Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Lån, bolig + BI. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har søkt meg inn på Siviløkonom-linjen på BI til høsten. Det er jo som alle vet et veldig dyrt studie og som jeg må ta opp lån for å kunne gå. Jeg har ikke satt meg ordentlig inn i lånereglene enda, og lurte på om noen her kunne gi meg noen kjappe tips eller råd?

Regner med jeg tar opp fullt studielån, 85000 i året? Eller husker jeg feil?

I tillegg må jeg ta opp lån til å leie meg hybel. Hva slags lån burde jeg gå for? Har vel planer om å jobbe litt i tillegg til jeg studerer, men det blir mest for å få mat på bordet og andre forbruk.

Hadde vært kult med noen tips, for jeg er ikke så veldig fullkommen økonom enda :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får lån i lånekassen til skolepenger og 85000 årlig til lekepenger. Bare søk allerede i Mai, så er du sikret at lånet kommer tidlig.

Hvorfor må du ta opp lån for å leie hybel? Det virker ikke så veldig lurt. Start med en bolig hos Studentsamskipnaden i Oslo, så kan du bygge deg opp etterhvert.

Lenke til kommentar

Ellers så har BI greie leiligheter i nydalen?

3600 i måneden, møblert med 100 mbit internett linje, kabel-tv og muligens også strøm inkludert..

Vet ikke hva studiet koster, men de fleste koster vel 50'000 i året ca, og med jobb ved siden av har du vel nok penger til husleie..

Lenke til kommentar
Du får uansett ekstra lån til studiepengene Daniel.

Ekstra lån i banken, eller tenker du på studielån?

Selvsagt tar man studielånet, og bruke det om man må, eller investerer det (om bare på høyrentekonto) om man ikke trenger det.. :)

Lenke til kommentar

Hvis du får 85000,

bruker 50'000 på skole..

bruker 40'000 på leie..

og tjener 50'000 i året ved siden av så går det vel bra?

Jeg vet ikke hvor god tid man får til jobb ved siden av ett slikt studie, det kommer jo også ann på hvor fleksibel jobb man finner..

Men om du er i denne situasjonen, så er det klart at du er flinkere til å svare på dette enn meg..

Lenke til kommentar

Forbrukslån for noe slikt må være det aller dummeste jeg har hørt ja :)

Så lenge du får dekket lån til skolepengene så vil du jo sitte igjen med like mye i måneden som andre studenter. Med litt jobbing ved siden av, som alle andre gjør, så vil du ha litt mer. Hvorfor trenger man da ekstra lån?

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke ta siv.øken på en gratis skole egentlig?

Kvifor ikkje bu under ei bru, eigentleg? Kvifor ikkje ete mat ifrå søppelbøtter, eigentleg? Mykje penger å spare!

Og det kan sammenlignes fordi?

Du får en like bra siv.øk-utdanning ved f.eks. NHH som er gratis som på BI.

Lenke til kommentar
Hvorfor ikke ta siv.øken på en gratis skole egentlig?

Kvifor ikkje bu under ei bru, eigentleg? Kvifor ikkje ete mat ifrå søppelbøtter, eigentleg? Mykje penger å spare!

Og det kan sammenlignes fordi?

Du får en like bra siv.øk-utdanning ved f.eks. NHH som er gratis som på BI.

Eg har aldri samenlikna det, og eg har altdri påstått at utdanning på BI er betre enn NHH. Poenget mitt er at ein ikkje nødvendigvis velger ting berre fordi dei er rimeligare eller gratis.

Lenke til kommentar
Eg har aldri samenlikna det, og eg har altdri påstått at utdanning på BI er betre enn NHH. Poenget mitt er at ein ikkje nødvendigvis velger ting berre fordi dei er rimeligare eller gratis.

Er det fullgode alternativer så burde man vireklig vurdere det, men du virker ikke som den skarpeste kniven i skuffa heller..

Lenke til kommentar
Er det fullgode alternativer så burde man vireklig vurdere det, men du virker ikke som den skarpeste kniven i skuffa heller..

Sjølvsagt bør ein vurdere alternativa, men det er rimeleg å rekne med at trådstarter har gjort det. Det er ikkje noko som tyder på at trådstarter ynskjer ein diskusjon rundt kva for andre utdanningsstader han kan studere på, difor vert det lite relevant. Personangrep er endå mindre relevant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...