Gjest Ole 16 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Hei! Jeg har lenge slitt med sosial angst og til tider litt deprisjon. For ca 1 år siden startet jeg å gå til psykolog og begynte på Zoloft. Jeg syns ikke dette har hjulpet meg noe spesielt mye og har lyst til å prøve ut noe annet. Er det noe dere eventuelt kan anbefale? Sliter også med søvn. Tar lang tid før jeg får sove om natta og våkner alltid veldig uopplagt om morgenen. Har en liste over ting andre har anbefalt her: Omega 3 Skin B5 GINSENG-ROSENROT-SCHISANDRA GABA Nervisan Magnesium Går det bra å bruke disse i sammen? Lenke til kommentar
Skalle Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Har ikke peiling på hva som fungerer bra og ikke, men jeg har nå en personlig mening om medisinering for sosial angst og depresjoner. Jeg mener at det er mer en forlengelse av lidelsen mer enn noe annet, hvis det i det hele tatt hjelper. Jeg har mye mer tro på selvutvikling gjennom hva det nå måtte være som fungerer for den enkelte. Hvis sosialangst kan beskrives som redd for å gå på butikken fordi man er redd for å komme i kontakt med kassadama eller noen i køen eller møte på noen man kjenner så har jeg hatt det. Det eneste som hjalp for meg var å faktisk begynne å prate med andre som hadde samme greiene og så begynne å gå i mot det så godt jeg kunne. Det hjalp. I dag tror jeg neppe jeg har noe som heter sosial angst, selv om jeg fortsatt kan være redd for mennesker og føler fortsatt ubehag i noen situasjoner selv sammen med mennesker jeg har jobbet sammen med 1,5 år. Jeg har aldri fått noen diagnose for noe som helst, men har aldri gått til noe psykolog for å få det heller. Har aldri hatt noe anfall av noe, selv om jeg en gang fikk et eplepsianfall når jeg stod blandt mange mennesker. Jeg var ganske utkjørt i kroppen da også av andre grunner, men legen og de som hadde peil mente det var pga stresset og angsten det slo ut slik det gjorde blandt alle de andre. Mulig jeg er helt på villspor her. Men håper ihvertfall du forsøker å jobbe med deg selv i tillegg til disse medisinene. Følelsesmessige problemer kan ikke løses med nedsløvende(eller oppkvikkende for den saks skyld) medisiner tror jeg. Det kan lindre smertene og døyve ubehaget, sikkert over veldig lang tid. Men det vil jo aldri forsvinne hvis man ikke tar tak i det og virkelig jobber med det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Slik naturmedisin er ofte i veldig små doser så er mest sannsynlig ufarlig, men du bør høre med en lege. Noen medisiner fungerer ikke godt med andre. Vil uansett anbefale at du får de stoffene via mat og ikke pilleform, sida når du får de igjennom mat så får du andre stoffer i tillegg. Spør psykologen din om du kan få ei slaks søvnhandbok. Jeg fikk ei, og det hjelpte meg en del da jeg var plaga av søvnmangel. Basicly så bør du lage et søvnritual, som tar kanskje 30 min. Slik veit kroppen din at 'nå er det snart leggetid, la oss roe ned!' og dermed går innsovninga fortere. Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg er klar over at jeg må jobbe med meg selv, men jeg har hatt fremgang siden i fjor og det går fremover så jeg har tenkt til å fortsette med fremgangen, men allikevel føler jeg til tider har veldig lite energi. Og når jeg har lite energi og er ganske nedstemt får jeg heller ikke lyst til å omgås med andre mennesker og bare være alene. Om kveldene er jeg som regel lysvåken og om morgenen sliter jeg virkelig med tretthet og nedstemthet siden jeg legger meg sent og ikke får sove. Jeg trener omtrent hver dag. Uten treningen vet jeg ikke hva jeg skulle gjort, men som sagt så føler jeg at jeg har veldig lite energi noen ganger. Også når jeg omgås med andre mennesker føler jeg ubehag og på en måte at jeg har press på meg hele tiden i mens folk er i nærheten bare. Dette sliter jeg fortsatt litt med og da blir hverdagene veldig tunge. Derfor lurer jeg litt på disse medisinene... Lenke til kommentar
eskhyo Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Du skriver at du ofte føler du har lav energi og er utslitt. Jeg vet ikke nok om situasjonen din til å kunne si at dette kan være til nytte, men det kan kanskje være en ide om du føler at utmattetheten kan skyldes noe fysisk. Har du noen gang tatt noe blodprøver hos legen og screenet for diverse sykdommer? Du kan kanskje spørre legen din om du er blitt testet for forhøyet TSH (Tyroideastimulerende hormon). Er verdien på dette forhøyet kan det i mange tilfeller være et tegn på lavt stoffskifte som fører med seg tretthet og en følelse av "lite energi". Om du selv er sikker på at trettheten skyldes psyken din skal du ikke bry deg mer med dette. Lavt stoffskifte er bare en av veldig mange ting som kan føre til tretthet. Endret 30. mars 2008 av eskhyo Lenke til kommentar
Gjest Gjest Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg er ganske sikker på at dette skylder psyken. Har vært hos legen og det er ingenting fysisk som feiler meg. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Hva medisinering angår, får du ta dette med legen din. Hvis du ikke syns pillene du får nå virker, finnes det mange andre der ute. For meg har et b-vitamintilskudd fungert fint i perioder - i tillegg vil jeg anbefale at du tar en tur på helsekosten og spør etter noe som heter Depredix (NB! Sjekk med legen din før du tar disse, hvis du er på annen medisin). De har funket fint for meg i perioder hvor jeg har vært uten antidepressiva. For søvn vil jeg anbefale Melatonin. Det er et naturlegemiddel, men reseptbelagt, så du må be legen din skrive ut en resept på dette. Det forsterker den naturlige "trettheten", og brukes til innsovning, hvis du skal snu døgnet el.l. Ellers syns jeg du skal fortsette å gå til terapi - det hjelper en hel masse. Lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå