Gå til innhold

Islam - Bakgrunn for jødehat?


Anbefalte innlegg

God dag.

 

Jeg lurte på hva bakgrunnen er for noen muslimers intense jødehat er. Er det på grunn av hele situasjonen Israel-Palestina? Eller har det en annen bakgrunn som for eksempel likner på samme begrunnelse nazistene hadde for å hate jødene?

 

Er det noen praktiserende muslimer som kunne sagt litt om hva de føler i forhold til jøder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke noe praktiserende muslim, men jeg kan si det rimelig sikkert at det ikke bare er muslimer som er skyld i jødehat. Jøder har vært en "eksport-artikkel" i store deler av verden, noe som har fremmet hat mot dem på samme måte som andre omreisende folkeslag f.eks. sigøynere. F.eks. pogrom ( http://no.wikipedia.org/wiki/Pogrom ) er jo et kjent begrep i europeisk og russik historie der man har angrepet jøder uten særlige logiske grunner, noe som toppet seg under andre verdenskrig og hitlers utryddelsesleire. Tror muslimsk jødehat er noe som for alvor har blitt aktuellt etter jødene etter andre verdenskrig fikk tilbake Israel.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar

Hvis jødene ses på som skyldige i Jesu korsfestelse synes jeg ikke det er det minste rart at jødehatet strekker seg utenfor islam og inn i kristendommen.

 

Nå ligger det såvidt jeg har forstått i islams natur å fordømme alt som er annerledes. En mulig forklaring er en mer eller mindre tilfeldighet i at jødene befinner seg såpass nært islams kjerneområde, men det foreligger visstnok også et ganske så kraftig hat mellom trosretninger innenfor islam (sjiamuslimer, sunnimuslimer osv.).

 

Jeg er med det tilbøyelig til å tro at Koranens generalisering og fordømmelse av alt og alle som er annerledes er iallfall delskyldig i dette. Politiske konflikter angående landområder, økonomi og generell fremmedfrykt er også mulige årsaker, men da er spørsmålet hva som kom først av høna og egget.

Lenke til kommentar

Allah betyr Gud, men i bestemt form.

 

Muslims believe that God revealed the Qur'an to Muhammad, God's final prophet, and regard the Qur'an and the Sunnah (words and deeds of Muhammad) as the fundamental sources of Islam.[5] They do not regard Muhammad as the founder of a new religion, but as the restorer of the original monotheistic faith of Abraham, Moses, Jesus, and other prophets. Islamic tradition holds that Jews and Christians distorted the revelations God gave to these prophets by either altering the text, introducing a false interpretation, or both.[6]
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Allah og Gud er samme greia (det står også i Koranen), men Jesus er ingen hellig profet ifølge Islam.

sikker på dette?

muslimene jeg kjenner anser jesus som en profet.

 

Kanskje det er et bevis på at selv muslimer er selvstendige individer?

:roll:

Lenke til kommentar
Allah og Gud er samme greia (det står også i Koranen), men Jesus er ingen hellig profet ifølge Islam.

sikker på dette?

muslimene jeg kjenner anser jesus som en profet.

 

Kanskje det er et bevis på at selv muslimer er selvstendige individer?

:roll:

Forklar gjerne sammenhengen her, da jeg ikke ser den.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Allah og Gud er samme greia (det står også i Koranen), men Jesus er ingen hellig profet ifølge Islam.

sikker på dette?

muslimene jeg kjenner anser jesus som en profet.

 

Kanskje det er et bevis på at selv muslimer er selvstendige individer?

:roll:

Forklar gjerne sammenhengen her, da jeg ikke ser den.

 

Jeg synes noen har for lett til å generalisere. Derfor nevner jeg at det kan jo hende at muslimene er like individuelle som våre religiøse.

Lenke til kommentar
God dag.

 

Jeg lurte på hva bakgrunnen er for noen muslimers intense jødehat er. Er det på grunn av hele situasjonen Israel-Palestina? Eller har det en annen bakgrunn som for eksempel likner på samme begrunnelse nazistene hadde for å hate jødene?

 

Er det noen praktiserende muslimer som kunne sagt litt om hva de føler i forhold til jøder?

Det er sikkert muslimer du etterlyser svar fra her, men tillater meg å svare på dette uansett.

 

tror nesten du må komme med et godt eksempel på "muslimenes intense jødehat"

For meg er dette noe ukjent.

Hvor nazismen kommer inn tror jeg du må presisere nærmere.

 

Men det er videre ikke ukjent at straks man yrter fysisk eller verbal motstand mot jøder blir man kalt nazist og anti-semititt...

http://youtube.com/watch?v=hefIti-uFUo

Lenke til kommentar
Allah og Gud er samme greia (det står også i Koranen), men Jesus er ingen hellig profet ifølge Islam.

sikker på dette?

muslimene jeg kjenner anser jesus som en profet.

 

Kanskje det er et bevis på at selv muslimer er selvstendige individer?

:roll:

Forklar gjerne sammenhengen her, da jeg ikke ser den.

 

Jeg synes noen har for lett til å generalisere. Derfor nevner jeg at det kan jo hende at muslimene er like individuelle som våre religiøse.

Ser ikke relevansen, da spørsmålet gjaldt hvorvidt Jesus er en profet i den islamske trosretningen.

Lenke til kommentar

Ser man kun på muslimer i forhold til jøder så levde det jøder fredelig i Palestina til resultatet av sionismens fotfeste i Europa (fra 1840 dels som en konsekvens av forfølgelser) begynte å merkes i Palestina. Selv i 1945 ble den sionistiske drømmen uttrykt som "drømmen om Palestina". I dette området var det mange nomader, og for nomadefolk har det ikke vært nøvendig med skjøte på land osv - alle visste jo hvem som eide hva, og hva som var disponibelt for alle nomader. Dette har europeerne utnyttet både med "indianerne" Nordamerika, i Midtøsten og i NordEuropa (Samene).

 

Sionistene fortrenger ikke bare muslimer, en svært stor andel av de kristne Palestinerne har også blitt fortrengt. Når "de arabiske naboene" angrep "Israel" var sionistene svært nære ved å tape krigen. En massiv tilførsel av militært materiell fra USA gjorde dem istand til å vinne krigen. Mange sionister ser også på den sørlige delen av Libanon som en del av "det historiske Israel", noe som kan forklare konfliktene i Sør-Libanon.

 

Israel er en religiøst fundamentert stat hvor de arabiske/palestinske borgerne har vesenlig færre rettigheter enn den jødiske befolkningen. Blant annet er det nesten helt umulig for en arabisk israeler å bygge hus.

 

Jeg tror man står på nokså solid grunn dersom man mener at mange (langt ifra alle) muslimer hater Israel og USA dypt og inderlig på grunn av okkupasjonen. En annen årsak i forhold til USA er at USA støtter undertrykkende regimer i regionen, og at dette blir sett i sammenheng med Israel i tillegg til oljeforekomstene.

 

Noen momenter kan være verdt å merke seg:

Palestinerne ble lovet selvstyre gjennom en traktat i bytte mot å støtte de allierte. Engelskmennene/Europeerne brøt løftene og lot sionistene få adgang til Palestina i stort antall.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Sykes-Picot_Agreement

 

Den senere så berømte Menachem Begin deltok i flere aksjoner (passer inn i den moderne definisjonen av terrorisme) mot sivile engelske mål og ble av New York Times betegnet som terrorist (Palestina var et protektorat).

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Deir_Yassin_massacre

http://en.wikipedia.org/wiki/Irgun

 

Ikke alle jøder er sionister (Blant annet er det en solid menighet i London som er sterke kritikere) og ikke alle sionister er jøder (mange er kristne).

 

Det har vært jødiske menigheter i mange muslmiske land i NordAfrika og i midtøsten (bla i Iran og Iraq). Vanskelighetene disse har fått er nok solid relatert til okkupasjonen.

 

Når det snakkes om pogromer (som er høyst reelle) må man også se litt på den andre siden av saken. Blant annet sultkatastrofene i Ukraina (Holomodor) som jo Nansen og Quisling arbeidet med blir ansett som genocide av mange. Mange av lederne under den russiske revolusjonen var jødiske. Det er litt vanskelig å finne stoff om dette fordi det tidligere ble nokså systematisk forsøkt slettet i wikipedia. En konsekvens av dette er at de som legger ut materiale om dette temaet må være pinlig nøyaktige fordi informasjonen blir søkt imøtegått nokså kraftig.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Holodomor#Was...mor_genocide.3F

 

Den påfølgende artikkelen er skrevet av en av Israels mest kjente journalister, og blant annet den kristne proisraelske organisasjone MIFF (Med Israel For Fred) tar denne journalisten til inntekt for sin sak.

 

http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-3342999,00.html

Endret av omaha
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Allah og Gud er samme greia (det står også i Koranen), men Jesus er ingen hellig profet ifølge Islam.

sikker på dette?

muslimene jeg kjenner anser jesus som en profet.

 

Kanskje det er et bevis på at selv muslimer er selvstendige individer?

:roll:

Forklar gjerne sammenhengen her, da jeg ikke ser den.

 

Jeg synes noen har for lett til å generalisere. Derfor nevner jeg at det kan jo hende at muslimene er like individuelle som våre religiøse.

Ser ikke relevansen, da spørsmålet gjaldt hvorvidt Jesus er en profet i den islamske trosretningen.

 

Mulig jeg misforstår. Jeg mente å si at det finnes mange individuelle tolkninger av skriften.

Lenke til kommentar
Mulig jeg misforstår. Jeg mente å si at det finnes mange individuelle tolkninger av skriften.

Og der mener jeg vi er grunnleggende uenig. For noe såpass viktig som en hellig skrift definerer livet til forferdelig mange mennesker, burde enten vært entydig eller komme med en oppskrift på hvordan man tolker. Det blir altfor lettvint når man kan kunne velge og vrake, da er hele vitsen med en hellig skrift borte vekk, spesielt når den inneholder så mye som kan tolkes til å bety, ja, sikkert hva som helst (har ikke lest og kommer ikke til å lese, så forbeholder meg retten til å ta feil ifm. akkurat dette).

 

I tillegg er det en gang sånn at jeg er av den oppfatning av at Guds eksistens er noe tull. Da blektner debatten over den hellige skriften, og fører seg inn i rekken over egentlig irrelevante spørsmål. Takk for meg for denne gang. Det ble mye på en gang så jeg tar en aldri så liten pause. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Mulig jeg misforstår. Jeg mente å si at det finnes mange individuelle tolkninger av skriften.

Og der mener jeg vi er grunnleggende uenig. For noe såpass viktig som en hellig skrift definerer livet til forferdelig mange mennesker, burde enten vært entydig eller komme med en oppskrift på hvordan man tolker. Det blir altfor lettvint når man kan kunne velge og vrake, da er hele vitsen med en hellig skrift borte vekk, spesielt når den inneholder så mye som kan tolkes til å bety, ja, sikkert hva som helst (har ikke lest og kommer ikke til å lese, så forbeholder meg retten til å ta feil ifm. akkurat dette).

 

I tillegg er det en gang sånn at jeg er av den oppfatning av at Guds eksistens er noe tull. Da blektner debatten over den hellige skriften, og fører seg inn i rekken over egentlig irrelevante spørsmål. Takk for meg for denne gang. Det ble mye på en gang så jeg tar en aldri så liten pause. ;)

 

Ja, det er sannsynlig at de fleste religiøse er helt uenig med meg også.

 

Jeg anser "hellige" skrifter å være forfattet av vanlige feilbarlige mennesker. Endel er gull verdt og annet tilhører søppelbøtta. Jeg velger å sanke opp gull fra alle skriftene og koke det sammen til en greie som passer meg.

 

Jeg har ganske mange andre avvikende meninger, men de kan vi komme tilbake til når det kreves svar om min personlige oppfatning for å klargjøre debatten.

 

:)

Lenke til kommentar
Jeg velger å sanke opp gull fra alle skriftene og koke det sammen til en greie som passer meg.

Hvilke "alle skrifter" mener du?

Mht. kr.dom, Tenker du på universell eller uforandret tro?

 

var det ikke en slik religionblanding mohammed gjorde for ca 1500 år siden?

du burde kanskje vurdere å starte din egen religion?

Endret av S2R2SK1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...