thinkdifferent Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Hei! Fått ei skoleoppgave som jeg sliter litt med her (IT1, 2. året VGS). Hvis noen har behov for å se oppgaven, så kan jeg laste den opp her Problemet er at vi skal lage en database om en stall med hester i. Stallen har 50 båser, hvor det i halvparten av båsene er plass til to hester, og resten en hest. Har laget to tabeller i Access, hvor en er hest, og den andre er stallplass: Hestenr. Navn Rase Stallplass* Stallplass* Hvor mange det er plass til Har en en-til-mange relasjon mellom stallplass tabellen og hestetabellen. Problemet oppstår ved at jeg kan registrere altfor mange hester i f. eks. bås 1. Finnes det da en funksjon i Access hvor man kan avgrense antall like verdier man kan ha (i feltet Stallplass i hestetabellen) i forhold til "Hvor mange det er plass til"-feltet? Litt rotete forklart, men... Vennlig hilsen Truls B. Endret 30. mars 2008 av Trussl Lenke til kommentar
Aqualong Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Du må vel bruke RecordCount-funksjonen når du registrerer data i "hestetabellen", og sammenligne resultatet med antall mulige plasser i "stalltabellen". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå