ole_marius Skrevet 17. oktober 2015 Del Skrevet 17. oktober 2015 Det at jeg ikke kan programmering, gjør at jeg ikke vet hva feilmeldingene antyder. Fikk noen i klassen til å gå over scriptet istedenfor. Kanskje en fordel å lære seg det. Nja. Per nå, kun 1 innlevering med programmering med 3 år ingeniør bacheler bygg. Nopp. Prioriterer heller linjefagene mine Lenke til kommentar
Trrn13P Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Hei. Noen som vet hva den prosessen hvor et partikkel og antipartikkel oppstår også blir borte igjen i vakuum heter? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 13. september 2018 Del Skrevet 13. september 2018 Vakuum-polarisasjon Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Jeg leste denne artikkelen om å akselerere elektroner til relativistiske hastigheter og på den måten skape skyvekraft i en rakett. Hva er grunnen til at ionemotorer ikke klarer å akselerere ionene til relativistiske hastigheter? Sett at man klarte å lage en lett lineæraksellerator som skyter ut elektroner og protoner i 99,99..% av lysets hastighet så får man ekstremt mye skyvekraft per masse som forlater fartøyet. Altså en motor som kunne egnet seg for interstellare reiser. Hva er hovedutfordringen ved å bygge noe sånt? Hva ser man for seg å løse for eksempel de neste 20 årene? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 26. september 2018 Del Skrevet 26. september 2018 Den store forskjellen er masseforskjellen mellom xenon-ioner (som er vanligst å bruke i ionemotorer) og elektroner. Den er omkring 100 000. Det betyr at xenon-ionene må ha ca 100 000 ganger større bevegelsesmengde før de blir å regne som relativistisk. Det store problemet med den lette lineærakseleratoren er nettopp å gjøre den lett. Det er et prosjekt i gang på CERN (blant annet med folk fra Universitetet i Oslo) der de jobber med plasma-akselerasjon. Dette gjør de for å få til en langt mer kompakt akselerator til bruk i CLIC - en akselerator som man håper skal blir arvtakeren til LHC. Om en slik akselerator blir lett nok til din bruk vet jeg ikke, men den er i hvert fall et stort steg i riktig retning. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå