Gå til innhold

Hverdagen til en Automatiker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei.

Kan prøve å forklare litt, men det er ett spørsmål som en sikkert kunne svart med ti sider.

Kan jo først nevne at en dag er omtrent aldri lik en annen. Dagene der jeg jobber går som regel ut på å vedlikeholde samt gjøre tester av anlegget, da vi leier inn folk til å drive montasje. Kan vel egentlig korte det ned til at vi vedlikeholder systemene som går på styring/regulering samt måleteknikk. Når jeg skriver om regulering så mener jeg utstyret som regulerer slik at vi får de resultatene vi vil ha av f.eks mengde/temperatur/hastighet/nivå etc. Måleutstyret er det som gir oss tilbakemelding om disse verdiene og styringen er f.eks ventiler som tillater oss og få de verdiene vi er ute etter.

Ellers har vi en del annet utstyr som vi vedlikeholder. Det kan forreksempel være ett brannsløyfe anlegg med dyser som der vi må prøve utløsere samt kjøre hele anlegget med vann, eller vedlikeholde vanntåke anleggene.

Vist du er en smule interessert i elektro, mekanikk og en smule fysikk/kjemi, så tror jeg automatiker faget kunne være noe for deg. Dette er ett fag der man kan si at det ikke er noen fasit, da det finnes drøssevis med forskjellige metoder å utføre jobbene på. De gjelder jo bare å holde det i den riktige prisklassen da ;)

Håper det var litt til hjelp, så får du bare spørre om noe var uklart eller om du lurer på noe mer.

Mvh

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kan svare litt på det jeg og selv om jeg ikke er utdannet automatiker. Er helt enig med Vbrattla - hverdagen er veldig varierende. I alle fall i den sammenheng som blir beskrevet. Er som sagt ikke autmatiker men har vært "ansatt som det" i mange år.

Pga av mange års erfaring har jeg også hatt jobber som er mer prosjektrelatert. Det sier seg selv at du da må beregne en del reising. Man prosjekterer og programmerer et anlegg og drar ut til kunden for å kjøre igang anlegget. Kan være spennende en periode det og. Har vært over store deler av Norge og flere steder i Europa i den forbindelse. Kan anbefales det og men jeg for min del er lei reising og hotellrom.

Endret av Suki_gsxr
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei, jeg går i læret som automatiker i en bedrift som driver med produksjon/utvikling av styresystemer til maritim og offshore industri, samt landbasert industri.

Er komt så pass langt at jeg skal ta fagprøven i neste uke, så mener på jeg har fått en relativt god idé på hvordan automatiker-hverdagen er (iallefall hos oss).

-Jeg tar for meg et prosjekt fra A til Å. Dvs. at arbeidsoppgavene varierer ganske mye over tinden til prosjektet er ferdig. I starten går det mye på å tegne tegninger for styresystemet i autoCAD, og utveksle tanker/kommentarer med kunde, lage IO lister ++.

-Etter dette bestilles det deler, og styresystemet skal bygges. (dette er det ikke alltid automatikeren som tar seg av, ofte elektriker eller tavlemontør, men dette varierer).

-Så skal systemet programeres, da sitter man i en god stund å programerer i ladder eller script (som regel). Sammtidig skal det også designes HMI (skjermbilder).

-Etter allt er programert lastes dette over til pls'en og skjermen, og det er tid for grunndig testing av systemet.

-Til slutt skal det lages bruker manual og tegne på rettelser på tegninger osv.

-Noen ganger må man også ut å ha oppstart på anlegget man har laget. (Som kan medføre at det kan bli noe reising også...Dette kan også gjelde prosjekterings-oppgaver )

Som du ser, en gange varierende verdag! :yes:

Endret av paddaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...