Gå til innhold

Arkitektur i Norge

Anbefalte innlegg

Jeg har sett meg lei av to ting:

1. STYGGE, ureparerte hus fra rett etter krigen, som f.eks. hele sentrum i min by er oppbygd av.

2. De nye byggestilene. Betong, stål og glass. Seriøst, ALT skal være monotont, ensformig, og sist men ikke minst: BILLIG. Hvorfor kan ikke noen bygge noen pene hus? Hvorfor må alle bykvartaler bygges opp i disse stygge, moderne stilene? Jeg liker veldig godt utsmykkede forseggjorte fasader. Selv slottet vårt ser ræva ut.

Den norske KONGENS slott:

http://folk.uio.no/toanders/images/slottet_front.jpg

Festetics slott, Ungarn:

http://waterfire.fas.is/NewsAndTrivia/blog..._001-776131.jpg

Slottet vårt ser faen ikke mer spesielt ut enn ei boligblokk (Hvis vi ser bort i fra stolpene midt på)!

Som sagt, det er kanskje bare jeg som har en sær smak når det gjelder arkitektur, men de fleste moderne bygninger ser stygge ut. Eller, det er faktisk ingen ting å se på. Alt er profitt. Møbler er som oftest kjøpt inn på Ikea, alt som ser ut til å være av stål, er plast. (dette gjelder forresten mer eller mindre alle varer i dagens samfunn også. Hvor er KVALITETSVARENE?)

Jeg tror det var forbrukerinspektørene som hadde en reportasje om bolighus, og fant ut at de husene det var minst konstruksjonsfeil med, var de murhusene som ble bygget før krigen. FØR KRIGEN. Mange nye hus som bygges i dag hadde en eller annen skade eller feil i konstruksjonen, som oftest på grunn av slurv eller rett og slett for dårlige materialer.

Nei, jeg ville sett mer dekorering og HÅNDTVERK på husfasadene i byene. Ariktekter og bedrifter bør slutte å sutte på sparetommelen, og heller faktisk bruke en del av overskuddet på å lage penere bygninger. Mange er vel rett og slett uenige med mitt syn på pen arkitektur, men likevel.

En annen ting jeg synes er utrolig irriterende, er det norske sosialdemokratiets lovverk rundt bygging av private boliger. Man får virkelig ikke lov til å skille seg littegranne ut, man må bygge et hus som ikke er annerledes enn alle andre. Så hvis man faktisk har en del penger og vil bygge seg et hus med... tja. Spir? Så får man ikke det, fordi nabo'n jobber på byggmaker og ikke har råd til det. Derfor skal alle utsettes for jantelovens kalde skulder, slik at alle blir like. Det er jo det som er paradiset, eller hva? x antall triste, firkantede hus som ser helt likedan ut.

Damn, man får ikke bygge seg et forbasket tårn i huset en gang hvis man bor langt ute på landet! INGEN ser det, men likevel så er det ikke kompitabelt med "vanlig norsk arkitektur", og dermed får man ikke bygge det.

Endret av Zaran
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig i mye av det du sier Zaran, Norge trenge mer flott arkitektur. Syns det blir litt feil å sammenligne de to slottene du sammenligner her, siden de er bygd i forskjellige tidsepoker Festetics slott som er bygd i 1740 årene en gang og det norske slottet som er byggd en gang i 1900 tallet. De gamle byggene som vi har i Norge nå kan vi ikke gjøre så mye med når uten om å bevare de. Viss jeg skal tippe grunnen til at byggene er som de er i Norge,så vil jeg tro at det ikke har vært veldig høyt prioritert for Norge opp igjennom historien å bygge fantasktisk slott og monumenter.Vi har nok brukt pengene på andre ting.

En ting som irriterer meg litt, er at når arkitektene i Norge prøver å lage flott byggninger så blir de nærmest slaktet fordi at andre syns det er stygt, feks Operaen i bjørvika.Vi bør heller satse på moderen og flott arkitektur, som er framtidsrettet.

Vil anbefale alle å ta turen inn på Snøhetta sine hjemmesider der er det mye fint,også i Norge.

Endret av Feltherre
Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg på de fleste punkter, som jeg skrev i posten min i såpeboksen. Her i Bergen er det overveldende flertallet av bygg fra etter krigen både stygge, billige, og i utakt med den eksisterende arkitekturen som etter min mening er svært pen. Jeg tror arkitektenes mening om hva som er fint er i total utakt med folks egen; for dem handler det mer om å lage bygg som imponerer andre innenfor miljøet, som skaffer dem prestisje. Det hjelper ikke at kommuner og stat har dårlig råd, og at næringslivet har blitt mindre interessert i å lage bygg med andre egenskaper enn det å være billig.

Viss jeg skal tippe grunnen til at byggene er som de er i Norge,så vil jeg tro at det ikke har vært veldig høyt prioritert for Norge opp igjennom historien å bygge fantasktisk slott og monumenter.Vi har nok brukt pengene på andre ting.

Det er vel heller det at vi rett og slett ikke har hatt særlig mye penger, i forhold til resten av Europa. Uten en adel var det heller ingen som kunne ta seg til rette og bygge stort og flott slik som slott, o.l.

Endret av operg
Lenke til kommentar

eg synes ingen bygningar i heile verda er fine, ingenting som er menneskjeskapt er etter mi meining fin, for meg er bygningar der som ein praktisk bustad for menneskjer og dyr.

Det finaste eg veit som er det nesten uberøryrte naturlandskapet oppi finmarksvidda. eg skal flytte dertil med ein gong eg får sjangsen

Lenke til kommentar

Litt enig med Schnell her, Oslo skal få mer enn 250 000 nye innbyggere på mindre enn 20år, man må i enkelte tilfeller tenke på hva som er rasjonelt. Alle bygg kan ikke se ut som kunstutstillinger. Greit i Oslo sentrum kan vi ha noen severdigheter men et sted må ha plass til å stue alle disse menneskene.

Saksopplysning: Betong med stål og glass er ikke det billigste alternativet, trebygg er mye billigere. Men ikke så moderne.

Lenke til kommentar
Litt enig med Schnell her, Oslo skal få mer enn 250 000 nye innbyggere på mindre enn 20år, man må i enkelte tilfeller tenke på hva som er rasjonelt. Alle bygg kan ikke se ut som kunstutstillinger. Greit i Oslo sentrum kan vi ha noen severdigheter men et sted må ha plass til å stue alle disse menneskene.

Kanskje vurdere å "tette igjen" ytre oslo vest og øst i stedet for å bygge nytt i sentrum?

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Helt enig med Zaran. Samtidig ser jeg sammenheng mellom at damene går i tights igjen og stilen på nye boliger. Folk har ikke vilje eller evne til selvstendig å bedømme stil, de vil heller "passe inn"! Så, det står i magasinet at man skal bo i funkis-boliger.

"Oi, det står "funkis" i dette prospektet. Fett. Hvor signerer jeg?"

Det triste er at vi må leve i 40-50-80 år med moteboliger. Men det er det vel ingen som bryr seg om - for DENNE gangen skal vi lage noe som ser pent ut når moten er over..

Lenke til kommentar

Se på Italia! Det vi trenger er ett tiår eller to med fascisme. Det vil sette fart på arkitekturen i landet.

Det er forøvrig meget mye pent i Norge, men det ligger, slik som folk flest, spredt for alle vinder. Det er ikke rent få hus som er 'fredet', faktisk så mange at det ikke er penger til de fleste å hente :)

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Poenget er ikke om "man kan finne mye pent". Poenget er at mye stygt bygges og at dette skaper mistrivsel hos alle som befinner seg på gateplan.

Noen on-topic linker her fra forumet:

http://byen.org/murbyen.html Morsomt å lese, legg spesielt merke til President Harbitz' gate 21 total kontrast.

http://byen.org/sverige/jarlasjo/jarlasjo.html Her har de klart å skape en hyggelig urban bydel som er moderne!

Vil anbefale alle denne tråden fra et annet forum. En oversikt over mange spennende byggeprosjekter i Norge.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...