Gå til innhold

Hva er Mercedes og hva er Lada i Objektiv verden?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle merker har sine gode og dårlige typer, modeller og eksemplarer, men sånn grovt sett ville jeg satt det opp omtrent slik, for Canon:

1) Tokina

2) Tamron

3) Sigma

4) Cosina

5) Vivitar

99) Samyang etc

Men det er egentlig temmelig håpløst å sette det opp slik. Vivitar har f.eks sin serie-1, som er meget bra, og kvaliteten vil som sagt variere alt etter hvilken modell man kjøper. Hvilke krav og forventninger man ha spiller også inn.

Om det er slik at du trenger hjelp til å finne ut hvilket objektiv du skal kjøpe, så er det bedre om du poster dine preferanser, behov og budsjettbegrensninger her, så kan vi hjelpe deg bedre.

EDIT: I listen har jeg ikke tatt med canon selv, da jeg gikk ut i fra at det var tredjepartsoptikk du var ute etter.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Ser det er flere merker som passer til mitt Canon 30D.

Så hva blir sett på som bra?

De som passer dine behov er bra. De som støver ned på hylla etter innkjøp er ikke bra. Generelt får man hva man betaler for. Eksempelvis Canon, Sigma, Tamron og Tokina leverer både bra og mindre bra objektiver. Canons dyreste objektiver (merket L) er oftest best, men det er slettes ikke sikkert du har behov for alle punkter de er best på.

Skriv noe mer om dine behov og størrelse på lpmmebok, så kan folk gi mer konkrete anbefalinger.

Lenke til kommentar

Et enkelt spørsmål som krever et litt komplisert svar.

Men det beste svaret må kanskje være orginal optikk.

Det finnes gode å dårlige objektiver fra samme produsent, på samme måte som det finnes gode å dårlige biler fra samme produsent.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...