Gå til innhold

Den Store Fysikk-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De formelene der liker jeg iallfall å jobbe med. Viser sammenheng.

Men hvordan forstår du dette eksemplet her.

Jeg står i ro, 0 bevegelsesmengde. Begynner å gå -> får bevegelsesmengde.

Grunnen til dette er jo fordi jeg gir jorda en minimal bevegelsesmengde i motsatt retning.

men når er kule virker på jorda med en friksjon, skulle ikke denne også gi rotasjonsbevegelse til jorden?

Som ett helhetelig system kan jeg se at begge tilfellene tilsvarer hverandre..

Problemer er når jeg leser at jeg kan bruke de samme før og etter betraktningene for bevegelsesmengde på for eksempel en bowlingkule er all bevegelsesmengden bevart i kula. ingen ting gitt til jorda?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Mye å spørre om, blir som regel en del spørsmål i forkant av en prøve!

"En leketøysbil med massen 50g kjører inn i en vertikal sirkel (loop) med diameter lik 24cm. Idet bilen kommer inn i loopen, er farten 3.1m/s.

a) hvor stor er kraften på bilen fra underlaget i det øverste punktet i banen. "

Jeg har satt opp r

Men får til å beregne farten i det øverste punktet, prøvde med bevaring av mekanisk energi, men stemte vist ikke helt det.

Endret av Martin-sama
Lenke til kommentar

Jeg er for lat til å regne og gir heller dere denne lille utfordringen. :)

Oppgave 1: Et vannkraftverk henter vann 100 meter over havet og tømmer vannet i havet. Hvor mye vann (antall liter) må forbrukes for å produsere 1 kWh ved følgende forutsetninger: Rørtrasé, turbiner og generatorer har en samlet virkningsgrad på 90%.

Oppgave 2: Hvis den produserte kWh-en brukes til å varme opp det antall liter vann som du kom fram til i oppgave 1, hvor mange °C varmes vannet opp? Forutsett 100% virkningsgrad for vannvarmeren og 90% for kraftverket.

Oppgave 3: Hvor høyt over havet må vannspeilet ligge for at 1 liter vann skal kunne varme opp seg selv fra 0 til 100 °C? Regn med samme virkningsgrader som i de foregående oppgavene.

Lenke til kommentar

Oppgave 1 må vell bli noe sånt iallfall

1kWh = 3,6MJ

0,9mgh = 3,6MJ

0,9 * m *9,81 * 100 = 3,6MJ

Og da er m = 4077,47kg ca 4m3

Oppgave 2

regner åp en kg vann

mgh = 1 * 9,81 * 100

Økning i temperatur blir den potensielle energien * 90% /4180

= 0,21K

Oppgave 3

Vi vil da trenge 4180J * 100 /90% = 464444J

mgh = 464444J h = 464444/9,81

h = 47343m :S

Svarene i oppgave 3 hørtes litt absurde ut. Vil heller ikke garantere at det jeg har gjort er rett. Men tror det må bli noe sånt...

Lenke til kommentar

Høres det sansynlig ut at en bil i en bilbane skal klare en rundetid på ca 1s som er på ca 4 m lengde og toppfart er 4.143s på rett strekning? jeg går utifra null friksjon og andre påvirkninger og at bilen holder toppfart gjennom loopen og svingene.

Og når jeg har en opgave som spør etter krefter på bilen i toppen av loopem når det bare er tyngdekraften som virker på bilen idet den entrer loopen i toppfart, 4.143m/s.

det blir jo da:

sigmaF=N+G(normalkraft+tyngdekradt)=m*a=m*(v^2/r)

for å finne N så blir det m*(v^2/r)-G.

Skal svaret være at N+G hver for seg eller skal jeg legge sammen de to?

Lenke til kommentar

Oppgave en har iallfall ikke så mye med friksjon og gjøre vil jeg tro.

4m gjennomføres på 1s.

Da må hastigheten i gjennomsnitt være mer en (s=vt) v= s/v = 4m/s

Topphastigheten er litt over det ser jeg. Tja, høres jo ganske fornuftig ut det?

Oppgave nr to synes jeg du forklarer litt uklart.

Først; Hva ønsker du å finne?

Du sier at den er kun påvirket av tyngdekraft. Med andre ord påvirker ikke bilbanen bilen. Den slipper med andre ord kontakten i løpet av en runde?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...