Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Noob "Trenger tips og hjelp til overklokking"

Anbefalte innlegg

Hallais

Har nettopp mekka nye pc. tenkte eg sko prøva og overklokkan litt, men har aldri gjort det før.

Specs:

Kabinett:

Antec P182

Psu

Thermaltake 850W Modelær

Hovedkort:

Asus Maximux Formula

CPU:

q6600

Ram:

Corsair 6400 4x2048 gig

Kjøler:

Zalman 9700 Led

GPU:

GeForce 8800GTX

Hvordan bør jeg gjør dette? Hvor mye er forsvarlig og overklokke, og hvilke programmer er bra og ha for eg sjekke temperaturer osv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør nok begynne med skjermkortet først, siden de er veldig lette å overklokke og nesten umulig å ødelegge.

ATItool er et velig bra overklokkingsprogram. (jada, funker på nvidia også)

Så er det bare å skru opp Hz'en og passe på at tempen ikke blir ofr høy.

Du kan begynne med å sette core og memory 100 Hz opp elns. Hvis du da begynner å få artifacts (grafiske feil med prikker osv) på skjermen tar du den litt ned igjen. Hvis ikke tar du den 50 Hz til opp.

Målet er å få core og memory så høyt opp som mulig uten at du får artifacts eller for høy temp.

Lenke til kommentar
Du bør nok begynne med skjermkortet først, siden de er veldig lette å overklokke og nesten umulig å ødelegge.

ATItool er et velig bra overklokkingsprogram. (jada, funker på nvidia også)

Så er det bare å skru opp Hz'en og passe på at tempen ikke blir ofr høy.

Du kan begynne med å sette core og memory 100 Hz opp elns. Hvis du da begynner å få artifacts (grafiske feil med prikker osv) på skjermen tar du den litt ned igjen. Hvis ikke tar du den 50 Hz til opp.

Målet er å få core og memory så høyt opp som mulig uten at du får artifacts eller for høy temp.

Takk for det.. Sikkert ikke dumt det, men skjermkortet er jo ganske bra da, tenkte mer på cpuen egentlig... ;) men kommer nok til å prøve skjermkortet også

Lenke til kommentar

Asus maximus formula er et godt utgangspunkt til å overklokke.

Jeg har kun brukt den med vannkjøling, men kan tenke meg at denne også er ganske god.

q6600 er også eg godt utgangspunkt.

Det du bør gjøre er å få skikkelig vannkjøling til prosessoren, dvs. et native 1/2" løp på den.

Dette ville jeg kjøpt på feks. microplex:

Enzo Technology "Sapphire" vannblokk, CPU ca. 595,00

Swiftech MCP655 vannsirkulasjonspumpe ca. 895,00

Swiftech vanntank 195,00

ThermoChill HE120.3 (dangerden.com) $134.99

+slanger,vifter,kjølepasta,hamp til nipplene,kjølevæske,batterivann, som tilsammen ikke koster all verden.

Da har du et fantastisk godt vannkjølingsløp på prossessoren.

Med dette løpet har jeg klart 4ghz på en q6600, men da hadde jeg EVGA 680i med vannblokker.

Jeg trur kanskje du kan klare nesten det samme med asus maximus formula, ettersom intel chipsett er lettere å overklokke, men kanskje chipsette kan bli litt varmt.

Du må i alle fall koble alt sammen og skru av alle strømsparende innstillingene i hovdedkort bios, skru opp volten en del, og prøve å finne en høy fsb den fungerer på.

Så kjøre du prime95 og ser om du har noen feil.

Tipper at du kan klare minst 3,72ghz helt stabilt om du følger denne guiden.

Det beste av alt er at vannkjølingsutstyret du etter denne guiden kjøper er vanvittig bra, så du kan garantert bruke om du kjøper deg ny prosessor, en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
Asus maximus formula er et godt utgangspunkt til å overklokke.

Jeg har kun brukt den med vannkjøling, men kan tenke meg at denne også er ganske god.

q6600 er også eg godt utgangspunkt.

Det du bør gjøre er å få skikkelig vannkjøling til prosessoren, dvs. et native 1/2" løp på den.

Dette ville jeg kjøpt på feks. microplex:

Enzo Technology "Sapphire" vannblokk, CPU ca. 595,00

Swiftech MCP655 vannsirkulasjonspumpe ca. 895,00

Swiftech vanntank 195,00

ThermoChill HE120.3 (dangerden.com) $134.99

+slanger,vifter,kjølepasta,hamp til nipplene,kjølevæske,batterivann, som tilsammen ikke koster all verden.

Da har du et fantastisk godt vannkjølingsløp på prossessoren.

Med dette løpet har jeg klart 4ghz på en q6600, men da hadde jeg EVGA 680i med vannblokker.

Jeg trur kanskje du kan klare nesten det samme med asus maximus formula, ettersom intel chipsett er lettere å overklokke, men kanskje chipsette kan bli litt varmt.

Du må i alle fall koble alt sammen og skru av alle strømsparende innstillingene i hovdedkort bios, skru opp volten en del, og prøve å finne en høy fsb den fungerer på.

Så kjøre du prime95 og ser om du har noen feil.

Tipper at du kan klare minst 3,72ghz helt stabilt om du følger denne guiden.

Det beste av alt er at vannkjølingsutstyret du etter denne guiden kjøper er vanvittig bra, så du kan garantert bruke om du kjøper deg ny prosessor, en gang i fremtiden.

Hei hørtes jo bra ut det, men har kjøpt en zalman 9700 led, hadde ikke tenkt til å gå for vannkjøling... 4 ghz ... hørtes jo sykt ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...