TheRealL Skrevet 25. november 2009 Del Skrevet 25. november 2009 Går du IB, Surmoth? Typisk Paper 1-spørsmål. Jupp Lenke til kommentar
chokke Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Hmm. En beregning har gitt at et magnetfelt mellom to poler på en magnet er 0.41T. Jeg lurer på hvor stor denne verdien er, og om den er realistisk. Se bilde for forklaring. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 (endret) 0,41 Tesla er jo ganske mye, men hvis det er en slik magnet jeg tror det er, er også disse veldig kraftige. Hvordan regnet du det ut? Edit: En slik: Endret 26. november 2009 av Zeke Lenke til kommentar
chokke Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 Var en laboppgave på universitetet. Brukte en spole med et kjent vindingstall*areal og leste av en skalarverdi på en spenningsintegrator med en integreringskonstant, k. Hvorav DS er den vi har avlest, mens de andre verdiene er oppgitt. Jeg tenkte at magnetfeltet burde da være forholdsvis kraftig så nærme, siden det er kanskje 2-3 cm rom til å putte spolen inn, at det ikke er umulig at magnetfeltet er så kraftig. Men jeg har ikke noe forhold til Tesla, så det er vanskelig for meg å avgjøre. Jordas magnetfelt er ca 45 mikroTesla, altså litt mye mindre . Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 26. november 2009 Del Skrevet 26. november 2009 I følge min gamle VGS-fysikkbok er en sterk hesteskomagnet normalt på rundt 0,1T. Jeg vil tro den dere bruker er en oversize-verisjon av noe lignende, så ser ikke at 0,41T skal være unormalt høyt. De sterkeste magnetiske feltene produsert på Jorden, ligger på ca. 40T. Lenke til kommentar
Khaffner Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Tilbake til min forrige problemstilling: Fikk litt hjelp av fysikklærern min og kom fram til dette: Hva er riktig; 40 eller 44 meter? Eller noe annet? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Det første jeg ser er at du må kvadrere riktig på tredje siste linje. . Endret 3. desember 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Postet på skoleforumet også Trenger hjelp med 1c, fasiten står under, men jeg forstår den ikke. http://www.uio.no/studier/emner/matnat/fys...ExV06_loesn.pdf 1c) Dersom en positiv punktladning +q plasseres i hulrommets sentrum, hva blir den totale ladningen på lederens indre og ytre overflater? Begrunn svaret. Min løsning. Det kan ikke være noen ladning inni laderen ved likevekt så ladningen vil legge seg på utsiden. Men i fasiten står det at det bare er totalladningen som trenger å være null. Jeg tenkte at om man bruker gausslov og det elektriske feltet er lik null så kan det ikke være noen ladning inni lederen siden man kan lage gaussflater overalt og uansett hvor liten overflate så må nettoladningen være null. Hva er det jeg gjør feil? Lenke til kommentar
KBØ Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Heisann! Vi har tentamen med tema fotoner og stråling, og i den forbindelse lurer jeg på en ting. Overlagrer elektromagnetisk stråling slik som bølger normal gjør? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Heisann! Vi har tentamen med tema fotoner og stråling, og i den forbindelse lurer jeg på en ting. Overlagrer elektromagnetisk stråling slik som bølger normal gjør? Ja, superposisjonsprinsippet (overlagring) gjelder også for elektromagnetiske bølger. Lenke til kommentar
KBØ Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Takk for svaret. Jeg snakket med den ene fysikklæreren min, og han sa at utslag/amplitude var noe man "så bort i fra" (husker ikke ordrett hva han sa, men det var noe slikt) når det kommer til elektromagnetisk stråling. Så selv om de vil overlagre vil det ikke ha noen betydning for egenskapene ved strålingen? Endret 7. desember 2009 av KBØ Lenke til kommentar
KBØ Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Takk for svaret. Glem det, fikk snakket med fysikklæreren min i dag. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Hva hadde han å si om saken da? Lenke til kommentar
freerun Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Noen som har noe å si om kondens. Står at det dannes når den relative fuktigheten er på 100%. Skjønner ikke helt hva de mener med dette. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Relativ fuktighet er hvor mye vanndamp lufta kan holde som selvfølgelig er en funksjon av temperatur. Nesten som hvor mye salt du kan løse i vann f.eks. Lenke til kommentar
freerun Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 (endret) ok, takk for svar. Finnes det noe fysikkforum med mer aktivitet? Har fysikkeksamen på fredag, og har ikke så mange som kan hjelpe meg med faget. .. Løs oppgaven: LØST! To mol ideel gass varmes opp med konstant trykk fra 27 til 107 grader celsius. Hvior mye arbeid utfører gassen? Noen måte jeg kan finne volum 1 og 2 i dette tilfellet? Da kan jeg iallfall bruke W = p(v2 - v1) formelen. Endret 14. desember 2009 av freerun Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 ok, takk for svar. Finnes det noe fysikkforum med mer aktivitet? Har fysikkeksamen på fredag, og har ikke så mange som kan hjelpe meg med faget. .. Løs oppgaven: LØST! To mol ideel gass varmes opp med konstant trykk fra 27 til 107 grader celsius. Hvior mye arbeid utfører gassen? Noen måte jeg kan finne volum 1 og 2 i dette tilfellet? Da kan jeg iallfall bruke W = p(v2 - v1) formelen. Finnes mange, men de fleste er vel hovedsaklig på engelsk. http://www.physicsforums.com/ er det beste fysikkforumet jeg vet om. http://www.fysikk.no/ er det eneste norske jeg vet om. Lenke til kommentar
freerun Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Jeg fant en veldig bra side. Cramster.com Ligger løsning på alle problemene jeg jobber med om dagen. Lenke til kommentar
freerun Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Noen som har ett tips om hvordan man kan forstå at rotasjonsmoment, spinn, angular momentum alltid er konservert? Ta gjerne utgangspunkt i en bowlingkule som ved starten har kun translasjonsbevegelse, for så ved en viss strekning gå over til å rulle rent. Friksjonskraften som virket fra kula på jorda. Vil ikke denne gi jorden rotasjon også? SKal jeg dra anologien over til lineærmekanikk for bevegelse. Fra å stå i ro(0 moment) til å starte så øker jeg min bevegelsesmengde. Men dette kan jeg jo kun få fordi jorden dytter på meg med en friksjonskraft. DA i motsatt tilfelle skulle en bowlingkule gi ifra seg bevegelsesmengde til jorda før den ruller rent? Noen oppklaringer? Lenke til kommentar
Imaginary Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Analogier: Kraft (translasjon) - kraftmoment (rotasjon), bevegelsesmengde (translasjon) - spinn (rotasjon). Spinn «er» jo lineær bevegelsesmengde om en gitt akse, den beskriver rotasjonstilstanden rundt aksen, og bevegelsesmengden er bevart. Hvis du ser litt matematisk på Newtons 2. lov for rotasjon, blir det greit å se at spinn er bevart: . Hastigheten er parallell med bevegelsesmengden, Endret 17. desember 2009 av Imaginary Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå