The Prodigy Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg skal prøve å beskrive så godt jeg kan. Jeg holder på med en side. Jeg har laget en mail, dvs header footer og alt andet er det samme, men kun content som skifter.. Hvordan kan jeg enkelt legge til nye sider per link uten å opprette en php fil for hver link..? la os si jeg har 10 hovedmenu, og 3 undermenu til de 10 sider... det blir totalt en del php filer... Er det ingen andre muligheder..? Jeg bruker include til noe, men jeg vet ikke hvordan jeg skal unngå å ha så mange php filer.... Anybody..? Lenke til kommentar
The Prodigy Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Nei, ikke alt i en fil. Men en bedre løsning enn å ha 40 php filer. Om det er kun php, eller med mysql er det samme for meg. Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Nei, ikke alt i en fil. Men en bedre løsning enn å ha 40 php filer. Om det er kun php, eller med mysql er det samme for meg. jeg mener at det er den eneste løsningen...å ha fult av filen.. eller så er det vell kansje mulig å lage de til funksjoner? function mail() function news() ect Lenke til kommentar
The Prodigy Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) hmm jeg forstår ikke helt. Men.. er det ingen andre mulighet til å lage enklere løsning enn å ha 40 forskellige php filer eller kun en php fil..? når man klikker på en link, er det ingen mulighet til å inkludere eller noe annet så den link ikke trenger å ha eget php fil..? Hvordan skal jeg lage functions, så den åpner når man klikker på link..? og hvor skal den function ligge? Endret 30. mars 2008 av The Prodigy Lenke til kommentar
Dryper Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) hmm jeg forstår ikke helt. Men.. er det ingen andre mulighet til å lage enklere løsning enn å ha 40 forskellige php filer eller kun en php fil..? når man klikker på en link, er det ingen mulighet til å inkludere eller noe annet så den link ikke trenger å ha eget php fil..? Hvordan skal jeg lage functions, så den åpner når man klikker på link..? og hvor skal den function ligge? http://www.w3schools.com/php/php_functions.asp denne koden her kan også komme godt med på menyen din [code] <? $id = $_GET['id']; if ($id == "home"){ include("nyheter.php"); } // Main Tab else if ($id == "forum"){ include("forum.php"); } else if ($id == "about"){ include("about.php"); } //User interaction TAB else if ($id == "login"){ include("login.php"); } else if ($id == "registrer"){ include("registrer.php"); } else if ($id == "membersarea"){ include("membersarea.php"); } //PROSJECT TAB else if ($id == "aboutprojects.php"){ include("aboutprojects.php"); } //Support Tab else if ($id == "knowlegde"){ include("support/knowlegde.php"); } else if ($id == "documentation"){ include("support/documentation.php"); } //OTHER else if ($id == "logedin"){ include("logedin.php"); } else { include ("nyheter.php"); } ?> Du lager funksjoner for alt du vil ha derretter putter du bare den funksjonen i det fina du vil ha i en mappe som heter feks scripts. da vil du ikke ha noe mer med de 40 filene å gjøre, det eneste du trenger å gjøre er å modifisere funksjon.php[/code] Endret 30. mars 2008 av Dryper Lenke til kommentar
nree Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Om du vil unngå php filer kan du legge alt innholdet i en database, dette krever en del arbeid. Om du vil ha 40 php filer for 40 undersider kan du bruke include scriptet som Morten Daniel Fornes har laget til php-nybegynnere. Da legger du bare alle "undersidene" i en mappe (sider), legger til scriptet i index.php så kan du skrive f.eks http://dinadresse.com/?side=sidenavn Da blir sidenavn.php i mappen (sider) inkludert på siden. Lenke til kommentar
Danny92 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg har laget et system der man kan lage sider via et admin panel, sidene blir laget i databasen. Det er ikke så mye arbeid, med linkene så bare skriver du ut tittelen på sidene, også bruker du id til og hente. Linken blir jo da index.php?id/side=1. Så printer man bare ut innholde i databasen osv.. Ikke så mye arbeid Lenke til kommentar
The Prodigy Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg har laget et system der man kan lage sider via et admin panel, sidene blir laget i databasen. Det er ikke så mye arbeid, med linkene så bare skriver du ut tittelen på sidene, også bruker du id til og hente. Linken blir jo da index.php?id/side=1. Så printer man bare ut innholde i databasen osv.. Ikke så mye arbeid Vil du være vennlig å skrive litt nærmere om dette..? Lenke til kommentar
Danny92 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) I databasen har man 3 felt som heter f.eks id, tittel og innhold. Man lager bare en form med en text box og textarea, man legger så innholde i tittelen og innholde inn i databasen. Så over til siden: Man printer ut alle titlene i menyen sånn at de blir linker f.eks <a href=index.php?id=1>tittelen fra databasen</a>. Eks: $query = mysql_query("SELECT * FROM sider"); while ($row = mysql_fetch_array($query)) { $test = "<a href='?id=".$row['id']."'>".$row['tittel']."</a>"; echo("".$test.""); } Når du er inne på index.php?id=1 da bare henter du innholde i databasen som har id 1 i seg. Så henter du sidene slik: $query = mysql_query("SELECT * FROM sider WHERE id='$_GET['id']'"); $blah = mysql_fetch_array($query); echo("<h1>$row['tittel']</h1><br />$row['innhold']"); Det er ikke så vanskelig, bare bruke hue litt Det er en ganske enkel måte og gjøre det på og funker for meg, jeg bruker det ikke, og det er sikkert bedre måte og gjøre det på.. Endret 31. mars 2008 av dannyboy_1992_ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå