Bluesky Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (Først vil jeg bare si at jeg ikke har noe som helst forhold til narkotika, og jeg har heller ingen planer om å begynn) Jeg lurer på en liten ting, I Nederland er jo hasj lovlig. Så hvis man røyker litt på en ferietur og blir tatt i en pisseprøve etter at man har kommet hjem, risikerer man da straff? Evt. at hunden til tollvesenet reagerer på lukten av klærne dine på vei igjennom tollen (snakker da ikke om smugling, bare lukt som setter seg i klærne) Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Nei (bare for å svare enkelt og greit) Det er som er ulovlig i Norge er bruk og oppbevaring. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (Først vil jeg bare si at jeg ikke har noe som helst forhold til narkotika, og jeg har heller ingen planer om å begynn) Jeg lurer på en liten ting, I Nederland er jo hasj lovlig. Så hvis man røyker litt på en ferietur og blir tatt i en pisseprøve etter at man har kommet hjem, risikerer man da straff? Evt. at hunden til tollvesenet reagerer på lukten av klærne dine på vei igjennom tollen (snakker da ikke om smugling, bare lukt som setter seg i klærne) Positiv urinprøve = du kan helt klart risikere straff i teorien, men jeg vet ikke hvor store ressurser påtalemyndigheten vil legge i å få deg straffet. Hundemarkering på lukt i klærne = du kan ikke uten videre risikere straff, men dette kan for eksempel gi skjellig grunn til mistanke osv, med påfølgende ransaking, og da kan det jo hende at de finner noe? For øvrig, all seriøs forskning på området viser at det er umulig å få tilstrekkelig virkestoff i kroppen til at det gjør utslag på ei urinprøve uten at man har inntatt stoffet selv, det elimininerer altså passiv røyking. Virkestoffet i hasj/cannabis, delta-9-tetrahydrocannabinol, kan spores i urin opptil seks uker etter at man sist inntok stoffet. Det nye "hotte" på den fronten for blant annet narkotikapoliti og Forsvarets narkotikagrupper er å ta hårprøver av mistenkte - da kan man nemlig finne spor etter narkotika like langt tilbake i tid som håret er gammelt. Rettsvesenet godtar dette på lik linje med urinprøver, så snart er eneste utvei å barbere av seg samtlige kroppshår før man kommer hjem til moderlandet Lenke til kommentar
Bluesky Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Så det Norske rettsvesenet kan altså straffe meg for noe som skjedde i utlandet (hvor det er lovlig) ? Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Det skjer da ikke at de tar hårprøve,urinprøve eller blodprøve sånn helt uten videre. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Står det noko som helst i lovverket om å ha brukt? Trur kanskje det berre står noko om besittelse og at dette er ulovleg. Har bekjente som har vore i Amsterdam og tatt seg ein liten ein: Den eine blei hanka inn då narkobikkja blei veldig interessert i han (tullingen gjekk med dei same klærene som han hadde vore i coffeeshopen med) Den andre var litt sliten etter litt masse festing. Ingen av dei fekk noko problemer då ingen av dei hadde noko med seg. Urinprøver/ blodprøver vil vel berre vere tilfeller der ein har begått handlinger som å vere rusa er eit lovbrudd i seg sjølv (f.eks bilkjøring i rusa tilstand) Av ein eller anna merkeleg grunn var det temmeleg fullt av tollere når flyene frå Amsterdam kommer. Rart Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Du kan så klart ikke straffes i Norge for å ha gjort noe i et annet land, som er lov i det landet du gjorde det. 1 Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Står det noko som helst i lovverket om å ha brukt?Trur kanskje det berre står noko om besittelse og at dette er ulovleg. Loven på dette området er klinkende klar: § 4. Forbud. Tilvirkning, innførsel, utførsel, transitt, omsetning, besittelse og bruk av de narkotika mv. som det er gjort merknad om i Narkotikalisten, er forbudt. Statens legemiddelverk eller den Statens legemiddelverk bemyndiger kan gjøre unntak når særlige grunner foreligger. Sosial- og helsedirektoratet kan gi tillatelse til bruk av narkotika. Cannabis står oppført på narkotikalisten, og loven rammer dermed bruk av dette stoffet. Spørsmålet Bluesky reiser er om norske myndigheter kan gripe inn og straffe deg for bruk av cannabis selv om bruken fant sted i et land hvor dette er lovlig. I prinsippet er det slik at dersom en handling ikke er straffbar i det landet den utføres i, kan man heller ikke bli straffet for det når man kommer hjem til Norge. Man kan imidlertid tenke seg følgende hypotetiske tilfelle: En person røyker hasj i Nederland, og setter seg på første fly hjem. Vel hjemme i Norge kjører vedkommende bil fra flyplassen. Han/hun blir innblandet i en ulykke, og det blir tatt en rutinemessig blodprøve (evt. urinprøve), som viser spor av hasjbruk. I dette tilfellet ville hasjrøykingen vært ulovlig, fordi kjøring i påvirket tilstand i Norge er straffbart, selv om man inntok rusmiddelet som ledet til påvirkningen i et land hvor dette var lovlig. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Står det noko som helst i lovverket om å ha brukt?Trur kanskje det berre står noko om besittelse og at dette er ulovleg. Loven på dette området er klinkende klar: § 4. Forbud. Tilvirkning, innførsel, utførsel, transitt, omsetning, besittelse og bruk av de narkotika mv. som det er gjort merknad om i Narkotikalisten, er forbudt. Statens legemiddelverk eller den Statens legemiddelverk bemyndiger kan gjøre unntak når særlige grunner foreligger. Sosial- og helsedirektoratet kan gi tillatelse til bruk av narkotika. Cannabis står oppført på narkotikalisten, og loven rammer dermed bruk av dette stoffet. Spørsmålet Bluesky reiser er om norske myndigheter kan gripe inn og straffe deg for bruk av cannabis selv om bruken fant sted i et land hvor dette er lovlig. I prinsippet er det slik at dersom en handling ikke er straffbar i det landet den utføres i, kan man heller ikke bli straffet for det når man kommer hjem til Norge. Man kan imidlertid tenke seg følgende hypotetiske tilfelle: En person røyker hasj i Nederland, og setter seg på første fly hjem. Vel hjemme i Norge kjører vedkommende bil fra flyplassen. Han/hun blir innblandet i en ulykke, og det blir tatt en rutinemessig blodprøve (evt. urinprøve), som viser spor av hasjbruk. I dette tilfellet ville hasjrøykingen vært ulovlig, fordi kjøring i påvirket tilstand i Norge er straffbart, selv om man inntok rusmiddelet som ledet til påvirkningen i et land hvor dette var lovlig. Kan man ikke kjøre bil på 6 uker da? Siden det er så lenge hasjen kan spores. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Da er du ikke lenger påvirket, så det er ikke noe problem Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Kan man ikke kjøre bil på 6 uker da? Siden det er så lenge hasjen kan spores. Man er ikke påvirket i 6 uker. Men THC ligger i blodet/urinen i 6 uker. Altså, man har det i kroppen selv om man ikke er ruset. En evt blodprøve vil vise om personen var "høy" eller om han hadde tatt seg en for en lenger stund tilbake. Jeg vet ikke, men tviler sterkt på at man vil bli straffet for kjøring i "påvirket" tilstand når man røyket for 4 uker siden. Lenke til kommentar
Rescue me Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Kan man ikke kjøre bil på 6 uker da? Siden det er så lenge hasjen kan spores. Man er ikke påvirket i 6 uker. Men THC ligger i blodet/urinen i 6 uker. Altså, man har det i kroppen selv om man ikke er ruset. En evt blodprøve vil vise om personen var "høy" eller om han hadde tatt seg en for en lenger stund tilbake. Jeg vet ikke, men tviler sterkt på at man vil bli straffet for kjøring i "påvirket" tilstand når man røyket for 4 uker siden. Jon skrev jo: Vel hjemme i Norge kjører vedkommende bil fra flyplassen. Han/hun blir innblandet i en ulykke, og det blir tatt en rutinemessig blodprøve (evt. urinprøve), som viser spor av hasjbruk. I dette tilfellet ville hasjrøykingen vært ulovlig, fordi kjøring i påvirket tilstand i Norge er straffbart, selv om man inntok rusmiddelet som ledet til påvirkningen i et land hvor dette var lovlig. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Man blir ikke straffet for å kjøre i påvirket tilstand, selv om man finner spor etter TIDLIGERE hsajbruk. Man har i politisystemet en regnemåte som regner om cannbispåvirkningen til tilsvarende promille. Man er altså IKKE påvirket i lovens forstand, selv om man finner "rester". Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 (endret) Du kan så klart ikke straffes i Norge for å ha gjort noe i et annet land, som er lov i det landet du gjorde det. (slettes) Endret 30. mars 2008 av Jurist Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Man blir ikke straffet for å kjøre i påvirket tilstand, selv om man finner spor etter TIDLIGERE hsajbruk. Man har i politisystemet en regnemåte som regner om cannbispåvirkningen til tilsvarende promille. Man er altså IKKE påvirket i lovens forstand, selv om man finner "rester". Nå har det seg sånn at jeg kjenner narkotikaetterforskere i politiet og Forsvaret og har dessuten vært tilstede under flere rettssaker vedrørende bruk av cannabis og andre narkotiske stoffer, og jeg har aldri hørt om at de regner om cannabispåvirkningen til tilsvarende promille. Kan du fortelle litt mer om dette? Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Kopiert ut fra TA på nett: "Mye «grums» i blodet Trailersjåføren som kjørte av veien og inn i gjerdet til Borgestad gård 8. februar i år hadde det politiet karakteriserer som «mye grums i blodet». Av Per Arne Løkaas Publisert 05.03.2008 - 10:36 Oppdatert 05.03.2008 - 11:10 Tips en venn om denne saken Skriv ut denne siden Se større bilde Foto BÅRD SPERRUD DYP KNEBØY: Da politiet geleidet sjåføren over i politibilen stavret han seg av gårde med dyp knebøy. BILDESERIE Trailer inn i bondegård Kjørte ut av veien på Borgestad. Se bildene Politiadvokat Siri Karlsen bekrefter at blodprøvene som ble tatt av trailersjåføren viser innhold av hasj og medikamenter med narkotisk innhold. Les også: Vinglete trailer endte i gjerde NY ANALYSE - Svaret på prøvene er ferdige, men vi har bedt Folkehelseinstituttet om en sakkyndig vurdering av påvirkningsgraden, sier politiadvokaten. Flere bilder av den spesielle utforkjøringa ser du i bildeserien nede til høyre. Sjekk også ut video på høyre side. Ved Folkehelseinstituttet vil de vurdere innholdet i blodprøvene og sammenligne det med alkoholpromille i blodet. Resultatet av den sammenligningen vil så bli brukt i en eventuell rettssak mot sjåføren. " Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Kopiert ut fra TA på nett: "Mye «grums» i blodet Trailersjåføren som kjørte av veien og inn i gjerdet til Borgestad gård 8. februar i år hadde det politiet karakteriserer som «mye grums i blodet». Av Per Arne Løkaas Publisert 05.03.2008 - 10:36 Oppdatert 05.03.2008 - 11:10 Tips en venn om denne saken Skriv ut denne siden Se større bilde Foto BÅRD SPERRUD DYP KNEBØY: Da politiet geleidet sjåføren over i politibilen stavret han seg av gårde med dyp knebøy. BILDESERIE Trailer inn i bondegård Kjørte ut av veien på Borgestad. Se bildene Politiadvokat Siri Karlsen bekrefter at blodprøvene som ble tatt av trailersjåføren viser innhold av hasj og medikamenter med narkotisk innhold. Les også: Vinglete trailer endte i gjerde NY ANALYSE - Svaret på prøvene er ferdige, men vi har bedt Folkehelseinstituttet om en sakkyndig vurdering av påvirkningsgraden, sier politiadvokaten. Flere bilder av den spesielle utforkjøringa ser du i bildeserien nede til høyre. Sjekk også ut video på høyre side. Ved Folkehelseinstituttet vil de vurdere innholdet i blodprøvene og sammenligne det med alkoholpromille i blodet. Resultatet av den sammenligningen vil så bli brukt i en eventuell rettssak mot sjåføren. " Hehehe... Jaja, du skal ikke tro alt du leser i media. Journalister har for vane å misforstå litt for mye. Jeg sier ikke dermed at det er umulig å se en sammenheng mellom hajspåvirkning og promille med tanke på uskikkethet til å kjøre bil, men jeg var ute etter en litt mer vitenskapelig forklaring på forholdet mellom disse rusmidlene og hvordan man eventuelt regner ut en promille tilsvarende hasjpåvirkning. Så lenge du ikke har mer å by på enn en artikkel fra TA, får jeg vente i spenning... Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 1. april 2008 Del Skrevet 1. april 2008 Istedet for all den synsinga som går her i tråden komme jeg med noe håndfast som kan leses av den som vil. http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-003.html#12 Les i vei, og finn ut det du vil. Lovdata.no er fint til slik, istedet for å synse og "tro". Lenke til kommentar
V-by Skrevet 3. april 2008 Del Skrevet 3. april 2008 Man kan ta en blodprøve å sjekke ca hvor lenge det var siden du røyka. En kompis hadde røyka før han dro inn i militæret, han pissa, og tok hårpøve. Han fikk beskjed om at han lå akkurat under grensa til negativ. Så du kan vel finne ut ca hvor mye du har hatt i deg. Man kan vel sammenligne alkohol rusen og cannabis rusen mothverandre, og finne ut ca promille. Men det må da være utrolig vanskelig, siden rusen har forskjellig virkning på forskjellige folk, og ettersom hvor mye de har røyka. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå