Gå til innhold

Undervannspakke - kompakt eller dSLR?

Anbefalte innlegg

Hei.

Ønsker mulighet til å ha med meg kamera under vann. Har et Canon EOS 40D.

Har kommet fram til at jeg har følgende alternativer:

1. Kjøpe undervannshus til 40D'n, noen som har noen forslag til gode hus?

2. Droppe å ta med dSLR under vann og heller gå for kompaktkamera, f.eks. Canon G9 m/undervannshus. Noen som har gode forslag til kamera med undervannshus?

Argumenter for og imot de to mulighetene og andre alternativer blir jeg glad for.

Setter pris på alle innspill!

- LM

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg ser at du ikke får noe svar her.

Det er nok de færreste på dette forumet som har mulighet til å uttale seg om dette temaet.

Jeg foreslår at du sjekker ut bl.a.: www.dykkesiden.no

De har et forum, de arrangerer fotokonkurranser osv. Det sitter en god del undervannsfotografer der som helt sikkert kan gi deg bedre hjelp enn det de fleste av oss er i stand til.

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar

Skal du ha undervannshus til 40D + 10-20mm objektiv + blits og alt det andre du trenger.

Så må du regne med 20.000.- +++.

Ville nok anbefalt kompaktkamera eller et kamera som er dedikert for undervannsfotografering til og begynne med,så kan du kjøpe dyrere utstyr hvis du synes det er en grei hobby.

Det er et par andre tråder her på forumet som omhandler dette temaet.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=931819

Lenke til kommentar

Siden 40D'en har liveview, så er det en god kandidat til undervannsfotografi - og kan sikkert brukes inne i en slik pose. Men jeg er ikke dykker og har kun erfaring med et ixus i undervannshus. Og den viktigste lærdommen er at hvitbalanse under vannet er vanskelige greier, så derfor anbefaler jeg at du i alle fall velger noe med RAW. F.eks. G9 eller 40D.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg ville brukt noe slik pose...da vil alt trykk komme direkte på kameraet...husk, på 10 meter er det 3 bar trykk...mot 1 i lufta, og på 20 meter er det 4 trykk, dvs endel krefter som trykker litt på kamera.

Har en slektning som kjøpte seg hus til 400D, kom på ca 10'-12' fra USA. Han hadde en Ixus med UV-hus, men nådde etterhvert begrensningene for hva han fikk til. Kan jo gå på www.underhavet.com og se hva han fikk til med kompektkamera.

Er jo ikke noe behov for en vidvinkel i tillegg, men er jo fleksibilitet som kjennetegner systemkamera, men det regner jeg med du kjenner til.

Det en trenger under vann er lyssterke objektiv eller ha med godt lys.

Lenke til kommentar
Tror ikke jeg ville brukt noe slik pose...da vil alt trykk komme direkte på kameraet...husk, på 10 meter er det 3 bar trykk...mot 1 i lufta, og på 20 meter er det 4 trykk, dvs endel krefter som trykker litt på kamera.

:hmm: Etter mitt hode vil det være 3bar ved 20m, ikke ved 10m. 1 for atmosfæren, og enda en for 10m vann.

Francis

EDIT: Skrivefeil

Endret av :Francis:
Lenke til kommentar

:hmm: Etter mitt hode vil det være 3bar ved 20m, ikke ved 10m. 1 for atmosfæren, og enda en for 10m vann.

Francis

Dvs. 3 kilo trykk pr.kvaderatsentimeter.

Lenke til kommentar

Francis

Dvs. 3 kilo trykk pr.kvaderatsentimeter.

Det vil være 2 bar trykk på 10 meter. Men når du pakka inn kamera på ca 0 meter, var det 1 bar trykk i posen din. Det vil sei at trykkforskjellen blir ca 1 bar, eller 100 000 Newton pr kvadratmeter, eller omtrent 1 kg per kvadratcentimeter.

Lenke til kommentar

Er vel ikke trykket som trådstarter spurte hovedsaklig om, men var noe jeg trakk inn for å beskrive hvorfor det er lurt med fast hus til dykking.

