ny maskin

-aara

Lenke til kommentar

Har ikke benyttet det selv, men HW.no har vel et verktøy for "deleplukking"? Jeg pleide å sette opp en liste over idéelle produkter og priser i et regneark. Sørget for å unngå "dårlige" nettbutikker, og etablerte laveste pris på hele pakken. Kom gjerne ut med en 4-5 butikker og plukket den med flest varer innenfor listen min som "hovedleverandør".

Deretter blir det å se om man finner alternative produkter som er innenfor eller tett opp til spec'en i lista hos hoveleverandør, og se hvilken annen butikk som kan levere "restordren" billigst/best. Man kan gjerne plusse på ca 200 kr ekstra pr nettbutikk utover "hovedleverandøren" så man må spare mer enn portoen for å velge en ekstra butikk. Holder man seg stort sett til "standardprodukter" bør man begrense seg til 2, max 3 butikker som kanskje begrenser porto/frakt til rundt 6-700 kr.

Lenke til kommentar

Jeg er i samme situasjon, og satt nettopp med den samme vurderingen.

Har bygget en del PC-er tidligere, og er egentlig litt lei det.

Min konklusjon ble PC byggerern til komplett.no. Prisene for hele greia, skreddersydd for meg, ble 1000 lappen dyrere en å kjøpe delene seperat fra komplett. Men den 1000 lappen forsvinner bort, da service og OS er inkludert i pakken.

Lenke til kommentar
Har et par ting å påpeke her du snakker om dyr frakt, på kr 1000-1500??!! hvor mange steder vil du forholde deg til?

Gjenomsnittsprisen på ei pakke er kr 150-200, så om man kjøper alle delene på forskjellig forretning så kanskje... så Fraktkostnader må man jo regne inn det er blant annet derfor man har oppfunnet kalkulatoren

Trådstarter spør om fordeler/ulemper og om generelle råd.

Derfor svarte jeg med å opplyse om diverse fordeler/ulemper og gi generelle råd.

Man trenger ikke kalkulator for å skjønne det, eller? ;)

Lenke til kommentar

Trådstarter bes lese igjennom Retningslinjene for denne kategorien, som er tydelig nevnt i toppen av denne kategorien.

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men ta gjerne og p_report.gif dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet.)

Lenke til kommentar
Trådstarter bes lese igjennom Retningslinjene for denne kategorien, som er tydelig nevnt i toppen av denne kategorien.

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å tenk på dette neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

Du sier jeg ikke skal sitere deg, så sorry. Men seriøst, jeg har problemer med skjønne hva jeg skal forandre tittelen til. Jeg trenger råd om hvorvidt jeg skal kjøpe en ferdigbygd PC eller bygge den selv, så tittelen, "Ferdigbygd PC eller selvbygd PC, trenger råd", burde være mer enn bra nok. Steng tråden hvis du føler deg bedre, jeg har fått svar på det jeg lurer på jeg...

Lenke til kommentar

Bygg selv! Det er ikke vanskelig engang, bygde min første pc når jeg var 13 år, helt aleine. Det gikk bra foruten en ting, glemte spacerne mellom kabinett og undersiden av hovedkort så det ble kortslutning. Ta å les noen pc byggings guider, og ha en erfaren venn med deg så er det ikkeno problem.

Det blir mer moro, du blir bedre kjent med pcn din, er billigere og lettere å sette sammen en pc til ditt behov ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...