Gå til innhold

hvordan koble endevender med mellom vender

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

---Endevendar------Kryssvendar-------Endevendar
______/*---------------*\/*--------------*\_______
  \*---------------*/\*--------------*/

L inn på endevendar 1, to ledninger ut og inn på eine sida av kryssvendar/mellomvendar, to ledninger ut frå andre sida av kryssvendar og inn på endevendar 2, L ut igjen på andre sida.

Lenke til kommentar
---Endevendar------Kryssvendar-------Endevendar
______/*---------------*\/*--------------*\_______
  \*---------------*/\*--------------*/

L inn på endevendar 1, to ledninger ut og inn på eine sida av kryssvendar/mellomvendar, to ledninger ut frå andre sida av kryssvendar og inn på endevendar 2, L ut igjen på andre sida.

kunne du ha vist meg det på den tegnigen jeg la ved? jeg forstår det ikke helt enda.

Lenke til kommentar

Ikke så veldig vanskelig.

Prinsippet så vidt jeg husker :p Er at :

En fase går rett til lampen. (Blå)

Den andre fasen skal gjennom bryterene.

En fase (sort) Går inn på L på en av endevenderene.

Ut fra endevenderen kommer du med 2 ledere.

De to lederne skal inn på en side av mellomvenderen. Feks de 2 tilkoblinger på bunnen.

(Spiller ingen rolle om du kobler på bunn eller topp,Men det kan variere fra fabrikant til fabrikant.Står vanligvis på baksiden av bryteren hva som er inn og ut.)

Ut fra mellomvenderen kommer du med to ledere som skal kobles på de to inngangene til neste endevender.

Og ut fra L på den endevenderen kommer du med lederen som skal til lampen.

Det er altså den fasen som har gått hele veien igjennom bryterene.

Så mellomvenderen blir altså bare koblet i mellom de to endevenderene.

Med 2 leder inn fra endevendervender 1, og 2 ledere ut til endevendervender 2.

Med de to ledere fra en vender inn på

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Å kople det gjennom ein koplingsboks kan du klare sjølv, men du må ha 7 klemmer om du skal kople det som på din teikning.

Eg ville forresten brukt fargekodane som vist under, meiner det var det me brukte på skulen. Mikser du dei kvite eller kopla feil på kryssvendar eller endevendaren betyr det ingenting, alt vil fungere uansett. Det er difor viktigare å skilje det som går inn på brytarane, det som går mellom og det som går ut. Då unngår du eventuell forvirring i ein koplingsboks om alle ledningane skal gjennom der.

post-23219-1206878470_thumb.jpg

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Å kople det gjennom ein koplingsboks kan du klare sjølv, men du må ha 7 klemmer om du skal kople det som på din teikning.

Eg ville forresten brukt fargekodane som vist under, meiner det var det me brukte på skulen. Mikser du dei kvite eller kopla feil på kryssvendar eller endevendaren betyr det ingenting, alt vil fungere uansett. Det er difor viktigare å skilje det som går inn på brytarane, det som går mellom og det som går ut. Då unngår du eventuell forvirring i ein koplingsboks om alle ledningane skal gjennom der.

Lenke til kommentar

for å si det samme som jeg sier hver gang dette spørmsålet kommer opp på forumet: 1: SØK før du oppretter ny tryd, det er 2 tråder bare det siste halvåret om akkurat dette!

2(som forøvrig er mye viktigere) :

Hvis du ikke vet hvordan en enkel endevendersystem kobles, har du INGENTING å gjøre under kapslingen på bryterene.

og husk at det er mange flere ting å huske på enn akkurat hvordan "du får det til å virke"

Vil bla. minne deg på viktigheten av planlegging, risikovurdering, og verifikasjon (sluttkontroll)

Lenke til kommentar
for å si det samme som jeg sier hver gang dette spørmsålet kommer opp på forumet: 1: SØK før du oppretter ny tryd, det er 2 tråder bare det siste halvåret om akkurat dette!

2(som forøvrig er mye viktigere) :

Hvis du ikke vet hvordan en enkel endevendersystem kobles, har du INGENTING å gjøre under kapslingen på bryterene.

og husk at det er mange flere ting å huske på enn akkurat hvordan "du får det til å virke"

Vil bla. minne deg på viktigheten av planlegging, risikovurdering, og verifikasjon (sluttkontroll)

Må si meg enig der. Har sett mye "hjemmeelektro" i hus rundt forbi som har skapt farlige situasjoner.

Bare noe så enkelt som å koble til en ny stikkkontakt kan få konsekvenser om det ikke er gjort skikkelig.

Bruk Fagfolk. Det lønner seg.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...