Timeo Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Husker jeg en gang snakket med en kar på fest, jeg selv var ikke kristen da, men vi begge var intressert i en ærlig diskusjon om dette med religion og Gud og sånn. Etter en lang samtale innrømmet begge at vi gjerne ba i situasjoner da vi selv eller noen vi kjente var i nød på en eller annen måte. Vi tok som eksempel en person som sitter alene på en liten flåte langt uti havet, uten mat og drikke eller varme klær, og som ikke vet hvor land er og ikke vet om han noensinne vil komme seg til land igjen, vi var da enige om at de fleste ville tydd til bønn i et slikt tilfelle selv om de ikke er religiøse til vanlig. Noen dager etter dette fikk jeg høre at denne personen var omkommet i et trafikkuhell, mest sannsynlig hadde han sovnet bak rattet. Og jeg har tenkt i ettertid at han hadde nok aldri mulighet til en siste bønn selv om han nok gjerne hadde gjort det om han hadde visst hva som kom til å skje. Så jeg lurer på om noen av dere andre som ikke er religiøse til vanlig har opplevd å være i nødsituasjoner, eller vært redd for noen andre og begynt å be? Hva er det såfall dere har sagt til Gud i slike tilfeller? REGLER FOR TRÅDEN: -Vær 100% ærlig. -Ikke skriv noe hvis det ikke har å gjøre med emnet i tråden. -Ikke gjør dette til "det er ikke bevis for Gud"-tråd. Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Jeg hadde ikke visst hvem jeg skulle bedt til. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 (endret) Jeg ville bedt til høyere myndigheter, de mest sakkyndige legene eller advokatene eller ekspertisen i verden dersom det var noen jeg kjente som var i nød. Dersom det var snakk om meg, og jeg var alene ville jeg ikke bedt til noen selv om jeg kanskje ville ropt i håp om at noen skulle høre meg. Det finnes ateister i skyttergraver. Endret 29. mars 2008 av Andre1983 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 har aldri vært i noe nødstillfelle. de gangene jeg har fallt eller noe pleier jeg å banne høyt mens jeg tar forlengs rulle som jeg lærte på judo mange mange år siden Lenke til kommentar
Noork Skrevet 29. mars 2008 Del Skrevet 29. mars 2008 Husker jeg en gang snakket med en kar på fest, jeg selv var ikke kristen da, men vi begge var intressert i en ærlig diskusjon om dette med religion og Gud og sånn. Etter en lang samtale innrømmet begge at vi gjerne ba i situasjoner da vi selv eller noen vi kjente var i nød på en eller annen måte. Vi tok som eksempel en person som sitter alene på en liten flåte langt uti havet, uten mat og drikke eller varme klær, og som ikke vet hvor land er og ikke vet om han noensinne vil komme seg til land igjen, vi var da enige om at de fleste ville tydd til bønn i et slikt tilfelle selv om de ikke er religiøse til vanlig. Noen dager etter dette fikk jeg høre at denne personen var omkommet i et trafikkuhell, mest sannsynlig hadde han sovnet bak rattet. Og jeg har tenkt i ettertid at han hadde nok aldri mulighet til en siste bønn selv om han nok gjerne hadde gjort det om han hadde visst hva som kom til å skje. Så jeg lurer på om noen av dere andre som ikke er religiøse til vanlig har opplevd å være i nødsituasjoner, eller vært redd for noen andre og begynt å be? Hva er det såfall dere har sagt til Gud i slike tilfeller? REGLER FOR TRÅDEN: -Vær 100% ærlig. -Ikke skriv noe hvis det ikke har å gjøre med emnet i tråden. -Ikke gjør dette til "det er ikke bevis for Gud"-tråd. Er atheist og har aldri bedt til gud i sånne situasjoner. ville ikke vært atheist om jeg gjorde det. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 29. mars 2008 Forfatter Del Skrevet 29. mars 2008 Er atheist og har aldri bedt til gud i sånne situasjoner. ville ikke vært atheist om jeg gjorde det. Hvis jeg bruker logikken din så blir det jo det samme som å si at en kristen opphører å være kristen hvis han i et lite øyeblikk tviler på Gud. Det kan jo tenkes at også ateister tviler på ateismen i blant. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Det har ikke skjedd de siste 20 årene, men forekom da jeg fortsatt hadde litt av det en kan kalle "barnetro". Men død og annet forekom helt uanfektet av hva jeg ba om, det siste jeg ba om var vel at enhver gud kunne dra til det helvete den selv foreskrev og konsentrerte meg om viktigere ting. Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Husker jeg en gang snakket med en kar på fest, jeg selv var ikke kristen da, men vi begge var intressert i en ærlig diskusjon om dette med religion og Gud og sånn. Etter en lang samtale innrømmet begge at vi gjerne ba i situasjoner da vi selv eller noen vi kjente var i nød på en eller annen måte. Vi tok som eksempel en person som sitter alene på en liten flåte langt uti havet, uten mat og drikke eller varme klær, og som ikke vet hvor land er og ikke vet om han noensinne vil komme seg til land igjen, vi var da enige om at de fleste ville tydd til bønn i et slikt tilfelle selv om de ikke er religiøse til vanlig. Noen dager etter dette fikk jeg høre at denne personen var omkommet i et trafikkuhell, mest sannsynlig hadde han sovnet bak rattet. Og jeg har tenkt i ettertid at han hadde nok aldri mulighet til en siste bønn selv om han nok gjerne hadde gjort det om han hadde visst hva som kom til å skje. Så jeg lurer på om noen av dere andre som ikke er religiøse til vanlig har opplevd å være i nødsituasjoner, eller vært redd for noen andre og begynt å be? Hva er det såfall dere har sagt til Gud i slike tilfeller? REGLER FOR TRÅDEN: -Vær 100% ærlig. -Ikke skriv noe hvis det ikke har å gjøre med emnet i tråden. -Ikke gjør dette til "det er ikke bevis for Gud"-tråd. Be til "gud" i nødsitvasjon sier du? Tenker du på guder generelt eller en spesiell gud? isafall, kan du navngi den guden man i dette tilfellet snakkes om? Lenke til kommentar
Noork Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Er atheist og har aldri bedt til gud i sånne situasjoner. ville ikke vært atheist om jeg gjorde det. Hvis jeg bruker logikken din så blir det jo det samme som å si at en kristen opphører å være kristen hvis han i et lite øyeblikk tviler på Gud. Det kan jo tenkes at også ateister tviler på ateismen i blant. -Hvis det var snakk om tvil i seg selv så har du rett. Hvis det er snakk om å BE, synes jeg en er forbi tvil. Agnostiker kanskje? Lenke til kommentar
analkløe Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Noen dager etter dette fikk jeg høre at denne personen var omkommet i et trafikkuhell, mest sannsynlig hadde han sovnet bak rattet. Og jeg har tenkt i ettertid at han hadde nok aldri mulighet til en siste bønn selv om han nok gjerne hadde gjort det om han hadde visst hva som kom til å skje. Sikker på at trafikkuhellet ikke skyldes bønn under kjøring? Vet i alle fall at i mange muslimske land senker man farten og ber mens man kjører..... Lenke til kommentar
Sempercogitare Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Jeg er veldig sikker på at ingen emosjonelle kriser ville fått meg til å be til noen gud for hjelp, har hatt noen men finner heller styrke i meg selv til å overkomme de. men jeg har bedt en bønn for kanskje et eller to år siden, men grunnen til dette var at moren til en kamerat av meg skulle operere en kreftsvulst en annen kamerat fortalte meg det og sa at jeg måtte putte henne inn i aftenbønnen min hvis jeg gjorde det, jeg følte at jeg ikke kunne si nei da og derfor for å ikke være uærlig sa jeg en bønn til den guden som eventuelt måtte eksistere. syntes det var veldig rart men jeg holder i hvertfall mitt ord. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Ber aldri ser ikke hvordan det skulle ha hjulpet meg Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 30. mars 2008 Del Skrevet 30. mars 2008 Vel. Hvem tenker ikke "vær så snill, la dette skje!" en eller annen gangen? Ber jo ikke til noe eller noen spesifikt, men "ber" ut i luften om at det skal skje. Lenke til kommentar
