Gå til innhold

Er det behov for en "samlingsside" for onlinespilling?

Tharos.

Anbefalte innlegg

Jeg har i det siste tenkt litt over onlinespilling på konsoller. Vi har alle disse spillene med kjempemorsomt gameplay, taktikk, og alt det andre som hører med. CoD4, Warhawk, Burnout Paradise, R6: Vegas 2 osv. Og vi har det morsomt som bare det.

Likevel tar jeg meg ofte i å tenke at "dette kunne vært 10 ganger bedre med kjente folk". Og jeg tror flere har tenkt tanken, for det dukker jo ofte opp tråder som "Spille CoD 4 i kveld?" Jeg spilte litt Warhawk i går kveld, og hadde det dritmorsomt, men likevel får jeg ikke den helt store flerspillerfølelsen. Det virker mer som at alle spiller et enspiller-spill på samme kart.

Så da lurer jeg på om det hadde vært et behov for en side som "samler" folk. Hva med en slags kalender, hvor folk kan sette opp når dem har tenkt å spille? Spiller ingen rolle om det er om 5 dager, eller 5 minutter. Bare det hadde vært noe som viser når og hva folk vil spille? Når andre hadde sett at "JohnDoeTheHo" skal spille CoD4 om 30 min. hadde flere meldt seg på, og snøballen hadde begynt å rulle. Noen medlemmer (dem med en rask og stabil linje) kunne hatt en egen status på siden, og hadde satt opp private kamper hvor de andre kunne melde seg på.

Noen vil sikkert påpeke at klaner har det jeg leter etter, men det blir ikke helt det samme. Denne siden hadde (prøvd i alle fall) samlet alle "casual"-spillere, som ikke har tid til det engasjementet en klan krever, men som likevel spiller sine timer i løpet av uka. Jeg faller i alle fall i den kategorien. I tillegg kunne jeg tenkt meg noe som ikke er så blodseriøst som en klan ofte er og onlinespilling generelt kan være. Ingen trenger å være født med Gudenes Nådegave For Analogstikker, og ingen innhar Bælje-Sutre-Hax0rspråk-Syndromet.

Hva tror eder? Finnes det et snev av poeng i det jeg skriver nå? Jeg vet det er noen hindere. Kanskje er det rett og slett ikke mange nok som spiller online på konsoll som gidder noe slikt, kanskje er det rett og slett ikke noe noen synes mangler i det hele tatt.

Jeg tar likevel sjansen og slenger ut ideen, så kom med innspill! :)

(PS: Jeg har ikke undersøkt om det finnes en slik side fra før på norsk, så om det gjør, don't chop off my balls.)

(Edit: Jeg skrev denne originalt i Sony-delen, men fant ut at dette går kanskje på tvers av alle konsollene, så jeg ba om at den ble flyttet. Mulig den derfor henspeiler litt på PS3.)

Endret av Tharos.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har såpass lite tid at jeg ikke kan være med i en klan. Hadde noen kommet opp med en slik side hadde jeg garantert sjekket den for å se hvem som spilte hvor.

Hvis man er litt ûber på å programmere scripte, går det ikke da ann å dra ut litt live data fra psn-network og presentere på en egen side? Da kan man se hvem som spiller hva nå? Uten å måtte skru på ps3'en. Det er jo ikke helller alle som har en masse folk i friendslista si.

Lenke til kommentar

Liker veldig godt den tanken der, kanskje man kan legge inn tidstabeller på når man er ledige for det eller det spelet, og dermed lage ein slags "kanskje"-tid som man så kan sjå kor mange som deler, og om det plutselig blir ein del som "kanskje" vil spele kan dei endre status til "bekreftet", omtrent som på facebook. Så har man ein liten event på seg. :)

Hadde vore herlig å ha ein sånn casual online-samkjøringsside, gjerne hostet her på gamer.no så alle lett får tilgang.

Lenke til kommentar

Ja, jeg mener det hadde blitt mye lettere å samle norske folk til spilling. Og desto mer man samles, desto mer blir man kjent, og onlinespilling hadde blitt bare enda mer morsomt.

Hadde det vært nok medlemmer på en slik side, kunne man kanskje alltid finne noen å spille med.

Lenke til kommentar
Gjest member-97590

Hadde vert virkelig fint med en sånn side, men for å vere litt pessimist, er eg usikker på kor på bra det ville fungert.

Aner meg at viss det skulle blitt satt opp en sånn side, er det veldig mangen som signer seg opp på feks en tabell, uten å stille opp, fordi at dei har glemt det eller rett og slett ikkje gidder.

Mulig eg tar feil, men kommer siden opp noen gang, kommer eg garantert til å bruke den, svaner ofte skikkelig teamplay public.

Lenke til kommentar
Aner meg at viss det skulle blitt satt opp en sånn side, er det veldig mangen som signer seg opp på feks en tabell, uten å stille opp, fordi at dei har glemt det eller rett og slett ikkje gidder.

Japp, du har et poeng der. En mulig løsning kunne vært et klagesystem, hvor et visst antall klager (fra et visst antall brukere) betyr advarsel og deretter utestenging om det fortsetter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

en under side på dette forumet hadde vært fint.

delt opp i PSN og Live og de spillene som er populære MP spill

Lenke til kommentar

Det høres ut som en OK tjeneste som ikke burde være for vanskelig å lage.

Dersom dere greier å forklare omfanget av dette og specce krav bra ( jeg har bare en PS(1) konsoll og har kun rørt én maskin i siste generasjon, så hvilken informasjon du trenger har jeg ingen aning om ) kan jeg sikkert hvertfall jotte ned noe på et papir for å se hvor stress det blir å lage.

Her tenker jeg også på krav til facebookting, whateversocialting, iCal osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

Jeg kan sikkert bli med på noe slikt, mulig jeg kan skaffe ett domene og en fyr som mekker siden, blir ikke noe super duper domene men det funker. (har allerede en jeg betaler for men ikke bruker til webside)

så kan man bygge siden rundt ett forum..

"i have a dream" PSN og Live holder sammen på en side.

ikke noe fanboy mas, alle lever i harmoni..

så siden blir sentrert rundt Live og PSN

altså multiplayer.

noe slikt du hadde tenkt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

At onlinespilling er mye mer morro med kjentfolk er sikkert og visst. En egen side dedikert til onlinespilling over psn og live kunne muligens fungert om medlemstallet blir høyt nok, noe som ikke er lett i lille norge...

Men den beste løsningen på problemet ditt er å skaffe en venneliste. På xbox får du lov å ha en venneliste bestående av 100 personer, den har jeg fylt opp med norske spillere som jeg spiller sammen med flere ganger i uka. Med så mange på vennelista er det minst 20-30 online om kveldene, med andre ord er det alltid kjentfolk jeg kan spille sammen med.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
så siden blir sentrert rundt Live og PSN

altså multiplayer.

noe slikt du hadde tenkt?

Ja, men ikke glem Wii også. Den har vel også fått sine onlinespill nå? (Jeg eier ikke Wii selv.)

Camrot: Du har et poeng i det med medlemstall. Det er langt i fra sikkert at det blir nok medlemmer til å holde en slik side i gang. Det man i alle fall må gjøre er å lage grensesnittet så enkelt som det kan få blitt, slik at ingen blir "hengende etter" på den siden av saken.

Man kan bare håpe at flere og flere blir med etterhvert. Fungerer tjenesten slik man håper, burde alt ligge til rette for et bra community tror jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Du kan vel sjekke hvem som er online på psn via internett?

Jeg pleier logge på min livekonto før jeg skal spille, for å

se om noen av vennene mine spiller :]

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

hva blir det til er dette noe vi kan få til?

vi kan jo starte en side med et forum, også bygge en side senere.

forum for:

Live generelt

- spill

- spill

PSN generelt

- spill

- spill

Wii Generelt

- spill

- spill

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

vet ikke helt hva dere andre har tenkt men jeg kan slenge ut noen ideer.

Ser for meg på hovedsiden øverst er det en logo som blander sammen Live og PSN logoene

og kanskje Wii

en start side med viktig info, og et system man kan legge til når man spiller osv.

en personlig side med ranking system,at man leveler og får en ny avatar.

linking til gamertag og PSN

så man kan se hvem som spiller hva, dirkete (hvis det lar seg gjøre)

vote funksjon om personen er medgjørlig under spilling.

ett forum som beskrevet over^

en slags alders kvotering for de over 20år f.eks

bare slenger ut ideer nå altså, så vi får se.

på den personlige hjemmesiden kan man ha

Avatern sin som viser hvilken level man er på.

- Hjem (hovedsiden)

- Legg til spilletid (en slags upload funksjon som blir oppdatert direkte på hovedsiden)

- Forum

- bruker instillinger osv

prøve å få det så enkelt som mulig.

og at man bruker sin personlige side mest.

må bare finne ut hva man kan gjøre for og levle...

blir kanskje ikke nok med bare positiv respons.

men også noe man kan bidra med for å få "poeng"

skal dette være betalings side? en bitteliten symbolsk sum eller noe?

slik at det blir litt mer seriøst.

eller ikke.

skulle gjerne ha linket til en side som er genialt lagt opp og utrolig bruker vennlig

men dessverre er den litt på kanten med loven...

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

XboX har hvertfall et API som ser brukbart ut.

http://www.xboxlivenation.com/index.php?op...6&Itemid=31

La meg bare skyte ut noe for å se om dette er hva som er ønsket som basisfunksjonalitet :

-Brukerinnlogging med brukerprofil. Mulighet for å legge andre brukere til i sin venneliste og velge om personlig informasjon bare skal være tilgjengelig for de i sin venneliste.

-Mulighet for en bruker å legge inn en event som inkluderer konsoll, tid og spill. Eventen kan enten være public eller begrenset til oppstarters venneliste. Andre brukere kan så melde seg på eventen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

det høres veldig bra ut som en start, så kan man utvidde med fler fancy phants ideer senere..

xboxlivenation, var ganske rotete, jeg kunne ønske noe av det samme ja, men mye simplere..

men mange av ideene på den siden så bra ut...

Edit: har MS noe med den siden å gjøre?

siden den er såpass lagt opp sammen med Live,

hadde vært stas men noen av de features de har der..

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...