Trykket i lufta er 1 bar (eller ca 900-1000mBar, avhengig av været), i vann ved 0 meter, ytterligere 1 bar, og 1 bar til på 10 meter, dvs totaltrykk på 3 bar, eller 2 bar trykkforskjell/overtrykk i forhold til i lufta.

Men som sagt, er ikke det trådstarter ønsker å vite.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Trykket i lufta er 1 bar (eller ca 900-1000mBar, avhengig av været), i vann ved 0 meter, ytterligere 1 bar, og 1 bar til på 10 meter, dvs totaltrykk på 3 bar, eller 2 bar trykkforskjell/overtrykk i forhold til i lufta.

Hoi!

Detta er OT, men du traff en øm tå. Har dykket med sertifiserte dykkere som etter min vurdering er direkte farlige å ha som buddy.

Trykket på 10 meters dybde er 2 -to- bar. Trykket øker med én atmosfære for hver tiende meter nedover.

Det er ikke noe ekstra trykk å snakke om rundt tåa når du kjenner på temperaturen i vannet. Et par meter nedover vil du kanskje kjenne forskjell på øra. Trykket er da 1,2 bar.

På fem meter; 1,5.

10m: 2 bar. 20m: 3 bar. Osv...

(Sjøl har jeg hverken kurs eller lapp, så kunnskapen burde være mulig å tilegne seg for noen og enhver...)

Lenke til kommentar

Dyrt og mye volum å ta med hvis du skal ha med utstyr på reise til dSLR. Reiser selv med ryggsekk i østen og må begrense utstyr. Tar med en linse sigma 18-200mm til Canon 30D, ikke verdens beste, men bedre bilder enn kompakt kamera og kit objektiv. Vurderer selv å kjøpe Olympus Mju 1030SW. Da får jeg et hendig kamera og ha med ut når dSLR ligger i safen på hotellet/bungalowen. Kamera er støt sikkert og vanntett ned til 10 meter, holder for fest og snorkling. Olympus har noen tidligere modeller i SW serien som er billigere, men ikke vanntett til mer enn 3 og 5 meter (5 meter holder hvis du snorkler).

Lenke til kommentar

Har selv mju 1030 SW. Godt fornøyd med det som snorklecam og lommecam, men det er viktig å passe på at man har lyset bak seg når man tar bilder under vann. Uansett tror ikke det holder uten ekstra-hus når lyset blir dårligere (merkbart mørkere på 10 meter, non?), for blitz uten diffuser = masse lyse prikker oppe i det ene hjørnet.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brukt noen av disse vanntette bagene til noe annet enn snorkling og beskyttelse i våte elementer (på båt, eller evt strand), og hvertfall ikke til dykking med scuba. Jeg kan tenke meg at posen klamrer seg såpass rundt kameraet ved dybder på 10m og mer at bruk nærmest er umulig. Jeg ville heller ikke stolt på at de var tette når man kommer rundt 20-30m. Jeg har også lekt meg med en slik pose til snorkling, og fant den ganske så håpløs. Undervannshus er å foretrekke. Det er også relativt vanskelig å få gode bilder ved snorkling, det blir fort veldig ovenfra og ned, og motivene er ofte litt kjedelige.

Problemet med dSLR og undervannsfoto er at husene er prohibitivt dyre og også noen gigantiske beist. Man skal være en veldig glad amatør for å ta den investeringen. Til sammenligning får man undervannshus til kompaktkamera til litt ove 1000-lappen, litt avhengig av hvor man kjøper.

Vidvinkel er viktig, både fordi du vil ha behov for å komme nærme pga kvalitetsforringelse det mer vann motivet må gjennom, samt 25% forstørrelse. Et lyssterkt objektivt er selvsagt kjekt å ha, men uten eksternt lys vil du uansett få problemer med at farger forsvinner fra rundt 10m og nedover. Det kan korrigeres i etterbehandling, eller hjelpes med filtre, men det er vanskelig å få tilbake farger som aldri har vært der, og helt 'korrekt' blir det ikke. Bilder vil se meget grønne ut før behandling.

Eksempel på før og etter, her ser du også tegn på "snø" selv om blitz ikke ble brukt.

http://bildr.no/view/195492

http://farm3.static.flickr.com/2242/215921..._525028be88.jpg

Tatt med Canon IXUS860IS, kan tenke meg det er rundt 12m men det husker jeg strengt tatt ikke.

Skal du ha kunstig lys må det kjøpes i tillegg, innebygd blitz gir meget dårlige resultateter både med og uten diffusor. Du trenger en strobe som kan monteres på kameraet og gi lys fra en vinkel; da vil du kunne unngå at blitzen reflekterer av partikler i vannet og skaper skygger og flekker i bildet.

Canons A-serie er relativt populær, og gir deg et kurant kamera og hus til en overkommelig pris. Monterer du strobe på kan du få til skikkelig gode bilder, uten blir det litt mer snap-and-be-happy, men moro det også (her befinner jeg meg). Olympus vanntette er et godt alternativ om du kun skal snorkle, ha det med til vann'lek' (kajakk, tubing osv), men kommer til kort ved dykking.

Lenke til kommentar
Jeg kan tenke meg at posen klamrer seg såpass rundt kameraet ved dybder på 10m og mer at bruk nærmest er umulig.
Man skal ha nok luft i posen til at den ikke klemmer på kameraet i den dybden man skal fotografere på.

Jeg ville heller ikke stolt på at de var tette når man kommer rundt 20-30m.
Det er ikke noe problem å lage en pose som er tett på 30 eller 300 meter så kjøper man en kvalitetspose så er den garantert tett. Hovedproblemet er at det er en pose og det er vanskelig å bruke kameraet og at det er fare for at man skader posen før eller senere.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det ser ut til at det ikke blir noe dykkerhus til dSLRen med det første.. Litt mye å investere 20 000 i noe jeg strengt tatt ikke har erfaring med.. Da blir det nok heller en G9 i fremtiden når IXUSen streiker.

Men jeg er fristet til å gå for en slik pose som tidligere er nevnt her. Det blir nok ikke dykking med den, men da tør jeg ihvertfall å ha kameraet oppe når jeg er på kajakktur. ;)

Noen som har noen erfaringer med slike poser? Noen merker som er bedre enn andre osv..?

Takknemlig for all hjelp! :D

- LM

Endret av lma
Lenke til kommentar

Det viktigste, uansett slr eller kompakt er en ekstern undervannsblitz på lang arm. Ikkje undervurder dette. Bilder i raw-format er en (nesten) like viktig mulighet.

Sjølv har eg et Powershot S70 med original Canon hus som er godkjent til 40 meter. S70 tar RAW-format bilder. Dykker så lite om dagane, at eg kom aldri så langt som å kjøpe blitz. (innebygd blitz og undervannsbilder = MISLYKKA bilder på grunn av refleks fra partikler i vatnet) Om det er lyst nok til å ta bilder uten blitz(Typisk dei to øverste meterane i dagslys)fungerer det og. Men fargane forsvinn fort nedover i sjøen om du ikkje tar med lys.

Sjå om du finn et rimelig hus til Ixus'en, og kjøp en seriøs undervannsblits. Denne kan du bruke på et større kamera og. (Du må på forhånd sjekke koleis du kan fyre av den eksterne blitzen med for eksempel blitzen på Ixus'en, uten å lyse opp motivet med den interne blitzen.)

Endret av erlendhagen
Lenke til kommentar
Det viktigste, uansett slr eller kompakt er en ekstern undervannsblitz på lang arm. Ikkje undervurder dette.

(...)

Sjå om du finn et rimelig hus til Ixus'en, og kjøp en seriøs undervannsblits. Denne kan du bruke på et større kamera og. (Du må på forhånd sjekke koleis du kan fyre av den eksterne blitzen med for eksempel blitzen på Ixus'en, uten å lyse opp motivet med den interne blitzen.)

Takk for råd. Det blir ihvertfall ikke noe ekstrautstyr på IXUSen(den har dødd såpass mange ganger nå, og kun blitt reddet av JPs superforsikring). Så mye vet jeg sikkert.

Men G9 etterhvert med blits skal en nok ikke se bort ifra.

Om noen har råd/tips/erfaringer å komme med når det gjelder "undervannsposer" til dSLR er jeg takknemlig!

Skal altså IKKE fotografere under vann, men ha det som beskyttelse på båt/kajakktur.

- LM

Endret av lma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...