Keylar Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg vet ikke, jeg har aldri vært så redd at jeg ikke så noen annen utvei enn å prøve å be. Den tid håper jeg aldri kommer. Lenke til kommentar
Datasmurf Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Jeg har bedt til høyere makter, men ikke den kristne guden. Jeg ber / har bedt til Odin hovedsaklig. Lenke til kommentar
paa99 Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 (endret) Har vel vært en situasjon hvor jeg har gjort det. Litt dårlig å bare be om ting når man trenger det og ellers gi faen. Noen ganger så tenker jeg til meg selv at jeg tror på at det finnes en gud. Om jeg gjør det for at jeg virkelig mener det eller om jeg bare sier det for å "sikre" meg til da jeg dauer vites ikke. Det finner jeg nok aldri ut heller. Endret 31. mars 2008 av paa99 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Hei, mitt første innlegg. Jeg er ateist, altså tror ikke på noen gud, så jeg svarer at nei, jeg har ikke bedt siden jeg, som Herr Jalla påpeker i en post over her, hadde barnetroen min i behold. I dag så sliter jeg med det samme som Herr Kjetil02 tilsynelatende gjør, jeg ville ikke visst hvem gud jeg skulle adressere. Hvem gud er det som gir den mest lukrative avtalen i dag liksom? Og hvorfor har ikke den(de) gudene stoppet krig når dette helt sikkert er det som det har blitt bedt mest om oppover i tiden? Dette lurer jeg på om noen kan svare meg på/har en ide om hvorfor bønn ikke hjelper når så mange har bedt om dette? Det er ingenting som kommer av seg selv har jeg erfart og jeg ser på bønn som akkurat det, det bes altså for at noe skal komme av seg selv. Men det gjør skjelden det. Det hender såklart at noe kommer av seg selv, men det har ingenting med at den store far hadde en finger med i det. At lemmer og øyne og andre ting mirakuløst vokser ut av seg selv i et nu har jeg like stor tro på som jeg tror noen vil servere meg sprøstekte isbiter, altså ingen. Ser at det ønskes at vi skal forske skikkelig på tro og bønn her og ser til min forbløffelse at det ikke ønskes vitenskapelig fremgangs måter.... Skulle nesten tro at noen faktisk tror den vitenskapelige metode er forbeholdt ateister? Dette kan jeg forsikre om at det er helt feil, for den vitenskapelige metode forbeholder eller tilgode ser ingen. Det finnes ingen metode som er så grundig og "religiøst blind", om du vil, som den metoden og siden det ser ut til at det er flest på den kristne siden som tviler på denne metoden er jeg så frimodig og spør; er det fordi vitenskapen ikke har funnet noen bevis/lite med bevis på bønn og lignende at dere tviler på den? Lenke til kommentar
chokke Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Kommer an på hvor langt du velger å gå for å inkludere håp og bønn. Ja, jeg håper mye rart, men om jeg tenker "vær så snill, få en god karakter." eller noe for å overbevise meg selv om at jeg gjorde det bra på prøven. Eller snakker du om "kjære gud, ikke la (person) dø." og så takke gud for at (person) ikke døde? Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Hadde ikke bedt til Russell's teapot eller det flyvende spaghettimonsteret, så hvorfor i all verden skulle jeg be til Odin eller Allah eller Yahweh eller Quetzalcoatl eller Zevs eller Einstein eller x eller c eller ∞ eller whatever? Lenke til kommentar
Allt í lagi Skrevet 31. mars 2008 Del Skrevet 31. mars 2008 Ber som regel til Tor. Grei kar, hjelper meg som oftest. Noen ganger er han kjip da. Men alt i alt en kjempegrei gud å be til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå