Gå til innhold

CPU til HTPC - Intel eller AMD?

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å gå til innkjøp av en HTPC.

Det begynner å bli et par år siden jeg har kjøpt CPU, og er litt lost i denne verdenen nå..

Hvordan CPU ville du ha anbefalt til en HTCP som for det meste skal spille av DVD-er på en 720p skjerm og ta opp tv. (analogt).

Siden jeg kun har kjøpt Intel de siste gangene jeg har valgt CPU, har jeg sett litt på Intel Core 2 Duo E8400. Men for prisens skyld har jeg tenkt litt mer på AMD da dette er billigere?

Så, finnes det en AMD prosessor som er i samme "gata" som Intel CPU'en og ikke produserer så alt for mye varme da den skal stå i et lite kabinett.

I samme slengen kan jeg jo spørre om det er noen som har et ATX hovedkort å anbefale? Trenger et hovedkort med HDMI.

(Pga lite plass i kabinettet jeg skal ha, må jeg ha det on board)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De nye generasjonene med prosessorer fra Intel og AMD er mer optimalisert for HD enn tidligere.

Jeg fant ikke den linken jeg tenkte på som viser prosessorforbruk ved visning av film men denne viser litt av forholdene.

Det kan derfor antas at en Phenom (3-4 kjerner) vil være kjøligere enn en Athlon.

Intel er vel kongen her også men prisen går jo litt opp dersom du ikke holder deg til f.eks E8400.

edit:

Fant linken, det er bare å sammenligne her.

(Q6600 vs Phenom 9600 vises i utgangspunktet)

Husk at Q6600 går ned i pris ca 20.april.

edit2:

Link til Intel hovedkort som er utmerket for HTPC. (ikke mATX)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
AMD er bestsom HTPC for tiden

Hvorfor ikke vise hele sannheten, AMD gjør det OK, men det er rimelig jevnt.

Les selv.

edit:

Fant den reviewen du hadde klippet fra

Link

Det er ikke uten lyter men alt i alt er det et meget godt kjøp!

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Les selv.

edit:

Link

auda skulle ha sitert :p

excellence.gif

"For the price we can't fault what AMD has done with its 780G chipset – it has a winning platform when you combine one of its Energy Efficient processors with an AMD 780G-based motherboard (and even a Radeon HD 3000-series graphics card if you need it). It's an absolute must buy for any home theatre enthusiast."

Lenke til kommentar
hvis du skal ta opptak av analoge signaler bør du kanje nevne hva du har planlagt av inkjøp av tvkort? for det er ikke alle som kan ta opptak uten sprek cpu.

alle nyere tvkort har lite problem med å ta opp

de har til og med enkoding i maskinvare som ATI sitt Theater 550 pro

og ja nå begyner man å go over til DVB-T så analoge går jo ut snart

@oleschmi

AMD sine CPUer er gode nok til alle ting

de var jo liksom bra i over 5 år!

AMD Athlon 64 X2 6400+ kommer jo bra ut i forhold til intel sine core 2duo og er til og med basert på en CPU fra 2003 nemelig Opteron :p

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Vi får se hva G45 har å by på, uansett er forspranget løst ved kjøp av en rimelig GPU med HD støtte.

Bruker du HTPC'n til ren avspilling er det ikke noe å lure på, skal du derimot jobbe med video konvertering etc vil CPU være flaskehals og da vil en Phenom eller Intel Quad være den beste løsningen.

Lenke til kommentar

nå har Blu-Ray også gått ned til 1000 kr for en BD-ROm

Capture001.jpg

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=69506

Dette burde funke genialt som htpc

Hvordan er Gigabyte sine HK sammenlignet med Asus? support, drivere etc...

Har holdt meg til Asus siden 1999 :) så det er vel kanskje på tide å prøve noe nytt snart.

Har selv likt asus best til nå, men etter å ha opplevd at 3 nesten helt nye"toppkort"(hk til over 2000kr) har død på kort tid fra asus så er jeg ikke så veldig begeistret lenger. Gigabyte virker for tiden som de har bedre kvalitet enn asus.

