Gå til innhold

Den Store Fysikk-tråden


Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Fysikkspørsmål jeg har tenkt på i det siste, og jeg klarer ikke å lage en formel for denne situasjonen:

 

Du står ved en tørrlagt brønn, med en golfball i hånden. Vi regner med at tyngdeakselerasjonen til golfballen er 9.8 m/^s2 hele veien ned, og når ikke terminalhastighet. Du starter stoppeklokken når du slipper ballen ned i brønnen, og stopper stoppeklokken når du hører lyden av at ballen treffer bunnen. Lydhastigeten er 330 m/s

Man skal finne dybden til brønnen.

 

Tips til hvordan formelen skal bli?

Lenke til kommentar
For å si det sånn, er brønnen så dyp at du må tenke på tiden det tar for lyden å nå tilbake til deg, må du også tenke på luftmotstanden og makshastighet for golfballen. :)

 

Greit nok det, hadde uansett vært intressant å se formelen på det spørsmålet, hvis man ser bort i fra luftmotstand og makshastighet. Bare som en typisk "fysikkøvelsesoppgave".

Lenke til kommentar

Jeg har ikke formelen hvis det var det du trodde, jeg bare kommenterte på khaffners innlegg. :p

 

EDIT: Jeg kjeder meg, og lenge siden jeg har jobbet med litt fysikk. I hodet mitt forestiller jeg meg to ligninger med to ukjente. La meg leke litt på papiret og se hva jeg kommer frem til. BBL. :)

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Er ikke det bare f(t)=1/2*9,81*t^2 - 330t..?

 

Uansett er det rart å ikke regne med terminalhastighet siden da må du begrense definisjonsmengden til funksjonen din som burde vært generel. Skal du bare se bort i fra luftmotstanden så er det fortsatt rart siden det impliserer at det er i vakuum og da vil du ikke høre noe.

Endret av SirDrinkAlot
Lenke til kommentar

Nei, det var ikke så enkelt. :/

 

Jeg har begynt å sette det opp slik (gikk utifra et hull på 50 meter, regnet ut mimetex.cgi?t_1 og mimetex.cgi?t_2 og t, men skal prøve å gå baklengs, mot fasitsvaret jeg fant tidligere):

 

mimetex.cgi?t_1, mimetex.cgi?t_2 og mimetex.cgi?s. Jeg tror likevel at jeg er på sporet av en mer generell ligning her.

Endret av Zeke
Lenke til kommentar

Har en oppgave her jeg ikke helt skjønner ...

 

I en fusjonsreaktor kan kjernene av hydrogenisotopene deuterium og tritium reagere og gi en heliumkjerne. For at sammensmeltingen (fusjonen) skal være mulig, må kjernene komme tilstrekkelig nær hverandre. Det kan skje hvis hver av hydrogenisotop-kjernene har en tilstrekkelig høy kinetisk energi. Ifølge kinetisk gass-teori er den midlere kinetiske energien Ek for partiklene i en gass ved temperaturen T gitt ved:

Ek=3/2*k*T

der k er botlzmannkonstanten. Temperaturen T kalles absolutt temperatur og måles i kelvin.

Hvilken temperatur må blandingen av deuterium og tritium ha for at den midlere kinetiske energien skal være 1,60*10^-15 J ?

Boltzmannkonstanten er ikke oppgitt og jeg skjønner ikke hvordan jeg liksom skal regne det ut da. Dessuten lurer på jeg på om midlere egentlig er en dobbel stavefeil for mildere.

Lenke til kommentar
Boltzmannkonstanten bør stå i et sted i fysikkboka di. Mener å huske at det var 1.38*10^-23 J/K.

Og da var det plutselig ikke så vanskelig å finne riktig svar lenger. Den sto ikke oppgitt i oppgaven, ei heller i oppgavene før/etter. Boka hadde den ikke og ikke engang formelsamlingen kunne fortelle meg den godeste Boltzmannkonstanten.

 

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Nei, det var ikke så enkelt. :/

 

Jeg har begynt å sette det opp slik (gikk utifra et hull på 50 meter, regnet ut mimetex.cgi?t_1 og mimetex.cgi?t_2 og t, men skal prøve å gå baklengs, mot fasitsvaret jeg fant tidligere):

 

mimetex.cgi?t_1, mimetex.cgi?t_2 og mimetex.cgi?s. Jeg tror likevel at jeg er på sporet av en mer generell ligning her.

 

Hei

 

Du har egentlig bare en ukjent: s. t1 og t2 = t som du skriver og dermed har du en ligning med en ukjent.

Jeg tror ikke at den er veldig lett å løse. (Jeg hadde ikke sjangs.)

Wolframalpha klarte å løse den når jeg satte inn g=9.81 og v2=330.

Svaret ble:

p><p>

Lenke til kommentar

Det burde jo egentlig holde å ta inversen av tidsfunksjonen: chart?cht=tx&chl=t(s) = \sqrt{\frac{2s}{a}} + \frac{s}{v_2}, men da kommer WolframAlpha opp med et annet svar enn Pe2, nemlig: chart?cht=tx&chl=s(t) = \frac{1}{2}(-660t - 22201.8) \pm 2706.77 \sqrt{t + 16.8196}

 

Jeg prøvde å teste denne for 5m ved å ta: chart?cht=tx&chl=s = \frac{1}{2}at^2 \Rightarrow t = \sqrt{\frac{2s}{a} = \sqrt{2*5}{9,81} = 1,01 s. Når jeg setter det inn i formelen fra WA får jeg s(1,01) = -11434,2±11429,4 = -4,8 eller -22863,6, altså litt mindre enn 5 m siden lyden bruker tid på å gå tilbake også. Det eneste problemet er at strekningen blir negativ.

Lenke til kommentar
Hei, hadde en interessant forelesning i dag hvor vi blant annet lærte å regne ut lufttrykket i en bestemt høyde over overflaten på jorda. Jeg lurer da på om noen av dere vet hvordan man regner det ut? Jeg ble ganske overrasket over fremgangsmåten.

 

Jeg forventer mange feil svar men blir spennende å se =)

Slik?

Jeg har på følelsen av at du kanskje har en annen måte. Hvis det er så, del gjerne metoden med oss.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har et fysikk spørsmål som jeg ikke forstår hvordan svaret blir det som det blir.

 

"A bird of weight W lands at the midpoint of the horizontal wire stretched between two poles. THe magnitude of the force exerted by each pole on the wire is F.

 

The bird will be in equilibrium if

 

A. 2F > W

B. 2F = W

C. 2F < W

D. F = W

"

 

Svaret er A 2F > W men jeg lurer på hvorfor det er svaret. Og eventuelt hvordan situasjonen hadde vært med noen av de andre svarsalternativene.

 

Takk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...