Gå til innhold

Islam - Bakgrunn for jødehat?


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner godt hva du mener, men jeg er fortsatt uenig i bruken av ordet oppfunnet/oppfinnelse i sammenhengen.

 

edit; øhm.

 

Hehe, ditt utspill!

Oki, kan forsåvidt ta et hint. New skill acquired! :w00t:

 

Det var den avsporingen. Kommer vi oss tilbake til det opprinnelige emnet for tråden? Vi har kanskje vært igjennom det mest vesentlige, samt en god del uvesentlig. :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Jeg skjønner godt hva du mener, men jeg er fortsatt uenig i bruken av ordet oppfunnet/oppfinnelse i sammenhengen.

 

edit; øhm.

 

Hehe, ditt utspill!

Oki, kan forsåvidt ta et hint. New skill acquired! :w00t:

 

Det var den avsporingen. Kommer vi oss tilbake til det opprinnelige emnet for tråden? Vi har kanskje vært igjennom det mest vesentlige, samt en god del uvesentlig. :p

 

Vi koser vel oss med våre forsiktige museskritt nå!?

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Kan forfærdelig lite om temaet, men jeg tror ikke muslimer har ett generelt jødehat, men ett hat eller "strek missnøye" med/mot Israel (og dets støtte spillere?). Men muslimer er ikke alene om å ha ett problem med Israel og den pågående konflikten i det landet/området.

Lenke til kommentar
Hvilket intens jødehat snakker du om? Det er bare latterlig å påstå at muslimer hater jøder.

 

Du synes det er latterlig? Jeg føler jødene blir omtalt som aper, griser, rotter og liknende kreative sammenlikninger. Senest la jeg merke til dette i filmen Fitna, hvor et barn ble spurt: "Hva synes du om Israel?" "De er aper og griser." "Hvorfor mener du det?" "Fordi det står i Koranen."

 

Å påstå at ikke det er noe som likner jødehat i Islam er det eneste som er latterlig. Ta deg et kjept søk på Google du min venn selv om jeg forsåvidt ikke trenger deg ettersom jeg fant en link som besvarte spørsmålet mitt veldig greit.

 

http://israel.abcblogg.no/120206140617_jdehat_i_islam.html

 

Og for din skyld skal jeg faktisk sitere en journalist fra nettsiden Fri Tanke:

 

Det er en form for rasisme som forbausende mange er villige til å overse og bortforklare, nemlig muslimsk antisemittisme.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Litt ute av kontroll å si at mennesket er oppfunnet?

 

Hvem fant opp akkurat deg?

tja, ryktene skal ha til at jeg viss nok skal ha en mor og en far, men jeg er nok et genetisk manipulert produkt komponert av annunakiene fra Nibiru tenker jeg :blush:

 

En gang til: Hvem fant opp "deg"?

Lenke til kommentar
Litt ute av kontroll å si at mennesket er oppfunnet?

 

Hvem fant opp akkurat deg?

tja, ryktene skal ha til at jeg viss nok skal ha en mor og en far, men jeg er nok et genetisk manipulert produkt komponert av annunakiene fra Nibiru tenker jeg :blush:

 

En gang til: Hvem fant opp "deg"?

Vet ikke helt hvor du vil, men ok.

Folk blir skapt igjennom samleie/puling/formering.

 

Som sagt, i følge gutta bak de kjente skriftene som bla. skapelsen og edens hage, så er mennesket funnet opp av annunakier fra planeten Nibiru.

 

 

Dersom dette ikke gir noe svar på det du spør om, så foreslår jeg at du kommer til sluttpoenget.

Jeg ser rett og slett ikke hvor du vil :hmm:

Lenke til kommentar

vell, nå har jeg ikke lest alt du linker til, men tittet over videoen.

Hva skal du egentlig frem til?

Du synes det er rart at palestinere, muslimer og folk flest med vett i skallen misliker/hater israel jøder og alle som støtter/legger til rette for at de uforstyrret kan fortsette overgrepene mot palestinerene?

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

vell, nå har jeg ikke lest alt du linker til, men tittet over videoen.

Hva skal du egentlig frem til?

Du synes det er rart at palestinere, muslimer og folk flest med vett i skallen misliker/hater israel jøder og alle som støtter/legger til rette for at de uforstyrret kan fortsette overgrepene mot palestinerene?

 

Det var bare linker hvor det sto litt generelt om temaet. Ikke noe som lot oss komme til en konklusjon. Israel vs. Palestina situasjonen har en egen tråd så derfor tror jeg ikke vi skal begynne med det her, men heller holde det i den opprinnelige tråden.

Lenke til kommentar
hvor et barn ble spurt: "Hva synes du om Israel?" "De er aper og griser." "Hvorfor mener du det?" "Fordi det står i Koranen."

Nå vil jeg ikke legge veldig mye vekt på hva ett barn mener om slike saker, og i alle fall ikke om hva som står i Koranen. Dette barnet har nok blitt fortalt at det står i Koranen (uten at det nødvendigvis gjør det, jeg vet ikke), og har ikke utviklet nok kritisksans til å stille spørsmål ved dette, eller ved personer som påstår dette. Problemet her er de(n) som forteller/lærer barn slike "sannheter".

Lenke til kommentar
hvor et barn ble spurt: "Hva synes du om Israel?" "De er aper og griser." "Hvorfor mener du det?" "Fordi det står i Koranen."

Nå vil jeg ikke legge veldig mye vekt på hva ett barn mener om slike saker, og i alle fall ikke om hva som står i Koranen. Dette barnet har nok blitt fortalt at det står i Koranen (uten at det nødvendigvis gjør det, jeg vet ikke), og har ikke utviklet nok kritisksans til å stille spørsmål ved dette, eller ved personer som påstår dette. Problemet her er de(n) som forteller/lærer barn slike "sannheter".

 

Selvfølgelig, og akkurat mitt poeng.

Lenke til kommentar
hvor et barn ble spurt: "Hva synes du om Israel?" "De er aper og griser." "Hvorfor mener du det?" "Fordi det står i Koranen."

Nå vil jeg ikke legge veldig mye vekt på hva ett barn mener om slike saker, og i alle fall ikke om hva som står i Koranen. Dette barnet har nok blitt fortalt at det står i Koranen (uten at det nødvendigvis gjør det, jeg vet ikke), og har ikke utviklet nok kritisksans til å stille spørsmål ved dette, eller ved personer som påstår dette. Problemet her er de(n) som forteller/lærer barn slike "sannheter".

Mm, godt poeng det der. Jeg liker fremdeles ikke at de også har en bok som oppforderer til grusomheter, men det sidestilles kanskje overfor det faktum at folk fremstiller den som den ene og absolutte sannheten.

 

Høna og egget med andre ord.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar

Argumentasjonen relatert til barn kan utmerket godt anvendes for alle "de 3 religionene". Ut ifra utdrag i denne debatten (og andre steder) kan det gis inntrykk av at dette er et fenomen som man bare finner innenfor islam.

 

Her er vel Toraen, Det gamle testamentet og Koranen ikke så forskjellige vel? Det er heller ikke slik at man er fri for religiøse ekstremister blant kristne og jøder? Når ekstremt religiøse får barn er det jo nokså vanlig at deres barn blir bevisst preget i forhold til religion? Nå er ikke dette spesielt for religion heller - man kan se på hvilken som helst isme - eller fotballinteresse for den del.

 

I krig og under okkupasjon vil alltid barn spille en eller annen rolle. Det gjorde de også i Norge under okkupasjonen (og etter krigen).

Lenke til kommentar

Anti-semetismen har jo eksistert ganske kraftig på tvers av religioner. Og vesten har vel faktisk behandlet jødene verre enn det araberne har.

 

Forøvrig så er det vel særlig med Israelkonflikten at man har fått ett større grad av hat mot Israel og jødene der. Tradisjonellt så har de klart seg greit, så lenge de bare betalte ekstra skatter.

 

In an era when religious tolerance was unknown in the Christian areas, Islamic religion generally encouraged respect for "people of the book" — Jews and Christians particularly. (Later this was sometimes tentatively expanded to include the Zoroastrians and the Hindus, who had the Rig Veda, although their Hindus' near-polytheism and worship of images made the Moslems very uncomfortable). Muslims in the early period didn't generally force conversions; they levied a special tax on non-Muslims within their realms and otherwise left them alone.

 

http://www.loyno.edu/~seduffy/islam.html

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...