Lenke til kommentar

Les selv.

edit:

Link

vet amd's 780 gruser intel og nvidia når det kommer til htpc og pris

Lenke til kommentar

Les selv.

edit:

Link

vet amd's 780 gruser intel og nvidia når det kommer til htpc og pris

Veeel

Hovedkort med GeForce 8200 (MCP78) er en meget god konkurent til AMD 780G.

Jeg kjører selv ett Asus M3N78-EMH HDMI kort i min HTPC. På prosessorsiden har jeg en Atlon 64 BE-2400 (45W) prosessor.

GeForce 8200 støtter full hardware akselerering av H.264 og VC-1, har HDMI ut (med lyd) og støtter Hybrid SLI

Lenke til kommentar

Veeel

Jeg kjører selv ett Asus M3N78-EMH HDMI kort i min HTPC. På prosessorsiden har jeg en Atlon 64 BE-2400 (45W) prosessor.

GeForce 8200 støtter full hardware akselerering av H.264 og VC-1, har HDMI ut (med lyd) og støtter Hybrid SLI

Det han vil frem til er vel at prismessig er AMD løsningen svært gunstig.

Som jeg tidligere nevnte og som du sier, en egen GPU med hardware støtte gir god/bedre ytelse enn kortet han refererte til, men da går prisen sannsynligvis litt opp.

Jeg for min del bruker ikke HTPC'n *bare* til å se film, den brukes også til videokonvertering fra HDV kamera og da hjelper det svært lite med et onboard grafikk kort, man trenger Quad+++.

Lenke til kommentar

Veeel

Det han vil frem til er vel at prismessig er AMD løsningen svært gunstig.

Som jeg tidligere nevnte og som du sier, en egen GPU med hardware støtte gir god/bedre ytelse enn kortet han refererte til, men da går prisen sannsynligvis litt opp.

Jeg for min del bruker ikke HTPC'n *bare* til å se film, den brukes også til videokonvertering fra HDV kamera og da hjelper det svært lite med et onboard grafikk kort, man trenger Quad+++.

et 780G kort med en phenom kanskje?

phenom har god ytelse i forhold til athlon 64 x2 i video enkoding og er billigere en intel sine quads

AMD Phenom 9550 (B3 revision uten TLB bugen)

https://prisguiden.no/product.php?productId=92656

Gigabyte GA-MA78GM-S2H

https://prisguiden.no/product.php?productId=91028

1329 + 643 = 1972 kr

så slår du 2 fluer i en smekk, aka enkoding + blu-ray avspilling ;)

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Som [GDI]Raptor nevner er GeForce 8200(MCP78) også et interessant chipset til HTPC. Når det gjelder i AMD/ATI sammenheng, vil en Phenom Quad-Core (eller Trippel Core) i combo med et 780G gi absolut best valuta, fremfor Athlon X2

En årsak er at Phenom har høyere (1.8GHz)HT3-link, mot X2's HT2-1.0GHz. noe som gir stort utslag i ytelsen mellom cpu og gpu. (NB. to første målinger er på "gamle" 690 chipsetet)

post-10740-1207232777_thumb.jpg

Kombinerer man derimot en X2 CPU med et Radeon HD3450 i Hybrid Crossfire oppsett, så minsker åpenbart forskellen mellom Phenom vs X2 ganske oppsiktsvekkende(??)(dette er en tidlig benchmåling "fra Asia", så tar noen forbehold her kanskje (drivere og TLB bug)

Det som taler imot Phenom i HTPC er kanskje den høyere TDP (95 Watt), mens man kan få en rask X2 2.7GHz på 65 Watt til halvparten av prisen. (eller en X2 2.1GHz på 45W til tredjedels pris), men Phenomen er utvilsomt overlegen på ytelse. Evt. kan man vente en stund til på Kuma (Phenom Dual-Core) som har HT3.0 og lavere TDP/65W for å få både i pose & sekk

Endret av Mekanicus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...