SirDrinkAlot Skrevet 25. desember 2010 Del Skrevet 25. desember 2010 På en slik en, hvorfor er det slik at nå du drar og slepper to kuler fra den ene siden, så vil to stykker løfte seg på den andre siden? Jeg ville jo tro at all energien fra de to kulene ville gått til den ytterste på andre siden. Hva får den nest ytterste til å også svinge ut? Fordi bevegelsesmengde og energi må være bevart. Det er veldig enkelt å sjekke selv. p=mv og e=0.5mv^2 Lenke til kommentar
ape i båt Skrevet 7. januar 2011 Del Skrevet 7. januar 2011 Hvis et energiforsyningssystem skal levere 3000 kWh i året og omformingen er 850 kWh/kWpy, hva er da effekten målt i kWp som systemet må yte? Er det så enkelt som dette? 850/3000 = 0,28 Lenke til kommentar
Tunky Skrevet 15. februar 2011 Del Skrevet 15. februar 2011 Fantastisk. Skal kanskje høre Knut Jørgen Røed Ødegaard i morra kveld. Vi har om kosmologi i fysikken nå, så læreren skulle vurdere om vi skulle ta turen og få fri en annen gang. Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 22. februar 2011 Del Skrevet 22. februar 2011 På en slik en, hvorfor er det slik at nå du drar og slepper to kuler fra den ene siden, så vil to stykker løfte seg på den andre siden? Jeg ville jo tro at all energien fra de to kulene ville gått til den ytterste på andre siden. Hva får den nest ytterste til å også svinge ut? Fordi bevegelsesmengde og energi må være bevart. Det er veldig enkelt å sjekke selv. p=mv og e=0.5mv^2 Om legeme A med høy hastighet og stor masse krasjer inn i legeme B, hvorfor kan ikke legeme B få en høyere hastighet enn det legeme A hadde opprinnelig? Bevegelsesmengden er da bevart om hastigheten til legeme B hadde økt tilstrekkelig om du bare skal tenke på pfør = petter uten videre forklaring. Jeg kan ikke komme på noen tilfeller hvor dette skjer, men kommer ikke på hvorfor det ikke fungerer slik selv om jeg er sikker på å ha fått det forklart en gang for noen år siden. Begynner å tenke på treghet. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 På en slik en, hvorfor er det slik at nå du drar og slepper to kuler fra den ene siden, så vil to stykker løfte seg på den andre siden? Jeg ville jo tro at all energien fra de to kulene ville gått til den ytterste på andre siden. Hva får den nest ytterste til å også svinge ut? Fordi bevegelsesmengde og energi må være bevart. Det er veldig enkelt å sjekke selv. p=mv og e=0.5mv^2 Om legeme A med høy hastighet og stor masse krasjer inn i legeme B, hvorfor kan ikke legeme B få en høyere hastighet enn det legeme A hadde opprinnelig? Bevegelsesmengden er da bevart om hastigheten til legeme B hadde økt tilstrekkelig om du bare skal tenke på pfør = petter uten videre forklaring. Jeg kan ikke komme på noen tilfeller hvor dette skjer, men kommer ikke på hvorfor det ikke fungerer slik selv om jeg er sikker på å ha fått det forklart en gang for noen år siden. Begynner å tenke på treghet. Oppfattningen din er feil, dette kan fint skje. Lenke til kommentar
hoyre Skrevet 24. februar 2011 Del Skrevet 24. februar 2011 (endret) Hei! Jeg har fysikk 1 nå, og der synes jeg det er lite krevende regning. Altså, matten er ikke veldig avgjørende for en god karakter bare du kan det grunnleggende. Stoffet må i større grad forstås. I matte r1 er det mer avansert regning. Det handler ikke like mye om forståelse, men om oppgavetrening. Jeg lurer litt på hvordan fysikk 2 er med tanke på dette? Er fys2 lik fys1 sånn sett? Er det forståelse og ikke oppgavetrening som er cluet? Når jeg gjør mange oppgaver i r1, så klarer jeg toppkarakteren. I fysikk får jeg aldri "bedre" enn fem, selv om jeg gjør masse oppgaver. Edit: Litt usikker på om jeg skal ha fys2 neste år. Derfor jeg lurer.... Endret 24. februar 2011 av hoyre Lenke til kommentar
Boumi Skrevet 13. mars 2011 Del Skrevet 13. mars 2011 Klarer noen å løse denne oppgaven for meg? Jeg har svaret men klarer ikke å komme frem til det. Oppgave: Hvilken radius ville jorda få dersom den ble sammenpresset slik at den fikk samme tetthet som en atomkjerne, P= 6x10^18 kg/m3? Var ingen tilleggsopplysninger, men har funnet ut at jordens masse er ca. 6x10^24 kg og at jordas massetetthet er ca 5500 kg/m3. Vet ikke om det er nødvendig for å finne svaret. Svaret er ca. 60 Meter. Lenke til kommentar
Boumi Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 En 238/92 Uran -kjerne kan fange inn et nøytron med liten kinetisk energi. Da får vi en 239/92 Uran -kjerne. Denne kjernen har for mange nøytroner i forhold til antall protoner til at den kan være stabil. Hvordan kan kjernen få en bedre balanse mellom nøytroner og protoner uten å fisjonere? Er det noen som kan hjelpe meg med det?? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 (endret) 239U henfaller til 239Np gjennom et beta-henfall, dvs at et av nøytronene sender ut et elektron og et nøytrino og blir til et proton. Det ser ikke ut til at 239U har noen vesentlig sjanse for å fisjonere, men 239Np henfaller videre til 239Pu som er fissilt. Edit: Hvis 239U fanger enda et nøytron slik at det blir til 240U blir det noe mer stabilt, men vil fremdels være radioaktivt og etterhvert henfalle. Endret 1. april 2011 av -trygve Lenke til kommentar
Noxnon Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Hei! Jeg har fysikk 1 nå, og der synes jeg det er lite krevende regning. Altså, matten er ikke veldig avgjørende for en god karakter bare du kan det grunnleggende. Stoffet må i større grad forstås. I matte r1 er det mer avansert regning. Det handler ikke like mye om forståelse, men om oppgavetrening. Jeg lurer litt på hvordan fysikk 2 er med tanke på dette? Er fys2 lik fys1 sånn sett? Er det forståelse og ikke oppgavetrening som er cluet? Når jeg gjør mange oppgaver i r1, så klarer jeg toppkarakteren. I fysikk får jeg aldri "bedre" enn fem, selv om jeg gjør masse oppgaver. Edit: Litt usikker på om jeg skal ha fys2 neste år. Derfor jeg lurer.... Hei! Jeg har fys2 og har S2 matematikk på siden. Selve fys2 faget blir mer krevende enn det du har i år, men hvis du holder 5 i fys1 og 6 i R1 matematikk så burde du bare kjøre på. I fysikk 2 vil du blant annet være borte i litt mer avansert formler og vektorregning. Lenke til kommentar
Boumi Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 (endret) Vet noen dette? En kjernereaksjon kan gå slik: 235/92U +et nøytron --> 236/92U --> 140/54Xe + 94/38Sr + 2nøytron Hvilke bevaringslover gjelder her? Kan noen hjelpe meg med bevaringslovene i denne oppgaven? Jeg trodde alle bevaringslovene gjaldt i alle kjernereaksjoner, men tydeligvis ikke når oppgaven spør om det(!). Er det sånn at bare et par av bevaringslovene kan gjelde i enkelte reaksjoner, i så fall hvile i denne oppgaven? Bevaringslovene: - Nukleontallet er bevart. - Totalenergien E er bevart. - Ladningen er bevart. I tillegg så gjelder vell også masseenergiloven (E0=mc2) siden massen endres. Endret 2. april 2011 av Boumi Lenke til kommentar
Boumi Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Er ikke sikker på hvor jeg skulle poste det her, men tenkte kanskje det hadde noe med fysikk å gjøre(?) Kan noen forklare meg hva som skjer her? Er ikke noe triks som kun fungerer i den butikken, men man kan kjøpe den selv og få den til å fly. http://www.youtube.com/watch?v=wcJzO__z_gA&feature=player_embedded#at=19 Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 10. juli 2011 Del Skrevet 10. juli 2011 Bare tullball, se intruksjonsvideo her. http://www.youtube.com/watch?v=MR5AWIKxstI&feature=related 2 Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 (endret) Oppgave c - hvordan angriper jeg den? Kunne noen tatt seg bryet med å vise meg fremgangsmåten? Endret 8. oktober 2011 av member-101642 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 6. oktober 2011 Del Skrevet 6. oktober 2011 Summer kreftene (fokuser på komponenten parallelt med skråplanet) og del på massen, F = ma. Lenke til kommentar
SirDrinkAlot Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Jeg har en Lagrangefunksjon . er et syklisk koordinat. Og derfor er jo det kanoniske momentet konjungert til ,, konstant. Nå kan jeg jo selvfølgelig bruke det til å fjerne fra bevegelseslikningen, men siden også inneholder , kan jeg da bruke det til å fjerne istedet? Ble litt usikker siden læreboka ikke sier noe eksplisitt om det, men det virker jo bare rimelig, siden er konstant... Lenke til kommentar
jaricho Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Er vel den beste i min klasse i matte, om ikke trinnet, og de på vgs kalte meg kalkulatoren fordi de mente jeg var så rå i hoderegning og matte... Men når jeg ser i tråden her føler jeg meg brått veldig liten Lenke til kommentar
Nebuchadnezzar Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 Hvor jeg går når jeg ønsker å føle meg liten http://math.stackexchange.com/ http://www.mathematica.gr/forum/viewtopic.php?f=9&t=7842&start=60 http://mathoverflow.net/ Men er som sagt bare å fortsatte, man forstår mer og mer =) Lenke til kommentar
Raspeball Skrevet 27. mars 2012 Del Skrevet 27. mars 2012 (endret) Jeg har en Lagrangefunksjon . er et syklisk koordinat. Og derfor er jo det kanoniske momentet konjungert til ,, konstant. Nå kan jeg jo selvfølgelig bruke det til å fjerne fra bevegelseslikningen, men siden også inneholder , kan jeg da bruke det til å fjerne istedet? Ble litt usikker siden læreboka ikke sier noe eksplisitt om det, men det virker jo bare rimelig, siden er konstant... Hvis du har at , så kan du, som du selv begrunner, gjøre det slik. Et lite spørsmål: Det kan hende det er bare misforståelse i notasjonen, men hvordan kan være syklisk når Lagrangefunksjonen din, slik jeg forstår det, kun avhenger av koordinatene, , og ikke deres tidsderiverte? Endret 27. mars 2012 av Raspeball 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå