Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

15 år, og har noen spm. om Aksjer!

EsAa

Anbefalte innlegg

1: bare litt info om selskapet på børs.. ikke så mye å bry seg om, egentlig..

2: En børspost er en "bunt" med aksjer.. en post er ca 10'000 kroner når den legges ut, og går over eller under dette senere.. Det lønner seg å handle i hele børsposter, da slipper du ekstra kostnader, og du har større sjanse for å få kjøpt/solgt..

Se på det som å kjøpe en pakke med pølser.. du trenger bare 5 pølser, men det er 12 i pakka.. du får etter mye arbeid overtalt butikkmannen til å selge deg bare 5 pølser, men han vil ha betalt litt mer for dem for bryet.. ;)

3: jepp.. ikke nødvendigvis hvor mange, men hvor mange aksjer som er tilgjengelig til den prisen..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1: bare litt info om selskapet på børs.. ikke så mye å bry seg om, egentlig..

2: En børspost er en "bunt" med aksjer.. en post er ca 10'000 kroner når den legges ut, og går over eller under dette senere.. Det lønner seg å handle i hele børsposter, da slipper du ekstra kostnader, og du har større sjanse for å få kjøpt/solgt..

Se på det som å kjøpe en pakke med pølser.. du trenger bare 5 pølser, men det er 12 i pakka.. du får etter mye arbeid overtalt butikkmannen til å selge deg bare 5 pølser, men han vil ha betalt litt mer for dem for bryet.. ;)

3: jepp.. ikke nødvendigvis hvor mange, men hvor mange aksjer som er tilgjengelig til den prisen..

You fucking with me? 1) Dette er faktisk ganske mye bry seg om.

Jeg har ikke tid forklare dette nå, men skal svare på dette siden.

Dette er av relevant informasjon.

Lenke til kommentar

ISIN: NO0003075004 - Foretaks nummer som blir skrevet i selvangivelsen.

Børspost 100 - Husk hå handle hele børsposter Odd-Lott er kronglete.

Pålydende 0,10

Reg. aksjekapital (mill) 4,7

Reg. ant. aksjer (mill) 47,2

Ant. aksjer (mill) 47,0

Utbytte per aksje 0,00 (22.05.2007) - Hvor mye som er blitt utbetalt i utbytte. Altså cash fra evt. foretak til din bankkonto.

NO - Skulle foretaket vært registrert utenfor EØS vil du måtte skrive ned utbytter og kursverdi manuelt når du leverer selvangivelsen.

Lenke til kommentar

Takker for svar Daniel-G og Cape!

Så altså "helebørsposter" er tall med 0 i seg? Eks: 10, 20, 30, 40, 50, 100, 120 etc...?

Si at jeg kjøper 7 askjer, så er det mere bry for megleren enn å kjøpe 10? Er jeg på riktig vei?

Skjønte ikke helt det med 10000Kr greiene...?

Lenke til kommentar
Takker for svar Daniel-G og Cape!

Så altså "helebørsposter" er tall med 0 i seg? Eks: 10, 20, 30, 40, 50, 100, 120 etc...?

Si at jeg kjøper 7 askjer, så er det mere bry for megleren enn å kjøpe 10? Er jeg på riktig vei?

Skjønte ikke helt det med 10000Kr greiene...?

En børspost bruker å ligge på ca. 10.000,- NOK

Om en aksje ligger på ca. 10,- vil en børspost sannsynligvis være 1000

Det behøver ikke være helt nøyaktig da dette er noe Oslo Børs endrer to ganger i året.

Lenke til kommentar

Så det betyr at jeg egentlig ikke selv kan bestemme hvor mange aksjer jeg vil handle? Si at jeg vile handle 5 stk. til 700kr per. Og børsposten er 50 stk. Eller er det sånn at det går, men megleren da ekstra gebyrer for det?

Er jeg på rett vei? Skal snart kjøpe Hegnar's bok på aksjer!

Lenke til kommentar
Så det betyr at jeg egentlig ikke selv kan bestemme hvor mange aksjer jeg vil handle? Si at jeg vile handle 5 stk. til 700kr per. Og børsposten er 50 stk. Eller er det sånn at det går, men megleren da ekstra gebyrer for det?

Er jeg på rett vei? Skal snart kjøpe Hegnar's bok på aksjer!

Det er ikke noe ekstra gebyr, men det kan bli et stort problem få omsatt slike poster. Derfor skal man kjøpe hele aksjeposter og ikke slik som i eksempelet ditt, du kan få en dyr lærepenge om du skulle gå imot mitt råd.Kjøp kun hele aksjeposter. Det kan spare deg for mye penger så jeg foreslår du lar være først som sist.

Slike aksjeposter du beskriver her som ikke er vanlige aksjeposter blir forøvrig kalt odd-lot.

Hadde en aksje vært priset på 700,- ville sannsynligvis en aksjepost vært på 15 aksjer.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Et spm til.

Hvis person A skal kjøpe 600 askjer for en kurs på 30 kr, og person B skal selge sine 2000 askjer for 30 kr? Da skjer det en handel, og person B vil sitte igjen med 1400 aksjer?

Men si at person B heller ønsket å selge askjene for 29,70? Hvordan ville det blitt da?

Takker for svar!

Zuv

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Ordrene man legger inn havner i Oslo Børs sitt system, og blir matchet med eksisterende ordrer om det er mulig. Hvis B først legger inn en salgsordre på 2000 aksjer med pris 29,70, og A så legger inn en kjøpsordre på 600 med pris 30, så vil den bli matchet mot Bs eksisterende ordre, til Bs pris. Han vil altså få 600 aksjer til 29,70. Om A la inn ordren først ville B fått solgt 600 aksjer til 30 kr, og så ville det blitt liggende igjen en salgsordre på 1400 aksjer som ville blitt solgt til 29,70.

Dette er det som skjer om man bruker f.eks. Netfonds. Jeg vet at enkelte sleipe meglere har tatt mellomlegget (floaten) selv, men jeg vet ikke hvor vanlig det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...