Gå til innhold

Den Store Fysikk-tråden


Anbefalte innlegg

Jeg har funnet ut litt um Butan og trykket til spraydeodoranter og kom frem til følgende:

2282515.2∗0.00005=0.0026885∗143.4∗296

Dette er PV=nRT

2282515 Pascal

0.00005m3 med Butan i boksen

Butan har (etter hva jeg fant ut; uten å være ekspert) 0.0026885 Mol

R-konstanten til Butan er 143.4

Temperaturen er 296 K; romtemperatur her

 

Hvordan kan jeg finne ut Temperaturen til Butanet idet den blir sprayet ut av boksen? Å finne T ved 100000Pascal(1 Bar) ga -260 Celsius; som er horribelt feil. Hvordan løser jeg dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm... Mistenker at dette kanskje ikke helt er stedet å spørre, men prøver likevel: Jeg sitter og tegner opp alle mulige 2.ordens (S²) feynman-diagrammer for QED. Får en del av typen (f = foton, ikke fermion) "e+ + e- + f -> f", "e+ + 2f -> e+" etc. (pluss en del som opplagt ikke går, slik som "e+ + e- + 2f -> ittno"). Det å faktisk regne ut amplituden for disse diagrammene er stort sett en drittjobb, så jeg prøver å slippe unna dette...

 

Noen som vet?

Lenke til kommentar

En helt annen ting, også kvantefeltteori: Dersom man lager seg en "basis" av alle kjente partikler i alle mulige (bevegelsesmengde, spinn, etc.-tilstander) (partiklene kommer fra kvantisering av de frie feltene), kan man da skape nye "partikler" med fritt valgte kvantetall, som riktignok ikke vil være egentlistander for de frie feltene, men kanskje i "ufrie" tilfeller (om hamitonoperatoren er "grisete")?

 

Hmm... Dette høres ikke heeelt ulikt Higgs/spontant symetribrudd, hvor man definerer seg noen nye felt som "sluker" de gamle...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

En snurrende sylinder slippes på bakken. Jeg skal finne ut hvor langt den ruller før den slutter å skli. Dette har jeg kommet fram til så langt:

post-38834-1228849724_thumb.png

 

Svaret skal imidlertid bli

post-38834-1228849730.png,

og jeg finner ikke ut hva jeg gjør feil. Eksamen er på torsdag, så det hadde vært kjekt med litt hjelp.

Endret av Daniel
Lenke til kommentar

post-96007-1228850842_thumb.png

 

Oppgave hentet fra mattetråden (uløst). Forslag til a):

 

G = tyngde, S = snorkraft, F = (summen av alle krefter) og subskript angir hvilket legeme kraften tilhører.

 

Systemet ved A: mAa = SA - GA

 

Systemet ved B: m?a = SC - µkGB - SA

 

Systemet ved C: mCa = GC - SC

 

Har jeg et riktig oppsett? Massen ved system B er jeg ikke sikker på. Skal det bare være mB?

Lenke til kommentar

Trenger hjelp med 2 fysikk oppgaver jeg driver med, trenger hovedsaklig utregningen for svaret har jeg.

 

Oppg 1

 

 

 

M = 0.25 kg

 

Vi ser bort i fra friksjon

 

Spørsmålene står på bildet

 

oppg1az6.jpg

 

 

 

 

Oppg 2

 

 

oppg2hh1.jpg

 

M = 2.0 kg

 

Klossen starter fra A i ro, passerer B i 3.0 m/s og stopper ved C. Rennen mellom B og C er vannrett.

 

A) Regn ut friksjonsarbeidet og friksjonskraften på strekningen BC = 3.5m

B) Regn ut tapet i mekanisk energi på strekningen AB

 

 

 

 

Håper noen kan hjelpe :)

Lenke til kommentar
Trenger hjelp med 2 fysikk oppgaver jeg driver med, trenger hovedsaklig utregningen for svaret har jeg.

 

Håper noen kan hjelpe :)

1:

Mekanisk energi er bevart, altså

Ek,0 + Ep,0 = Ek + Ep.

Løs for v, så er det bare å sette inn tallene.

 

2:

W = ΔEk

Endret av Daniel
Lenke til kommentar

Hei

 

 

Regner med at en del her inne har tatt 2FY? :p Jeg har også tatt det, men fikk en 3-er - noe jeg selvfølgelig skal fikse, og derfor ta faget som privatist. Hvilken studieteknikk anbefales? Er det som matte, at man må gjøre oppgaver til man spyr; ellers kanskje mer som andre fag, hvor man bør lese og skrive sammendrag etc?

 

2FY er jo muntlig, og derfor er det jo viktig å kunne mer enn oppgaveløsning.

Endret av Mr. Bojangles
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har et fysikkspørsmål som jeg irriterer meg grenseløst over å ikke få til :hmm: Har tegnet en tegning i paint, se bilde vedlagt under. Oppgave a) har jeg fått til, men på oppgave b) stopper det.

 

Oppgaven:

En kvadratisk spole abcd er plassert vinkelrett på feltlinjene i det homogene magnetfeltet mellom to magnetpoler. Spolen har 280 vindinger, kantlengde 2,0 cm og resistansen er 5,0 Ω.

 

a) Vi reduserer feltstyrken i magnetfeltet gjevnt fra 0,55T til 0,25T på 0,80s. Regn ut indusert ems i spolen. Regn også ut den induserte strømmen og finn strømretningen.

 

Svar: Strømstyrken er 0,0084 A. Strømretningen er a-d-c-b. Den induserte spenningen (emsen) er 0,042 V.

 

 

b) Mens feltstyrken er 0,25T, trekker vi spolen med konstant fart sidelengs ut av magnetfeltet på 1,2s. Finn induksjonsstrømmen og strømretningen i spolen.

 

Svar: Her er mitt forsøk:

v = s/t = 0,02/1,2 = 0,0167 m/s

 

ε = v*B*l -> ε = R*I (ε = elektromotorisk spenning)

R*I = v*B*l

I = (v*B*l)/R

I = (0,0167*0,25*0,02)/5

I = 0,0000167 A = 16,7 µA (per vinding)

I = 16,7 µA * 280 = 0,0047 A = 4,7 mA.

 

Fasit sier: 0,0047 A og i retningen a-d-c-b.

post-35504-1232198415_thumb.png

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Har skrevet inn mitt løsningsforslag over nå, og jeg hadde visst regnet riktig. Hadde bare glemt å gange opp spenningen med antall vindinger i spolen :blush:

 

Men det som først og fremst gjorde at det stoppet opp i oppgaven, var logikken:

 

1. Vil det fortsatt gå strøm rundt i spolen selv om f.eks. halve spolen er utenfor magnetfeltet?

 

2. Hvis ja: når spolen blir trukket ut av feltet med en fart v, så vil jo strømmen minke? Eller vil strømmen være konstant helt til spolen er FULLSTENDIG ute av magnetfeltet? :dontgetit:

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Det er endringen i fluks som bestemmer den induserte emsen, ikke fluksen selv. Så så lenge fluksendringen er jevn (lineær), vil du få en konstant ems indusert i sløyfen. Dermed vil det også gå en konstant strøm i sløyfen til den er helt ute av magnetfeltet, så lenge du trekker i sløyfen med konstant fart.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Edit: Har fått den til nå :fun:

 

 

post-89658-1234452237_thumb.jpg

 

Jeg sliter også litt med denne oppgaven.

 

 

Klossen slipper jo taket når N=0

Men blir N = 0 når F > N ? Fordi da vil jo klossen bevege seg mer i kraften F sin retning enn inn mot sentrum.

N og F står alltid vinkelrett på hverandre.

post-89658-1234454897.jpg

 

Når jeg beveger meg nedover den gata så får jeg cos Φ - (cos Φ)^2 = 0.5g*sin Φ

Og da blir svaret 201grader, som er feil.

 

 

 

Trenger litt hjelp :)

 

 

Endret av Twinkle
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Jeg har et regnestykke/spørsmål dere må se på.

 

Jeg har en grønn laserpenn, og det påstås at effekten er (inntil) 200mW.

Jeg åpnet den og etter litt tid med multimeter og kabler fant jeg ut følgende:

Spenning: 3V (2 AAA-batterier)

Strøm som går gjennom kretsen mellom minuspolen til batteriet og "laser-elementet" : 90mA

Motstand over "laser-elementet" uten batteriene: 30kΩ

 

Merk at laseren ikke lyste når jeg tok strømmålingen, aner ikke hvorfor though.

 

Kan dere på grunnlag av denne informasjonen regne ut total effekt til laseren og effekten til selve strålen?

Helst med utregning også :)

Endret av khaffner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...