Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Generelle spørsmål om kroppens mekanismer ved forkjølelse og feber

Abigor

Anbefalte innlegg

Nå har jeg hatt feber i flere dager og har det dårlig. Allikevel begynner jeg å lure på hvorfor det som skjer faktisk skjer. Hva er årsaken til symptomene? Her følger mine "teorier" som jeg ønsker verifisert, eller erstattet med fakta. Bare husk at jeg ikke på noen måte er noen lege!

-Snørrete nese

Når det er kalt klarer en del bakterier eller virus og angripe gjennom nesen fordi de ikke overlever når lufta er varm. Om sommeren er det ingen problem for kroppen å holde temperaturen på ca 37,5C. Lufta som går inn i nesa er varm nok til at bakteriene og virusene ikke kan angripe gjennom nesekanalen. Når lufta er kald, som på vinteren, eller høsten da det blåser, er temperaturen i nesa kaldere og bakterier og viruser kan angripe. Kroppen lager snørr for å lage en slimhinne som gjør at sykdom som reiser gjennom lufta angriper snørret og gjør derfor ingen skade. Snørr blir et slags skjold altså. Eventuelt at den også "skylder ut" bakterier som har bitt seg fast i nesa?

-Temperaturen stiger, kroppen lurer deg til å føle at du fryser

Når man har feber går temperaturen opp, fordi kroppen prøver å "brenne ihjel" sykdomsbakterier som ikke klarer å overleve ved temperaturer rundt 38C-40C. Samtidig fusker kroppens innebygde termometer for å lure deg til å tro at du fryser, slik at man kler på seg og ligger med ull fra topp til tå under dyna. Jeg lå med ullstilongs, dobbel ullgenser og lue under senga uten engang å svette! Jeg fikk fortsatt frysninger i to dager.

-Hoste

Kroppen prøver å kaste ut bakterier av halsen?

Et par andre symptomer jeg lurer spessielt på er matvegring eller spisevegring. Jeg klarte ikke spise noe som helst iløpet av to dager, og da jeg prøvde å spise en skål tomatsuppe kom jeg ikke lenger enn halvveis før jeg måtte kaste det opp igjen.

Når jeg ligger i senga og ikke orker å gjøre noe som helst, har jeg ikke så mye annet enn å filosofere omkring disse tingene, så jeg ser gledelig fram til svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bakterier trives best når det er varmt så vidt jeg vet ;)

Hoste skyldes jo irritasjon og hjelper til å holde lungene sterile ved å fjerne fremmedlegemer som kan bidra til bakterievekst og trivsel :)

Feber: Antistoffer, hvite blodlegemer og andre sykdomsbekjempere jobber mer effektivt når temperaturen stiger ( ideelt rundt 38-39c )

Lenke til kommentar
Bakterier trives best når det er varmt så vidt jeg vet ;)

Hoste skyldes jo irritasjon og hjelper til å holde lungene sterile ved å fjerne fremmedlegemer som kan bidra til bakterievekst og trivsel :)

Feber: Antistoffer, hvite blodlegemer og andre sykdomsbekjempere jobber mer effektivt når temperaturen stiger ( ideelt rundt 38-39c )

Dette synes jeg var spennende!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...