Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Hvilke moralske prinsipper står vi ovenfor innenfor genteknologi?

Anbefalte innlegg

Hvilke moralske prinsipper står vi ovenfor innen genteknologi, hva må vi tenke på?

Fikk servert dette spørsmålet på fredag i forbindelse med øving til en prøve, noe som vet hvor jeg kan lese om det? Noen som har Tellus for 10.ende klasse (den gamle versjonen) som kan hjelpe meg litt? Det er helt i orden at andre også hjelper til. Mulig at jeg kunne løst dette selv, men jeg greier ikke å finne frem til den rette teksten...

Håper noen kan svare meg før tirsdag kl. 17.00

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Axby2kEH

Genteknologi fører jo til en del dilemma:

- Gentesting kan føre til at vi på forhånd kan kartlegge hva slags sykdommer vi er disponerte for. Dette kan være problematisk av bla to grunner

1) Vil vi egentlig gå rundt og vite hva fremtiden bringer helsemessig? (Kanskje, som forebygging, men kan ha psykiske effekter av å vite det også)

2) Forsikringsselskap etc. kan nekte deg forsikring fordi du er mer genetisk disponert for å få enkelte sykdommer, selv om du er frisk i dag og ikke vet om du kommer til å bli syk senere i livet

- Genmodifisert mat - tør vi bruke genteknologi for å få et mer effektivt landbruk uten å vite godt nok hva konsekvensene kan bli i fremtiden?

- Gentesting av ufødte barn for kartlegging av potensielle sykdommer etc har vært diskutert mye i media. Google "sorteringssamfunn" så burde du finne litt av hvert

For eksempel

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...