Tjorven Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Hei alle.. Jeg lurer på om dere kan hjelpe meg å få klarhet i noe.. Er det no særlig forskjell på DV kvaliteten in/ut på en DV inngang på feks Pinnacle DVstudio 8 og et Audigy2 kort? Noen forskjell i det hele tatt? Og hvis noen er veldig drevne.. Hvorfor er det bare 25fps inn? Er det maks fps på dv kamera også, isåfall hvorfor er det 1/2000 frekvens på bildekvaliteten eller hva det enn nå er til på selve kameraet? Lenke til kommentar
MagneH Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Firewire og DV har ingen kvalitetstap ved overføring, så hvilket kort du har, spiller ingen rolle der. Video i PAL-systemet har alltid 25 bilder i sekundet. 1/2000 viser til "lukkerhastighet", dvs hvor lang tid lukkeren er "åpen" for hvert bilde". Lenke til kommentar
Tjorven Skrevet 27. februar 2003 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2003 hmm.. ok.. Så teknisk sett er det ingen forskjell på et DV studio kort og et Audigy kort med firewire? Hva kommer det av at det finnes dyre og billige DV kort da? når alle har samma kvalitet? Og det med fps... hvordan kan jeg da få ting til å gå smooth med slowmotion, tenker på snowboard hopp og div.. når den bare importerer med 25fps pr sec og jeg skrur ned spille hastigheten blir det jo litt hakkete, kan jeg komme meg unna dette? Takker for svaret Magne.. Lenke til kommentar
shortCut Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Og det med fps... hvordan kan jeg da få ting til å gå smooth med slowmotion, tenker på snowboard hopp og div.. når den bare importerer med 25fps pr sec og jeg skrur ned spille hastigheten blir det jo litt hakkete, kan jeg komme meg unna dette? Takker for svaret Magne.. Sjekk denne tråden! Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. februar 2003 Del Skrevet 27. februar 2003 Video i PAL-systemet har alltid 25 bilder i sekundet. På en måte riktig, men skal vi være helt korrekt så er det 50 halve bilder i sekundet i PAL. Opptegningen er låst på nettfrekvensen (50Hz). Først tegnes annenhver linje i bildet (1,3,5,7 osv), deretter de mellomliggende linjene (2,4,6,8 osv). Da ser det ut som 50 fps selvom det egentlig er 25 fps. Hadde man vist ren 25 fps hadde det flimret nesten som gammeldags smalfilm. P.S. Hvis man deretter jukser litt til og tegner opp nevnte linjer 2 ganger etterhverandre, men dobbelt så fort (så hver opptegning tar samme tid), så har man en forenklet forklaring på 100 Hz som man finner i alle dyre/fine TV-er. Lenke til kommentar
Tjorven Skrevet 1. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2003 :o Men kan noen svare på hovedspørsmålet? Er Pinnacle kortet BEDERE enn feks et Audigy2 kort til å bruke til videoredigering? kvalitet inn liksom? Spør siden jeg har problemer med for mye kort på pc'n slik at den blir ustabil i win2k med pinnacle kortet.. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. mars 2003 Del Skrevet 1. mars 2003 Dyre DV kort har vel kanskje noen Hardware codec-saker, div.utganger e.l. Pluss at det ofte følger med dyr software. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå