freerun Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 hmm, tja. . . TRor nesten det er noe jeg bare må svelge. Matematisk kan jeg se det. Men jeg "føler" det ikke. Og den illustrerende animajsonen. Bevegelsesmengdevektoren blir jo 0 i i endepunktene? Hvordan kan vi si at bevegelsesmengden er bevart der? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Man kan jo også skrive om spinn til denne formen: . Du ser denne er veldig lik , bare at man må ta hensyn til massens rotasjon, derav innføringen av treghetsmomentet. Lenke til kommentar
freerun Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 De formelene der liker jeg iallfall å jobbe med. Viser sammenheng. Men hvordan forstår du dette eksemplet her. Jeg står i ro, 0 bevegelsesmengde. Begynner å gå -> får bevegelsesmengde. Grunnen til dette er jo fordi jeg gir jorda en minimal bevegelsesmengde i motsatt retning. men når er kule virker på jorda med en friksjon, skulle ikke denne også gi rotasjonsbevegelse til jorden? Som ett helhetelig system kan jeg se at begge tilfellene tilsvarer hverandre.. Problemer er når jeg leser at jeg kan bruke de samme før og etter betraktningene for bevegelsesmengde på for eksempel en bowlingkule er all bevegelsesmengden bevart i kula. ingen ting gitt til jorda? Lenke til kommentar
hernil Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Kjapt spørsmål: Hvordan regner man terminalfart når man jobber med formelen Luftmotstand = k * v^2 Hvor k er en konstant for legemet med benevningen Nm/s. Takker for svar! Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Terminalfarten vil være i grensetilfellet der luftmotstanden er akkurat like stor som tyngdekraften på legemet med masse m. Vi må altså ha følgende sammenheng for farten: Lenke til kommentar
hernil Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Takk takk Fant ut av det etterhvert og dagens prøve gikk fint Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Heisann! Noen som kunne derivert [rcoswt, rsinwt] for meg? w = omega. Har ikke helt dreisen på det der! Lenke til kommentar
Janhaa Skrevet 3. januar 2010 Del Skrevet 3. januar 2010 Heisann! Noen som kunne derivert [rcoswt, rsinwt] for meg? w = omega. Har ikke helt dreisen på det der! Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Vi skulle vise at var svaret. Jeg vet det er ganske enkelt egentlig. Jeg husker ikke kjerneregelen, og klarer ikke å bruke den skikkelig. Sier du at gx(u) = . Slik at gx'(u) = r *-sin(wt) og u' = w ? Lenke til kommentar
Matsemann Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 Jepp. Har dere rom stoff tid - boken mener jeg å huske alt står utledet der. Lenke til kommentar
Martin-sama Skrevet 4. januar 2010 Del Skrevet 4. januar 2010 (endret) Mye å spørre om, blir som regel en del spørsmål i forkant av en prøve! "En leketøysbil med massen 50g kjører inn i en vertikal sirkel (loop) med diameter lik 24cm. Idet bilen kommer inn i loopen, er farten 3.1m/s. a) hvor stor er kraften på bilen fra underlaget i det øverste punktet i banen. " Jeg har satt opp Men får til å beregne farten i det øverste punktet, prøvde med bevaring av mekanisk energi, men stemte vist ikke helt det. Endret 4. januar 2010 av Martin-sama Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. januar 2010 Del Skrevet 6. januar 2010 Jeg er for lat til å regne og gir heller dere denne lille utfordringen. Oppgave 1: Et vannkraftverk henter vann 100 meter over havet og tømmer vannet i havet. Hvor mye vann (antall liter) må forbrukes for å produsere 1 kWh ved følgende forutsetninger: Rørtrasé, turbiner og generatorer har en samlet virkningsgrad på 90%. Oppgave 2: Hvis den produserte kWh-en brukes til å varme opp det antall liter vann som du kom fram til i oppgave 1, hvor mange °C varmes vannet opp? Forutsett 100% virkningsgrad for vannvarmeren og 90% for kraftverket. Oppgave 3: Hvor høyt over havet må vannspeilet ligge for at 1 liter vann skal kunne varme opp seg selv fra 0 til 100 °C? Regn med samme virkningsgrader som i de foregående oppgavene. Lenke til kommentar
freerun Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Oppgave 1 må vell bli noe sånt iallfall 1kWh = 3,6MJ 0,9mgh = 3,6MJ 0,9 * m *9,81 * 100 = 3,6MJ Og da er m = 4077,47kg ca 4m3 Oppgave 2 regner åp en kg vann mgh = 1 * 9,81 * 100 Økning i temperatur blir den potensielle energien * 90% /4180 = 0,21K Oppgave 3 Vi vil da trenge 4180J * 100 /90% = 464444J mgh = 464444J h = 464444/9,81 h = 47343m :S Svarene i oppgave 3 hørtes litt absurde ut. Vil heller ikke garantere at det jeg har gjort er rett. Men tror det må bli noe sånt... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. januar 2010 Del Skrevet 7. januar 2010 Tusen takk! Svaret i oppgave 3 høres riktig ut. Jeg forventet et absurd stort tall. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 13. januar 2010 Del Skrevet 13. januar 2010 Høres det sansynlig ut at en bil i en bilbane skal klare en rundetid på ca 1s som er på ca 4 m lengde og toppfart er 4.143s på rett strekning? jeg går utifra null friksjon og andre påvirkninger og at bilen holder toppfart gjennom loopen og svingene. Og når jeg har en opgave som spør etter krefter på bilen i toppen av loopem når det bare er tyngdekraften som virker på bilen idet den entrer loopen i toppfart, 4.143m/s. det blir jo da: sigmaF=N+G(normalkraft+tyngdekradt)=m*a=m*(v^2/r) for å finne N så blir det m*(v^2/r)-G. Skal svaret være at N+G hver for seg eller skal jeg legge sammen de to? Lenke til kommentar
freerun Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Oppgave en har iallfall ikke så mye med friksjon og gjøre vil jeg tro. 4m gjennomføres på 1s. Da må hastigheten i gjennomsnitt være mer en (s=vt) v= s/v = 4m/s Topphastigheten er litt over det ser jeg. Tja, høres jo ganske fornuftig ut det? Oppgave nr to synes jeg du forklarer litt uklart. Først; Hva ønsker du å finne? Du sier at den er kun påvirket av tyngdekraft. Med andre ord påvirker ikke bilbanen bilen. Den slipper med andre ord kontakten i løpet av en runde? Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 14. januar 2010 Del Skrevet 14. januar 2010 Fikk nesten alt rett, hadde tegnet feil et par krefter som virker på bilen. glemte at når det er friksjon så må det være en kraft som trekker bilen fremover. trenger ikke hjelp likevell. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Hei! Er det noen som kan forklare hva som menes med skrivemåten Ra-226? Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Hei! Er det noen som kan forklare hva som menes med skrivemåten Ra-226? Jeg ville anta det står for Radon og tallet 226 betegner hvilken isotop det er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå