Gå til innhold

Nittitallets glemte mørke

Anbefalte innlegg

Dokumentar fra den tidens mediainntrykk av Black Metal-miljøet.

http://video.google.com/videoplay?docid=3392989328188807029

Det var den tiden, da de antireligiøse holdningene VIRKELIG fikk fotfeste i norske "alternative" ungdommers sinn. Disse såkalte "satanistene" hadde sterke antikristne meninger og verdier, og var vel en av de første her i landet blant ungdom som virkelig gjorde opprør mot denne "hobbykristendommen" som alle ble tvunget til å følge (skole, familietradisjoner, samfunnsnormer, etc.). Dette resulterte i en ekstrem gren innen den såkalte metal-musikken, der temaet ofte var dystert, handlet om antikristenhet, elitisme, drap, glorifisering av krig og mord, nasjonalisme, satanisme og mørke, okkulte ting.

Noen av ungdommene syntes ikke dette var nok, så de tok mye av det de skrev tekster om, og realiserte det. En rekke kirker ble brent ned til grunnen, ritualer, vold og drap skjedde (antakelig) som følge av disse holdningene.

...Det er i hvert fall det inntrykket vanlige folk fikk igjennom media. De fleste trodde disse menneskene faktisk tilba satan, drakk geiteblod etc. Rykter om pedofili, ritualvoldtekter og ritualdrap gikk også (så klart, mer eller mindre alt var bare oppspinn), men det sanne var i hvert fall at de brant kirker for å vise sin avsky mot kristendommen og teistisk religion.

Hva mener dere om dette? Det var vel kanskje ikke det lureste som kunne skjedd, men mener dere at det har kommet noe godt ut av det? En bredere front mot religion? At noen faktisk torde å gjøre opprør mot trosmonopolet?

Tror dere en slik "bølge" av kirkebranner(moskéer også, evt.) kan skje igjen? Hvis så, vil dere være enige med dem?

Det er egentlig litt vittig å tenke på, hvor stort hysteri og redsel som ble spredt i hele norges befolkning bare på grunn av at en håndfull ungdommer tente på bygninger. Folk fryktet faktisk for sine liv.

Enda en dokumentar:

http://video.google.com/videoplay?docid=1951644603249396651

Wikipedias lille artikkel om den "tidlige norske black metal scenen"

http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Metal_Inner_Circle

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husker jeg og noen kamerater på den tiden hadde ritualer om kveldene der vi tilba en tre-djevel-statue en av oss hadde plukket opp i utlandet et sted. Husker en av kameratene mine sa noe om "Jeg hører en vind", og senere har jeg jo lest i bibelen at djevelen er "herren over luftens makter" e.l. :hmm:

Jeg hadde også planer om å skaffe en hare, smøre blod og okkulte tegn ut over den lokale kirken og etterlate en halshugget hare på kirketrappen. Heldigvis fikk jeg aldri tak i noe hare. :ermm:

Nå til dags har jeg blitt kristen og sivilisert, selv om jeg ennå har langt hår og hører på snål musikk.

Lenke til kommentar
Er det ikke ironisk at man tilber Satan som i og for seg er basert på teisme? Eller hvem var det som fant på å kalle dem satanister?

Anton LaVey gjorde det, når han begynte å spre sin ideologi og kalte den for satanisme. Og den formen for satanisme er ikke teistisk. De ser ikke på Satan slik som kristendommen og kristen-satanistene gjør.

I Black Metal miljøene eksisterer det forresten begge deler.

Lenke til kommentar

Synes det framtrer som selvmotsigende og lite gjennomtenkt for de som kaller seg selv både antiteistiske og satanistiske. Kunne man ikke ha funnet på noe nytt fremfor å gi teismen mer verdi gjennom å resirkulere et kristent (?) begrep?

Edit: Leif.

Endret av TrondH86
Lenke til kommentar
Synes det framtrer som selvmotsigende og lite gjennomtenkt for de som kaller seg selv både antiteistiske og satanistiske. Kunne man ikke ha funnet på noe nytt fremfor å gi teismen mer verdi gjennom å resirkulere et kristent (?) begrep?

Edit: Leif.

Satan representerer jo alt det motsatte av de kristne verdiene - som sagt, den "vanligste" formen for satanisme er dyrking av egoet, altså "satan" (i følge kristne.). Det var ikke ment som dyrking av en teistisk makt, men satan ble en representant for selvdyrkelsen, nytelsen og alt annet som tradisjonelt kristne fordømmer.

DESSUTEN var det bare det forvrengte bildet som media gav folk, som tilsa at folk TILBA satan som en slags "gud". Et veldig snevert fåtall av dem gjorde det, og de fant ut at det var galt etter hvert.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
haha la dere merke til i senen med ihsahn, der noen drev å lagde skyggeteater med hendene bak hodet hans? =)

Er det ikke han som sitter med en sigarett?

Husker ikke, men det kan jo hende du har rett.

På slutten av dokumentaren spilles en sang hvor det står: Ulver - Ulverytterens kamp.

jeg syntes den var bra så har sett etter den, men finner den ikke. om navnet på sangen kan være noe annet?

Den fins på "vargnatt"-demoen. Aner ikke hvor du kan få tak i den, men!

Lenke til kommentar
Det var den tiden, da de antireligiøse holdningene VIRKELIG fikk fotfeste i norske "alternative" ungdommers sinn.

...men det sanne var i hvert fall at de brant kirker for å vise sin avsky mot kristendommen og teistisk religion.

Hva mener dere om dette? Det var vel kanskje ikke det lureste som kunne skjedd, men mener dere at det har kommet noe godt ut av det? En bredere front mot religion? At noen faktisk torde å gjøre opprør mot trosmonopolet?

En vanlig misforståelse er at Black Metal er antireligiøst. Ser man på tidlige tekster (ca 1993) av Darkthrone, Satyricon, Burzum, Ulver, Taake og Immortal ser man tydelig det religiøse eller det kan være lettere skjult. Foruten disse som er rene black metal band, kom det like etter (ca 1995) de bandene som spilte svært likt som black metal, men som hadde et norrønt fokus i budskapet, og ble derfor kalt viking metal. Jeg mener derfor at det aldri var meningen at det skulle være antireligiøst. Antikristent, ja absolutt, og som du sier, et opprør mot trosmonopolet. Ser vi på black metal idag, 15 år etter, så ser vi en høyst utbredt grad av blanding mellom black metal og for eksempel gresk og norrøn mytologi. Så finnes det naturligvis antireligiøse black metal band også, men jeg ser likgsom ikke for meg at de hadde nektet å spille sammen med for eksempel Helheim...

Lenke til kommentar
Vel, dagens ungdom tror at alt som har med svarte klær og mørk musikk er EMO uansett. :glare:

Det du beskriver der er jo Gothere da ikke Emoer, big difference I you know what you are talking about.

Jeg oppfattet det som at han beskrev metalheads, ikke gothere. Hva har gothere med black metal å gjøre?

Lenke til kommentar
Det var den tiden, da de antireligiøse holdningene VIRKELIG fikk fotfeste i norske "alternative" ungdommers sinn.

...men det sanne var i hvert fall at de brant kirker for å vise sin avsky mot kristendommen og teistisk religion.

En vanlig misforståelse er at Black Metal er antireligiøst. Ser man på tidlige tekster (ca 1993) av Darkthrone, Satyricon, Burzum, Ulver, Taake og Immortal ser man tydelig det religiøse eller det kan være lettere skjult. Foruten disse som er rene black metal band, kom det like etter (ca 1995) de bandene som spilte svært likt som black metal, men som hadde et norrønt fokus i budskapet, og ble derfor kalt viking metal. Jeg mener derfor at det aldri var meningen at det skulle være antireligiøst. Antikristent, ja absolutt, og som du sier, et opprør mot trosmonopolet. Ser vi på black metal idag, 15 år etter, så ser vi en høyst utbredt grad av blanding mellom black metal og for eksempel gresk og norrøn mytologi. Så finnes det naturligvis antireligiøse black metal band også, men jeg ser likgsom ikke for meg at de hadde nektet å spille sammen med for eksempel Helheim...

og det betyr at de var religiøse? Altså, tekstene omhandler jo helvette. Det fins jo ikke en gang. Så klart er alt det eventyr, på samme måte som et band synger om drager og prinsesser.

Sist jeg leste et intervju med f.eks. Darkthrone ang. tro, var de nok realtivt ateistiske. Samme med Mayhem. Trenger vel ikke nevne Emperor en gang. Såeh.

Lenke til kommentar
og det betyr at de var religiøse? Altså, tekstene omhandler jo helvette. Det fins jo ikke en gang. Så klart er alt det eventyr, på samme måte som et band synger om drager og prinsesser.

Sist jeg leste et intervju med f.eks. Darkthrone ang. tro, var de nok realtivt ateistiske. Samme med Mayhem. Trenger vel ikke nevne Emperor en gang. Såeh.

:whistle:

Virkelighetssjekk. Kristendom: 33%; islam: 20%; [...] ikke-religiøs: 12%; ateisme: 2,35%. (2005, kilde: Wikipedia)

Lenke til kommentar

:whistle:

Virkelighetssjekk. Kristendom: 33%; islam: 20%; [...] ikke-religiøs: 12%; ateisme: 2,35%. (2005, kilde: Wikipedia)

og hva ville du komme frem til?

Lenke til kommentar

Hva Darkthrone har sagt nå spiller mindre rolle enn hva de ville sagt for 15 år siden. Det er jo klart de fleste av de nå gamle musikerene har forandra seg. Jeg vil ikke påstå at de engang var religiøse selv, men musikken var delvis religiøs. Det er jo bare å lese hva de synger! De brukte så mye av det som ble viking metal i musikken sin, og viking metal er nesten uten unntak religiøst.

Tekstene kunne også omhandle Hel, det norrøne helvete. Selv om det kan være uklart å se det fra begynnelsen, er det jo ingen grenser på band som blander black metal med norrøn religion idag. Følger man nøye med, kan man finne spor av det nesten ved begynnelsen av andre bølge.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...