Gå til innhold

Lightroom med bilder på forskjellige harddisker

Anbefalte innlegg

Har et lite problem. Bruker en bærbar PC. Den er på 80GB. Er ubegrenset med plass jeg har til bilder. Men har denne bærbare med seg mye å liker å ha med det siste halve året av bilder i allefall.

Har en 500gb ekstern som jeg kobler til hjemme. Ønsker etter 6mnd å dumpe eks 1-2 måned over til ekste... rne harddisk. Hvordan skal dette gjøres?

Finnes det noen gode forumer om Lightroom?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså månedlig backup av bildene eller flytting av bildene?

Jeg synes goodsync er bra til begge deler. Det kan settes opp til å ta backup/flytting automatisk med jevne intervaller, eller manuelt hvis du ønsker det.

Jeg vil uansett anbefale å alltid ha bildene på minst to plasser. Altså backup. En harddisk kan ryke og det er veldig surt om man mister 10 000 bilder.

Lenke til kommentar

Å flytte filer er veldig enkelt i Lightroom, så lenge de er importert. Jeg kjenner to metoder.

Metode A:

Bare bruk "Folders" på den venstre Taben. Marker den mappa du ønsker å flytte. Så drar og slipper du mappa til ønsket destinasjon (I ditt tilfelle, den eksterne disken). Da får du opp en dialog som spør deg om du virkelig ønsker å flytte filene, svar ja og la Lightroom gjøre jobben.

Denne metoden forutsetter at mappa er synlig i Foldes. Og det igjen forutsetter at du har importerte bilder der (altså på den eksterne disken) fra før. Har du ikke det, finnes det en vei rundt. Legg en hvilken som helst billedfil i mappa, og importer den til Lightroom. Da blir mappa synlig. Du kan eventuelt slette fila etterpå.

Metode B:

Flytt filene ved hjelp av hvilken som helst filbehandler, f.eks Utforsker. Når du åpner Lightroom etterpå, så vil filene markeres med et spørsmålstegn. Det betyr at Lightroom har mistet kontakten med dem. Fortvil ikke. Nok en gang ligger løsningen Folders på venstre Tab.

Marker den katalogen hvor filene opprinnelig lå. Høyreklikk. Et av valgen er da er find missing files (eller noe i den duren). Hvis ikke jeg husker feil er det bare å følge dialogen og klikke seg fam til rett katalog.

Personlig foretrekker jeg den første metoden.

MaritimTim

EDIT: Ellers så vil jeg på det sterkeste oppfordre deg til å ta regelmessig backup. Jeg snakker av dyrekjøpt erfaring.

Endret av fototim
Lenke til kommentar

Det er kjempeviktig at du bruker Lightroom til å flytte filene med, mao flytt filene innad i Lightroom og over på den eksterne harddisken. Dersom du også har Library fila og metadata på den eksterne harddisken, kan du bruke den eksterne harddisken på flere PC som har installert Lightroom.

Lenke til kommentar
Det er kjempeviktig at du bruker Lightroom til å flytte filene med, mao flytt filene innad i Lightroom og over på den eksterne harddisken. Dersom du også har Library fila og metadata på den eksterne harddisken, kan du bruke den eksterne harddisken på flere PC som har installert Lightroom.
Neida :)

Se mitt var over.

Metode B som jeg kaller det funker, men for meg føles det tryggest å gjøre ting inne fra Lightroom

Lenke til kommentar

Jeg bruker et .bat script for slikt:

xcopy F:\Dokumenter\Bilder E:\Backup\Bilder\ /D /S /Y
xcopy F:\Dokumenter\Bilder Z:\Backup\ /D /S /Y

Første kopierer til en annen disk jeg har, den kopierer alle undermapper og filer (inkl lightroom libraries ol)

Den andre kopierer det samme til en mappet nettverksstasjon (disk på en annen maskin i huset).

Denne .bat filen har jeg bare lagt i en planlagt oppgave i Windows så den kjøres 1 gang i uka.

Endret av jvc1986
Lenke til kommentar
Neida :)

Se mitt var over.

Metode B som jeg kaller det funker, men for meg føles det tryggest å gjøre ting inne fra Lightroom

Men det er ganske så tungvint når det er så enkelt å flytte filene inni Lightroom. Metode B er grei når en skal bruke ekstern editering med software som ikke er fra Adobe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...