Per-O-M Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Som en forholdsvis ”nybegynner” angående digital fotografering så er det en ting jeg har tenkt på. Når vi ser på de digitale bildene vi har tatt så skjer jo det som regel på en PC skjerm. For å vurdere bildekvaliteten så må vi jo være sikre på at det bildet vi ser på skjermen ”er riktig” angående farger, lys, kontrast osv. Hva mener der er den beste måten å kalibrere PC skjermen på/hvilke program bruker dere til å kalibrere skjermen med? Eller justerer der skjermen bare på ”feelingen”? På min stasjonære PC så ser bildene veldig bra ut men på min bærbare PC så er de samme bildene ganske mye dårligere (skulle tro det var noe galt med kamera innstillingene). Jeg har også sett en ”profesjonell” fotograf redigere bilder på sin bærbare PC, bildene ble bra når vi så de på PC’n hennes men når jeg fikk disse bildene fremkalt så var de alt for mørke. Jeg tror dette skylles feil innstilt/kalibrert PC skjerm. Hva mener dere? Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Joda, men vi bruker ikke programmer til å kalibrere skjemene. Vi bruker hardware ala Spyder 2 eller 3, eller Huey Pantomine osv. Disse fester man på skjermen og starter et program som da gjør masse magiske greier mens disse kalibratorene leser lys/farge-intensiteter og oppretter en profil for skjermen etterpå. At bilder blir for mørke/lyse er veldig ofte et resultat av dårlig kablibrert skjerm. Det er derfor er en skjermkalibrator til rundt 1000 kr en veldig fin ting, om man gjør mye editering av bilde og eller skriver de ut hjemme. Skal man redigere bilder er man egentlig avhengig av at man ser det slik det faktisk er ved en utskrift. Dette med skjermkalibrering er diskutert nokså mange ganger her inne. Så du kan gjøre et søk på: Kalibrering (av skjerm) eller Spyder o.l. Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg har også sett en ”profesjonell” fotograf redigere bilder på sin bærbare PC, bildene ble bra når vi så de på PC’n hennes men når jeg fikk disse bildene fremkalt så var de alt for mørke. Jeg tror dette skylles feil innstilt/kalibrert PC skjerm. Hva mener dere? Å ha en kalibrert skjerm er en nødvendighet, men man må heller ikke glemme at mange fotolabber kjører autojustering på bildene hvis det ikke gis beskjed om annet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå