Gå til innhold

Den Store Fysikk-tråden

Anbefalte innlegg

newtons-cradle2.jpg

På en slik en, hvorfor er det slik at nå du drar og slepper to kuler fra den ene siden, så vil to stykker løfte seg på den andre siden?

Jeg ville jo tro at all energien fra de to kulene ville gått til den ytterste på andre siden. Hva får den nest ytterste til å også svinge ut?

Fordi bevegelsesmengde og energi må være bevart. Det er veldig enkelt å sjekke selv.

p=mv og e=0.5mv^2

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

På en slik en, hvorfor er det slik at nå du drar og slepper to kuler fra den ene siden, så vil to stykker løfte seg på den andre siden?

Jeg ville jo tro at all energien fra de to kulene ville gått til den ytterste på andre siden. Hva får den nest ytterste til å også svinge ut?

Fordi bevegelsesmengde og energi må være bevart. Det er veldig enkelt å sjekke selv.

p=mv og e=0.5mv^2

Om legeme A med høy hastighet og stor masse krasjer inn i legeme B, hvorfor kan ikke legeme B få en høyere hastighet enn det legeme A hadde opprinnelig? Bevegelsesmengden er da bevart om hastigheten til legeme B hadde økt tilstrekkelig om du bare skal tenke på pfør = petter uten videre forklaring. Jeg kan ikke komme på noen tilfeller hvor dette skjer, men kommer ikke på hvorfor det ikke fungerer slik selv om jeg er sikker på å ha fått det forklart en gang for noen år siden. Begynner å tenke på treghet.

Lenke til kommentar

p=mv og e=0.5mv^2

Om legeme A med høy hastighet og stor masse krasjer inn i legeme B, hvorfor kan ikke legeme B få en høyere hastighet enn det legeme A hadde opprinnelig? Bevegelsesmengden er da bevart om hastigheten til legeme B hadde økt tilstrekkelig om du bare skal tenke på pfør = petter uten videre forklaring. Jeg kan ikke komme på noen tilfeller hvor dette skjer, men kommer ikke på hvorfor det ikke fungerer slik selv om jeg er sikker på å ha fått det forklart en gang for noen år siden. Begynner å tenke på treghet.

Oppfattningen din er feil, dette kan fint skje.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har fysikk 1 nå, og der synes jeg det er lite krevende regning. Altså, matten er ikke veldig avgjørende for en god karakter bare du kan det grunnleggende. Stoffet må i større grad forstås. I matte r1 er det mer avansert regning. Det handler ikke like mye om forståelse, men om oppgavetrening. Jeg lurer litt på hvordan fysikk 2 er med tanke på dette? Er fys2 lik fys1 sånn sett? Er det forståelse og ikke oppgavetrening som er cluet? Når jeg gjør mange oppgaver i r1, så klarer jeg toppkarakteren. I fysikk får jeg aldri "bedre" enn fem, selv om jeg gjør masse oppgaver.

Edit: Litt usikker på om jeg skal ha fys2 neste år. Derfor jeg lurer....

Endret av hoyre
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Klarer noen å løse denne oppgaven for meg? Jeg har svaret men klarer ikke å komme frem til det. :(

Oppgave: Hvilken radius ville jorda få dersom den ble sammenpresset slik at den fikk samme tetthet som en atomkjerne, P= 6x10^18 kg/m3?

Var ingen tilleggsopplysninger, men har funnet ut at jordens masse er ca. 6x10^24 kg og at jordas massetetthet er ca 5500 kg/m3. Vet ikke om det er nødvendig for å finne svaret.

Svaret er ca. 60 Meter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En 238/92 Uran -kjerne kan fange inn et nøytron med liten kinetisk energi. Da får vi en 239/92 Uran -kjerne. Denne kjernen har for mange nøytroner i forhold til antall protoner til at den kan være stabil.

Hvordan kan kjernen få en bedre balanse mellom nøytroner og protoner uten å fisjonere?

Er det noen som kan hjelpe meg med det?? :thumbup:

Lenke til kommentar

239U henfaller til 239Np gjennom et beta-henfall, dvs at et av nøytronene sender ut et elektron og et nøytrino og blir til et proton. Det ser ikke ut til at 239U har noen vesentlig sjanse for å fisjonere, men 239Np henfaller videre til 239Pu som er fissilt.

Edit: Hvis 239U fanger enda et nøytron slik at det blir til 240U blir det noe mer stabilt, men vil fremdels være radioaktivt og etterhvert henfalle.

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg har fysikk 1 nå, og der synes jeg det er lite krevende regning. Altså, matten er ikke veldig avgjørende for en god karakter bare du kan det grunnleggende. Stoffet må i større grad forstås. I matte r1 er det mer avansert regning. Det handler ikke like mye om forståelse, men om oppgavetrening. Jeg lurer litt på hvordan fysikk 2 er med tanke på dette? Er fys2 lik fys1 sånn sett? Er det forståelse og ikke oppgavetrening som er cluet? Når jeg gjør mange oppgaver i r1, så klarer jeg toppkarakteren. I fysikk får jeg aldri "bedre" enn fem, selv om jeg gjør masse oppgaver.

Edit: Litt usikker på om jeg skal ha fys2 neste år. Derfor jeg lurer....

Hei! Jeg har fys2 og har S2 matematikk på siden. Selve fys2 faget blir mer krevende enn det du har i år, men hvis du holder 5 i fys1 og 6 i R1 matematikk så burde du bare kjøre på.

I fysikk 2 vil du blant annet være borte i litt mer avansert formler og vektorregning.

Lenke til kommentar

Vet noen dette?

En kjernereaksjon kan gå slik:

235/92U +et nøytron --> 236/92U --> 140/54Xe + 94/38Sr + 2nøytron

Hvilke bevaringslover gjelder her?

Kan noen hjelpe meg med bevaringslovene i denne oppgaven? :thumbup:

Jeg trodde alle bevaringslovene gjaldt i alle kjernereaksjoner, men tydeligvis ikke når oppgaven spør om det(!). Er det sånn at bare et par av bevaringslovene kan gjelde i enkelte reaksjoner, i så fall hvile i denne oppgaven?

Bevaringslovene:

- Nukleontallet er bevart.

- Totalenergien E er bevart.

- Ladningen er bevart.

I tillegg så gjelder vell også masseenergiloven (E0=mc2) siden massen endres.

Endret av Boumi
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Gjest member-101642

Oppgave c - hvordan angriper jeg den? Kunne noen tatt seg bryet med å vise meg fremgangsmåten?

Endret av member-101642
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har en Lagrangefunksjon chart?cht=tx&chl=L(q_1,q_2). chart?cht=tx&chl=q_1 er et syklisk koordinat. Og derfor er jo det kanoniske momentet konjungert til chart?cht=tx&chl=q_1,chart?cht=tx&chl=\Pi_{q_1}, konstant. Nå kan jeg jo selvfølgelig bruke det til å fjerne chart?cht=tx&chl=q_1 fra bevegelseslikningen, men siden chart?cht=tx&chl=\Pi_{q_1} også inneholder chart?cht=tx&chl=q_2, kan jeg da bruke det til å fjerne chart?cht=tx&chl=q_2 istedet?

Ble litt usikker siden læreboka ikke sier noe eksplisitt om det, men det virker jo bare rimelig, siden chart?cht=tx&chl=\Pi_{q_1} er konstant...

Lenke til kommentar

Jeg har en Lagrangefunksjon chart?cht=tx&chl=L(q_1,q_2). chart?cht=tx&chl=q_1 er et syklisk koordinat. Og derfor er jo det kanoniske momentet konjungert til chart?cht=tx&chl=q_1,chart?cht=tx&chl=\Pi_{q_1}, konstant. Nå kan jeg jo selvfølgelig bruke det til å fjerne chart?cht=tx&chl=q_1 fra bevegelseslikningen, men siden chart?cht=tx&chl=\Pi_{q_1} også inneholder chart?cht=tx&chl=q_2, kan jeg da bruke det til å fjerne chart?cht=tx&chl=q_2 istedet?

Ble litt usikker siden læreboka ikke sier noe eksplisitt om det, men det virker jo bare rimelig, siden chart?cht=tx&chl=\Pi_{q_1} er konstant...

Hvis du har at chart?cht=tx&chl=\Pi_{q_1} = f(q_2), så kan du, som du selv begrunner, gjøre det slik.

Et lite spørsmål: Det kan hende det er bare misforståelse i notasjonen, men hvordan kan chart?cht=tx&chl=q_1 være syklisk når Lagrangefunksjonen din, slik jeg forstår det, kun avhenger av koordinatene, chart?cht=tx&chl=q_{1} , q_{2}, og ikke deres tidsderiverte?

Endret av Raspeball
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...