Gå til innhold

GPS på mobiltlf - kostnader?

Anbefalte innlegg

Temaet kostnader ved bruk av kartdata er et forsømt tema i diskusjonen om GPS og spesielt til mobiltlf. Jeg forstår det her varierer svært mye hva slags løsninger produsentene kjører. Noen steder betaler man for forbruk, andre lar deg kjøpe ferdige kart uten løpende forbruk. Noen påstår at du ikke trenger å kjøpe noenting fordi kartdata ligger der allerede.. da lurer jeg veldig på hvor mye kart det er? Hele verden? Da kan det vel ikke være særlig detaljert? Ønsker meg en oversikt på dette.

F.eks. om man kjøper for 800 kr dette kartet: TomTom Map of Western Europe. Har man da kartdata for hele vest-europa?? Men kun til bilbruk da? Man får ikke detaljer til å gå i fjellet f.eks?

Endret av FranzJosef
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kart er normal delt opp i hvertfall tre kategorier:

- Veikart

- Topografiske kart (friluft/terreng)

- Sjøkart

Disse kan igjen være delt opp i ulike kartutsnitt for regioner. En region kan være f.eks. et fylke, land og grupper av land. Noen kart selges i ulike detaljegrader (1:250.000 / 1:50.000 ovs.).

Noen av leverandørene har fokus hovedsaklig mot kun en av kategoriene mens andre leverer et større spekter.

TomTom som du nevner leverer meg bekjent kun veikart. Kr 800,- for Vest-Europa hørtes billig ut. Er det nye og oppdaterte kart? Prisen er mye høyere på nettbutikkene.

Veldig mangle løsninger der ute. Å bli kjente med alle varianter er en stor jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...