DilliMusic Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) heisann ja da tenkte jeg meg at jeg skulle oppdatere musikk utstyret jeg har. altså lydkort, mikk, monitorer og keyboard og et headsett. når det gjelder pris så har jeg mer enn nok penger, jeg vil jo heller ikke gi for mye. greit med litt penger til overs 1. lydkort. her så vil jeg ha et lyd kort med flere XLR innganger. på lydkortet jeg har nå så har jeg kun en. har tittet litt på UX8. noen som har denne eller vært borti den? er det et bra kjøp eller fins det bedre for ca samme pris? http://www.procom.no/index.php?target=http...p/details/24100 eller er Firestudio bedre? http://www.procom.no/index.php?target=http...p/details/23976 2. når det gjelder mikk så har jeg ikke peiling på hva jeg bør gå for. har en Røde NT 1A. ganske fin mikk, men tenkte å ha enda en til og en som kanskje er enda bedre. 3. når det gjelder monitorer så vet jeg ikke så mye der heller. men vil ha to gode monitorer som har bra frekvens rekkevidde sett litt på Yamaha MSP7, men som sakt vet ikke noe særlig om monitorer http://www.procom.no/index.php?target=http...p/details/23467 4. av keyboard så tror jeg at jeg kommer til å gå for Keystation 88es. 88 keys høres bra ut. har keystation 49 nå. fornøyd men vil ha flere keys. så hva syns dere? tips til meg? EDIT: er det eventuelt andre ting jeg bør ordne meg? Endret 29. mars 2008 av DilliMusic Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg kan starte med gode råd om mikk og monitorer jeg nå da. En kondensatormikk med nyrekarakteristikk jeg på det varmeste anbefaler, er AKG Percetion 200. Tro meg, du skal lete lenge etter en mikrofon til den prisen, som gir en så varm og klar lyd. Jeg kjøpte den selv på tilbud til 1 700 kroner. Veiledende pris er ca 2 300 kroner, men den selges billigere enn det. Meget god mikrofon! For monitorer har jeg ikke tenkt å utpeke noen bestemt modell akkurat nå, (er sent på kvelden, kan eventuellt hjelpe mere senere) men vil bare fortelle deg at hvis du er ut etter bra frekvensomfang, så husk at de fleste monitorer gjør en god jobb på de høye frekvensene, og det er derimot de lave frekvense man får dårlig dekning på. Så dersom du ikke skal ha noen egen sub, og du bare skal ha 2 monitorer, så bør du velge noen med 8 " basselement. Kan også nevne at forskjellen på dyre og billige monitorer er som regel ikke hvilke frekvenser de klarer å produsere, men hvor nøyktig de gjengir volumet på de forskjellige frekvensene. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 31. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg kan starte med gode råd om mikk og monitorer jeg nå da. En kondensatormikk med nyrekarakteristikk jeg på det varmeste anbefaler, er AKG Percetion 200. Tro meg, du skal lete lenge etter en mikrofon til den prisen, som gir en så varm og klar lyd. Jeg kjøpte den selv på tilbud til 1 700 kroner. Veiledende pris er ca 2 300 kroner, men den selges billigere enn det. Meget god mikrofon! For monitorer har jeg ikke tenkt å utpeke noen bestemt modell akkurat nå, (er sent på kvelden, kan eventuellt hjelpe mere senere) men vil bare fortelle deg at hvis du er ut etter bra frekvensomfang, så husk at de fleste monitorer gjør en god jobb på de høye frekvensene, og det er derimot de lave frekvense man får dårlig dekning på. Så dersom du ikke skal ha noen egen sub, og du bare skal ha 2 monitorer, så bør du velge noen med 8 " basselement. Kan også nevne at forskjellen på dyre og billige monitorer er som regel ikke hvilke frekvenser de klarer å produsere, men hvor nøyktig de gjengir volumet på de forskjellige frekvensene. ahh så den bør jeg ordne meg? tenkte å bruke rundt 4000-5000 på ny mikk. men denne bør jeg absolutt ha? syns monitorer blir ganske viktig for vil ha god presis lyd. men er så utrolig blank når det gjelder monitorer. pris klasse på monitorer bør jeg holde meg til for å få bra og presis lyd? 10 000? når det gjelder lydkort så har jeg endelig bestemt meg for hvilket jeg skal gå for. Presonus FireStudio Tube syns den virker helt råååå ^^ men skal vente med å bestille ting. vil bestille alt og få alt samtidig ^^ Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Kjøp fra usa, det råkker på pris. jrrshop.com er fin. En fantastisk mic du kan se på er peluso 2247, finnes under tube microphones. fått masse skryt og er lett den neste mikken jeg skal kjøpe til studio. koster rundt 6000. Dynaudio er fine høytalere. Du kan se på f.eks bm6a eller bm5a. begge under 10k. Mulig jeg ville kjøpt disse i norge, ting som trenger strøm fra stikkontakt bruker gjerne kun 110V spenning om de kjøpes i usa og da må det en omformer til. Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Du MÅ ikke ha AKG Perception 200, men det er en kjempegod mikk til en alt for snill pris. Siden du er ute etter en mere ekslusiv mikk i forhold til Røde-mikken din, bør du kansje vurdere en dyrere modell da. Har aldri prøvd en Røde-mikk, men har jo hørt mye fint om dem. Angående monitorer, hvilken musikkstil jobber du med? Man velge gjerne ikke likedan monitoring for produksjon av techno, som man gjør for f.eks. akustisk musikk. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 1. april 2008 Forfatter Del Skrevet 1. april 2008 (endret) musikken jeg lager er Rnb,Rap,Pop,elektronika. lager også noe house og trance. hvilke monitorer bør jeg gå for da? blir vel best å få med en sub og eller? men vil helst kun ha to monitorer uten sub. Endret 1. april 2008 av DilliMusic Lenke til kommentar
Slettmeg01 Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 musikken jeg lager er Rnb,Rap,Pop,elektronika. lager også noe house og trance. hvilke monitorer bør jeg gå for da? blir vel best å få med en sub og eller?men vil helst kun ha to monitorer uten sub. I stedet for å betale 10 000 på 2 monitorer, hvorfor ikke fordele dette på 2 near-field monitorer og 1 sub? Jobber man med slik musikk, er sub virkelig å foretrekke! Jeg vil foreslå at du kjøper 2 near-field monitorer med ca 6 " basselement, og en sub med 12 " element. En ting du også kan ha i bakhodet når du ser på frekvensrespons til de forskjellige monitorene, er at om de når helt opp i 24 kHz, eller 40 kHz betyr ingen forskjell, for den absolutte yttergrensen på hvor høy frekvens et menneske hører er 20-22kHz. Det er faktisk ikke så uvanlig å EQ'e vekk alle frekvenser over 20 kHz når man mastrer musikken. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 12. juni 2008 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2008 hei igjen har hatt så utrolig mye å hjøre i det site men var på musikk sjappa her i fr.stad idag. og han anbefalte meg utstyr og mente på at jeg kom til å være mer enn fornøyd og er ganske fornøyd egentlig. lydkortet ble en Edirol UA - 25. greit fornøyd med denne. skal dit neste uke igjen og kjøpe en 4 kanals hodetelefon boks av monitorer så sa falt det på denne: http://www.behringer.com/B2031A/index.cfm?lang=ENG er bra fornøyd med alt dette og kosta meg ikke så all verden mye. virker som om det er best å dra ned til musikk sjapper så får man testa det ut litt først før man kjøper. men takk for all tips jeg har fått hittil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå