gukki Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg er på utkikk etter ett nytt objektiv til mitt Olympus E-410. Sitter å ser litt rundt på blant annet Amazon.com, noen som har erfaring med kjøp derifra? Min mor og far reiser til USA til høsten, vil det lønne seg å vente med å kjøpe til de stikker dit? takk for hjelp. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Hei! Det er billigere å kjøpe i USA, men da gjelder ikke norsk kjøpslov som gir deg flere rettigheter enn du har i USA. Om det er verdt penga å kjøpe i Norge? Ikke før du trenger service. Det er litt "do you feel lucky, punk?" Når det gjelder hvilket objektiv du skal kjøpe, så må du fortelle tre ting: Hva har du fra før av? Hva skal du ta bilder av? Hva er budsjettet? Lenke til kommentar
Phanzi Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Bestiller du fra nettbutikk (amazon.com f.eks) og får varene sendt til Norge får du moms og tollgebyr på varene. Dette kan du lese mer om her. Bestiller du fra nettbutikk og får varene sendt til adressen foreldrene dine skal bo på i USA, og de kan ta varene hjem til Norge, slipper du ekstra avgifter på produktene. (forutsatt at du holder deg unna 6000-kronersgrensa pr pers.) Jeg gjorde det siste da jeg var i statene nylig og er fornøyd med handelen. Verdt å merke seg at mange nettbutikker i USA ikke sender varer til hotell ol. dersom du tenker å betale med kredittkort. Lenke til kommentar
gukki Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Har disse to standardobjektivene: ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6 Natur/by-landskap og portrett. Budsjettet ligger på 3-4000kr. Lenke til kommentar
Sungodt Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Har disse to standardobjektivene: ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm 1:3.5-5.6 ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6 Natur/by-landskap og portrett. Budsjettet ligger på 3-4000kr. Høres ut som du trenger Olympus Zuiko Digital 14-54mm 1:2.8-3,5 som du får for 3999,- på JapanPhoto. Olympus Zuiko Digital 14-54mm 1:2.8-3,5 Et annet alternativ er Olympus Zuiko Digital ED 12-60mm F2.8-4.0 SWD, men koster nesten dobbelt her hjemme. Det er fordel med mer vidvinkel, særlig i trange bygater. Men du taper lysstyrke i tele-enden. I USA koster sistnevnte ca 900$. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Til portrett er jeg veldig, veldig fornøyd med mitt 50mm f/2. Det er også bra til nærfotografi. Du får strålende optisk kvalitet, og større kontroll over dybdeskarpheten. Når det gjelder natur- og byfotografi, så er det vidvinkel som gjelder. Du får en 11-22mm som går for å være veldig mye objektiv for penga. Men innenfor ditt budsjett så må du velge en av disse. Men som GAL83 sier, så er også 12-60mm et alternativ, selv om det sprenger budsjettet. Den gir raskere autofokus og mer lys enn kitobjektivet, pluss at det er bedre korrigert på vidvinkel enn 14-42'en din er. Men den kan muligens være litt i største laget til å bruke på en E-410 - kan bli ganske ubalansert. Med 12mm på det videste og f/3.litt på 50mm, så skal det funke greit til portretter. Det vil altså dekke alt du ønsker å gjøre. Lenke til kommentar
Sungodt Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Til portrett er jeg veldig, veldig fornøyd med mitt 50mm f/2. Det er også bra til nærfotografi. Du får strålende optisk kvalitet, og større kontroll over dybdeskarpheten. Når det gjelder natur- og byfotografi, så er det vidvinkel som gjelder. Du får en 11-22mm som går for å være veldig mye objektiv for penga. Men innenfor ditt budsjett så må du velge en av disse. Men som GAL83 sier, så er også 12-60mm et alternativ, selv om det sprenger budsjettet. Den gir raskere autofokus og mer lys enn kitobjektivet, pluss at det er bedre korrigert på vidvinkel enn 14-42'en din er. Men den kan muligens være litt i største laget til å bruke på en E-410 - kan bli ganske ubalansert. Med 12mm på det videste og f/3.litt på 50mm, så skal det funke greit til portretter. Det vil altså dekke alt du ønsker å gjøre. Helt enig. Til portrett bruker jeg mest 50mm f/2 og til vanlige turer i by og natur bruker jeg normalt 11-22. For å holde seg innenfor budsjettet kan 14-54 som også er ett veldig bra objektiv, være en god start. Endret 30. mars 2008 av GAL83 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå