Gå til innhold

Arkitektur i Norge

Anbefalte innlegg

Jeg synes man må se hvert byggverk i lys av den tiden da det ble bygget. F.eks. kan man imponeres av det slottet trådstarter linker til, og man kan imponeres av antikkens byggverk. Men samtidig ville det vært helt galt å skulle bygge noe slikt i 2008. Det ville bare bli en kopi av en stil som gjaldt for lenge siden. Slikt kalles kitsch.

Man bør heller ikke bare se på om et byggverk har mye krimskrams, ornamentikk og slikt. F.eks. er funkishusene fra før krigen rimelig kule, siden de på sett og vis gjenspeiler den tidsånden som rådet den gangen.

Om man i fremtiden vil se på etterkrigstidens hus og tenke det samme, er kanskje litt mer tvilsomt. Jeg vet ikke om noen vil like disse husene noensinne. De har kanskje et litt for billig og grått preg - det er gjerne hastverksarbeid til lavest mulig pris.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Endel offentlige byggeprosjekt som har blitt bygget i det siste har blitt ganske flotte, bl.a. Operaen, også kommer Vestbanen etter hvert. Begge er tegnet av annerkjente arkitekturkontorer som Snøhetta og REX. Det største problemet i mine øyne er private utbyggere ute etter kjappe penger. Veldig mange nye boligprosjekter og kontorbygg er fryktelig fantasiløse, kjedelige og til tider rett og slett stygge.

Det er viktig å huske at arkitektur ikke bare handler om estetikk, byggene skal også brukes og bør samspille med eksisterende arkitektur eller natur der de blir oppført, i tillegg til menneskene som skal bo, jobbe, handle eller på andre måter direkte eller indirekte bruke byggene.

Jeg tror at et av de største problemene er at private utbyggere på jakt etter kjappe penger nærmest har fått gjøre som de vil. I min by får "gutteklubben grei" bygge hva faen de vil, og kommunens reguleringsplaner følges bare når det passer gutta boys, og byantikvaren har blitt fullstendig satt på sidelinja. Resultatet er rassering av byens verneverdige bygg og oppføring av en hel haug med grelle bomaskiner.

Det som må til er en helhetlig byplanlegging og tettere samarbeid mellom kommune, beboere og utbyggere hvor kommunen og beboerne har makt til å stoppe grelle prosjekter. Samtidig så må man passe på at byrommets naturlige utvikling ikke blir stoppet av overivrige byråkrater eller konservative beboere. 60-70-tallets forstader i Oslo har vist at man vanskelig kan planlegge hvordan folk ønsker å bo.

Hilsen amatør. ;)

Lenke til kommentar

Når dei sette opp glass og betongbygg, so lurer eg på korfor dei ikkje kan kopiere drage og sveitserstil. Det blir so mykje monotom fasade, at det treng å brytast opp med ein søylebalkong eller eit gamaldags inngangstak.

Sjå på dei eldre hotella rundt omkring i fjordane; fasadane er større enn østblokkhusa frå femtitalet, men det kan endo vere ei pur glede i å sjå til.

Søylene utanfor huset treng ikkje vere i betong; metall blir ofte brukt i dag.

Lenke til kommentar

Jeg tror mye av den moderne arkitekturen har utspring i minimalismen, og dette med å pakke inn alle komponentene i en ubrutt overflate. Ta f.eks. mp3-spillere, datamaskiner, mobiltelefoner, alt skal se ut som et egg eller ei blankpolert kasse, det skal ikke være ting som står ut eller noe sånt.

Praktisk, kan noen si. Joda, det var murblokkene fra etterkrigstida også. Meget praktiske, men akk, så stygge.

Jeg mener vi har mistet mye av dette synlige detaljpreget. Der det før var ornamenter skal det nå være blank overflate. Litt som bilene, kjøkkenmaskinene og ting generelt, før i tiden. avrundede hjørner, buede former. Det er jo fint det, men.

Jeg er litt redd for at mange bygg skal bli som de fleste skyskrapere og høyblokker - veldig vanskelig å skille fra hverandre. Man SER hva som er Empire State Building. Men kjenner nødig igjen bygningen ved siden av seagram-huset, uten å nevne "ved siden av seagram". Den er firkantet og av glass. Noe annet ser man ikke.

Lenke til kommentar

Det finnes uoffisielle regler for hus som skal ligge ved siden av hverandre i oslo Sentrum. Husene må:

-ikke ligge i flukt mot fortauene

-ha forskjellig høyde

-ha forskjellig størrelse og nivå på vindu

-ha forskjellig materiale, tekstur og farge på ytterveggene

-ha forskjellig vinkel, farge og tekking av tak

-selvsagt ha forskjellig arkitektonisk stil

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...