Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er fersk på forumet og beklager om dette spørsmålet er en gjenganger. Har lest mye her men føler at jeg trenger litt mer innput.

Har i dag et D50 som jeg bruker mye, mest til å ta bilder av min datter samt på forskjellige familiesammenkomster, firmafester osv. Tidligere har jeg brukt et F60 og diverse kompaktkameraer.

Jeg har brukt automatprogrammene mest så langt men er veldig ivrig på å lære mer og leser fotobøker samtidig som jeg prøver meg fram på kameraet. Vet at jeg har mye å lære og planlegger å ta et fotokurs i nærmeste fremtid.

Hadde egentlig bestemt meg for et D80 men er litt usikker etter å ha lest mye på nettet samt snakket med salgsperson i butikken. Føler vel kanskje at jeg ved D300 har mest å vokse på, men er redd for at det skal blir for avansert for meg. Er det noen som kan komme med noen råd i så måte tas de mot med takk.

B :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tviler på at D300 blir for avansert. Jeg ville enten ventet på etterfølgeren til D80 eller kjøpt D300 dersom jeg skulle ha et nytt kamera for å ha et nytt kamera.

Du sier ikke noe om hva du savner med D50, og det vil sikkert gi bedre svar. Det er ingenting i veien for å ta D50 på fotokurs, og du kan gjerne bruke manuelle innstillinger og kjøpe flere objektiver. Dersom du bare har lyst på ny elektronikk er det forøvrig helt grei argumentasjon, og svaret blir isåfall D300. :)

Lenke til kommentar

Når du skriver "autoprogrammer", mener du da idiotprogrammene ("dame med hatt", "fjell" osv.), eller P, A og S?

Om det er førstnevnte, så kan overgangen til D300 bli brutal, om det er sistnevnte, så er det en annen sak.

Jeg syns det er tøv å si at D80 vil la deg vokse mer enn D300 - D80 gir omtrent de samme mulighetene, men D300 er raskere og mer robust. Trenger du hurtighet og robusthet, så er D300 for deg. Om ikke, så er D80 et greit valg.

Edit: Jeg ser at du fotograferer barn - da kan farten i D300 være et vesentlig poeng.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Takk for svar. Og ja farten er noe av grunnen til at jeg vurderer D300 - de små rakkerne beveger seg litt for fort noen ganger ;) men om det alene er nok til å gå for det kamerat er jeg enda ikke helt sikker på.

Det er riktig at det er "idiotprogrammene" jeg har brukt mest også så ser godt at det kan blir en bratt læringskurve, det er vel derfor jeg er litt usikker.

Lenke til kommentar

Jeg opgraderte fra D70 til D200 nettopp for å henge med krapylene bedre, og det føler jeg absolutt at jeg gjør. Bedre betjening, værtetning, 5 bilder/sek og høy byggekvalitet er ting jeg har lært meg å verdsette som papparazzi.

Programauto (P) fungerer greit i de fleste dagligdagse situasjoner. Den eneste forskjellen mellom P (om du ikke begynner å vri på kommandohjulet) på D300 og grønn auto på D50 er strengt tatt at blitsen ikke spretter opp automatisk ved behov. Lær deg litt grunnlegende teknikk (fotokompendiet du finner som sticky i underforumet for Fotografering holder langt), så er ikke steget så veldig langt over i A.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg anser meg selv for og være en litt entusiastisk amatør , brukte tidligere filmbasert speilrefleks,la det vekk en del år hvor det istede gikk på kompaktdigital. Etter hvert kom tid og lyst til og bruke mere tid på hobbyen, kjøpte så et canon s5is pga. god zoom og i tillegg til at cameraet ble skryt opp i skyene da det kom for ca. ett år siden.Kameraet var en stooor skuffelse med støy som minus no.1

Jeg solgte det og kjøpte en D300 og har ikke angret på det. har du grepet på en D50 så hændler du også en D300.

Kjøpte mitt hos www.vistek.ca .Løp og kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...