EsAa Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Hei! Det er sikkert mange topicer om dette fra før, men jeg føler ikke at jeg fant det jeg lette etter, så jeg kommer med min. 1. Kan en 15 åring drive med kjøp og salg av aksjer? Hørte at Nordnet godtok det med underskrift av foresatte. Stemmer det? 2. Hvilket utgifter vil jeg ha i tillegg til det aksjene koster? Hva slags gebyrer, og hva skal meglerne ha? 3. Trenger jeg som 15 åring å betale skatt av det jeg tjener på det? (Har jobb fra før, og inntekten overstiger ikke 39k. 4. (Dette spm. varierer SIKKERT fra bank til bank eller megler til megler). Si at jeg tjente en del penger. Koster da mye penger å overføre "gevinsten" til en kapitalkonto eller brukskonto? 5. Hva vil dette si: Aksjer Oslo Bør - 0,05% / min 95 NOK (kommer litt under spm. 2). På forhånd takker jeg for svar! Endret 30. mars 2008 av Zuvijin Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Om ikke 1) Fungerer så kan du få en konto registrert på far eller mor. 2) Kurtasje 39,- per handel med Nordnet Mini - Første 3 mnd 9,- 3) 28% av gevinst og utbytte 4) Nei du kan overføre penger fra Nordnet til Skandiabanken og omvendt uten kostnader. 5) Det kommer an på hvilke type medlem du er på NON. Dette er for de som er "Normal Kunder" For handel ved kjøp og salg må du ut med 95,- to ganger husk det. Til sist vil jeg gi deg et råd. Start med en fiktiv portefølke, f. eks Stockpro. Les bøker: The intelligent investor av Benjamin Graham. Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 Takk for svar! Så de vil si at det koster 39 Kr. i gybyr å kjøpe aksjer uansett hvor mye, om tenker riktig? 95 Kr. to ganger i året? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Du belastes for kurtasje hver gang du kjøper, altså én gang ved kjøp og én ved salg. Handler man smått og på kort sikt kan kurtasjen fort spise en stor del av gevinsten (eller øke tapet ...). Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 30. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Takk for svar! Så om jeg har rett betaler jeg kunn 9 kr. i de første 3 mnd, og derretter 95 NOK? Skjønner ikke helt det med 0,05%? Men jeg har noen spm. til? 1. Koster det noe i hele tatt å ha konto hos Nordnet? 2. Åssen konto skal jeg ha for å drive med aksjer? Depotkonto? 3. Vet noen hva det koster å overføre "gevinsten" fra "aksjekontoen" til en brukskonto/kapitalkonto til Nordea? 4. Vet noen hva det koster å overføre penger til "aksjekontoen"? 5. Hva er forskjellen på VPS konto og Depotkonto? VPS er noen med verdipapir.. Takker for svar på disse spm. !! Endret 30. mars 2008 av Zuvijin Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Megler tar en andel (her 0,05%) av kjøps-/salgssummen i en transaksjon, men megler tar uansett minstekurtasje (her 95,- eller 9,- første tre måneder). Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Nei... DNBNor F.eks, tar 95 kroner i kurtasje, minimum.. uansett.. Nordnet og netfonds tar 39 kroner i minimumskurtasje, og 9 kroner de 3 første månedene.. hvis du ikke handler med mange penger om gangen, så er ikke de 0,05% noe å bry seg om.. Hvis du hadde kjøpt for 100'000 måtte du betalt 5000 i kurtasje.. En depotkonto får du når du opprtetter kundeforhold hos din megler.. Det koster ikke noe å overføre fra nordnet --> bank.. om du må betale andre veien kommer ann på nettbanken din, og avtale du har der.. det er det samme som å betale en regnign.. VPS=Depotkonto Du betaler ikke nordnet noe mer enn kurtasjen.. ingen månedsavgifter eller noe.. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Det blir 50, ikke 5000. Du blander 0.05 og 0.05%. Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Ha! Tusen tusen takk for svar! Nå begynner jeg å få litt "teken" på dette! Zuv PS: Noen som er Nordea kunde og har depotkonto hos Nordnet? Hva koster det å overføre for deg? Går det ann å overføre i bank? Endret 31. mars 2008 av Zuvijin Lenke til kommentar
Daniel-G Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Går du i banken for å overføre må du betale dyrt gebyr.. 30-60 kroner? fra nettbanken koster det vel 2-3 kroner.. Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 WOW!!! 30 - 60 Kr....stemmer det! Husker at morra mi skulle det en gang. Men får vel gi faren min cash, så kan han overføre! Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Beklager dobbel post, men håper det går bra! Grunnen er at jeg trenger svar på to raske spm. Hei igjen! Har to ny spm. jeg er litt usikker på som jeg kunne tenke meg å få svar på. 1. Kan noen forklare meg PE? Skjønner det ikke helt, men vet at det står får Price Earnings. Takker for hjelp. 2. Hvis jeg eve. vil kjøpte 800 aksjer i Funcom. Prisen er for kjøper 31,80! Er det mulig for meg da å presse prisen ned til si 31,00? Og hvordan får jeg aksjene? Må jeg vente til noen selger for 31,00? Skjønner ikke det spm. helt og trenger litt hjelp der! På forhånd takker jeg for svar! Endret 31. mars 2008 av Zuvijin Lenke til kommentar
Naranek Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 1. P/E = prisen for hele selskapet (pris på 1 aksje * antall aksjer i selskapet totalt) dele på overskuddet. Det er normalt bra med lav P/E, men det er ikke det eneste man må ta med i vurderingen. Noen selskaper kan f.eks. ha god sjanse til å tjene mye mer penger seinere, og har derfor veldig høy P/E (f.eks. solcelleselskapet REC), mens andre vil neppe tjene så mye mer neste år enn i år (f.eks. banker), og har derfor lavere P/E. 2. Hvis du ser på Funcom på Netfonds akkurat nå ser du at det er noen som har sagt til vil selge opptil 2 500 aksjer for 31,80, og noen som vil kjøpe opptil 3000 for 31,40. Det betyr at ikke det blir noen handel, siden de som vil selge vil betale mindre enn de som vil selge er villige til å betale. Når du legger inn en kjøpsordre kan du si at du er villig til å betale f.eks. 31,60. Du vil da ikke få kjøpt noen med mindre det kommer noen på banen som er villige til å selge til den prisen. Det høres for øvrig ut som du vet litt lite om dette, så jeg vil anbefale at du prøver å lese litt mer før du begynner å handle. Det viktigste er at du ikke bør kjøpe aksjer fordi noen andre anbefaler dem. De fleste som kommer med aksjetips gjør det for å få prisene til å stige eller synke, slik at de selv tjener mer penger. Det gjelder spesielt på diskusjonsforumer. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Det høres for øvrig ut som du vet litt lite om dette, så jeg vil anbefale at du prøver å lese litt mer før du begynner å handle. Det viktigste er at du ikke bør kjøpe aksjer fordi noen andre anbefaler dem. De fleste som kommer med aksjetips gjør det for å få prisene til å stige eller synke, slik at de selv tjener mer penger. Det gjelder spesielt på diskusjonsforumer. Helt enig, tror TS skal gjøre litt hjemmelekser før du starter shopping. En liten anekdote i forhold til dette; en kompis av en kompis av meg investerte konfirmasjonspengene sine i Pan Fish i 1999 eller 2000. Den gang lå aksjen over 8000 kroner per aksje, og de falt som en stein. På et tidspunkt var aksjen verdt noen få øre. Han har aksjene enda, og de konfirmasjonspengene er verdt 15 kroner. Og husk, når taxisjåføren gir deg aksjetips; da selger du. Edit: fant et bilde som viser begredeligheten. Endret 31. mars 2008 av gorber Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Bedre læresetning finnes Gorber: Når ingen vil ha aksjer er når de er billige (basert på inntjening) Når alle vil ha aksjer er de dyre. http://www.fool.com/school/basics/basics06.htm - Bør leses, både av trådstarter og flere i dette forumet. Husk når du skal investere i starten, hold deg for gudsskyld til aksjer med solid inntjening. SDRL GOGL DESSC FOE KOG PRS ORK SIOFF SOFF FRO YARA bare for nevne noen selskaper på Oslo Børs med god inntjening og ikke går konk imorgen. Hold deg unna IGE, TAD, CNR - Jeg banner på at 1 av selskapene er konk i 2008 eller 2009- Endret 31. mars 2008 av Cape Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Men da jeg ingen flere spm. og sier en ting: TUSEN TUSEN TAKK for alle som har svart på innleggene mine! Jeg er takknemlig for hjelp jeg har fått! xD Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Men da jeg ingen flere spm. og sier en ting: TUSEN TUSEN TAKK for alle som har svart på innleggene mine! Jeg er takknemlig for hjelp jeg har fått! xD Bruk fornuft når du kjøper dine første aksjer - Du kan ta en titt på Seadrill DESSC & FOE- Alle er 3 er kjedelige investeringer, men de er ofte de kjedelige som er de gode over flere år. Gjør hjemmeleksene dine selv med aksjene, en ting som er på plass i alle 3 er god og redelig ledelse. Lykke til - Join gjerne stockpro.no start din egen fiktive portefølje se hvordan du ville gjort det. Gratis være medlem og #1 hver måned blir kronet med 10.000,- Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 Oo....der skal jeg melde meg! Igjen takk! Lenke til kommentar
EsAa Skrevet 3. april 2008 Forfatter Del Skrevet 3. april 2008 Beklager dobbelpost igjen, men det er ikke vist å starte ny topic hele tiden. Kom på noen spørsmål til jeg lurte på, som er som følgende: 1) Hva betyr dette: ISIN: NO0003075004 Børspost 100 Pålydende 0,10 Reg. aksjekapital (mill) 4,7 Reg. ant. aksjer (mill) 47,2 Ant. aksjer (mill) 47,0 Utbytte per aksje 0,00 (22.05.2007) Notert P Registrert NO 2) Går litt under spm. 1: Hva menes med en Børspost? Har lest litt rundt omkring, men det er veldig avansert å forstå det. 3) Sier det hvor mange som ville selge for den prisen, og hvor mange som ville kjøpe for den prisen? Igjen takker jeg for god hjelp som jeg har fått! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå